Permalänk
Medlem

Trött på mitt moderkort nu!

Hej!

Har haft klydd med mitt modekort ett tag nu. Jag köpte datorn för ca ett 1 år sedan och den fungerade perfekt till för någon månad sen. Det första som hände var att datorn inte ville starta, då skickade jag moderkortet och grafikkortet till komplett där jag köpt den. De sa att det inte var fel på något av dem, fine! Men sedan när jag får hem delarna igen så vill den inte starta. På något vänster så kommer jag fram till att nollställa biosen genom att dra ut batteriet ur moderkortet vänta och sedan sätta i den.

Wow framgång. Nu får jag igång datorn men det är så att varje gång jag startar datorn så fastnar den ibland precis i början av uppstarten där moderkorts märket står, eller precis när den startar och jag måste lösa detta genom att starta om datorn, då drar startup launch repair igång som inte gör ett skit.

Testade nyligen att ladda hem nya bios i ett desperat försök till att lösa mitt problem men det ville sig inte heller. Vad ska jag göra? Är väldigt trött på att inte datorn vill starta korrekt.

Jag har:
Win7 64x
8g ram
Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E7500 @ 2.93GHz 2,94GHZ
Asus P5Q SE2

/Skuddy

Permalänk
Medlem

Ladda hem memtest86+ bränn på CD och boota med den.
Inte säkert det är minnet men ganska troligt, och enkelt och lätt att testa
Kan vara hårdisken också.
Moderkort har du ju redan testat och grafikortet, och låter ju knappast som det skulle vara grafikkortet iallafall

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hårdisken är ny formaterad för några dagar sedan, men ska testa memtest86 när ajg kommer hem tack för svaret.

Någon annan som haft liknande problem?

Såg nu att metest86 bara fungerade under 4gb jag har 8 har du fler tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuddy:

Hårdisken är ny formaterad för några dagar sedan, men ska testa memtest86 när ajg kommer hem tack för svaret.

Någon annan som haft liknande problem?

Såg nu att metest86 bara fungerade under 4gb jag har 8 har du fler tips?

memtest86+ funkar bra med 8Gb Memtest86+ - Advanced Memory Diagnostic Tool
det är skillnad på memtest86 och memtest86+

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Oj såg inte skillnad trodde du slarvat med + jag hade fel. Testade det och den klarade testet så tillbaka på moderkortet igen, du har inge idéer hur man kan testa det?

Tack för hjälpen än så länge

Permalänk
Medlem

hur många pass körde du i memtest?

Hade mycket strul med min dator, att den inte ville starta. Visade sig vara nätagget som inte funkade som det skulle. Har du någon kompis med extra nätagg så testa det

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skuddy:

Oj såg inte skillnad trodde du slarvat med + jag hade fel. Testade det och den klarade testet så tillbaka på moderkortet igen, du har inge idéer hur man kan testa det?

Tack för hjälpen än så länge

Klarade testet, du ska kanske köra i 6-8 timmar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Jag hade ett liknande problem själv med exakt samma mobo som du har. Det var minnen som inte passade ihop med mobo. Kolla q-listan på asus hemsida om dina minnen stöds. Kan vara att du behöver uppdatera biosen för att det ska funka. Jag testade med ett par andra minne som var kompatibla och då slapp jag problemet.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Heeej igen Sadin!

Det roliga med detta var att jag köpte datorn från komplett och då fick jag minnena till den, så man tycker att dem borde ha koll vilka minnen som är kompetabla. Men ska kolla detta

Tack för svar

Permalänk

Hejsan tänkte bara säga att jag hade precis samma sak köpte ett uppgraderingspaket från dom åt lillebrorsan och tänkte det måste ju funka då dom valt komponenter själv.
Men sagt och gjort fick hem det och fungerade inte alls faktis och testade en ram sticka i taget osv men skickade in till dom och dom sa allt fungerade.
Fick tillbacks det och dom säger allt fungerar så fick gå till en datorbutik i närheten som testa och dom brännde tre moderkort på att det var fel på ram stickorna jag fick så tog hjälp av dom och ringde komplett och och fick då till slut nya ram stickor som fungerade.

Slutat handla på komplett efter det

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Skall ta och köra den i 6-8 timmar som du säger, taack

TwiceFire Jag lämnade in mitt grafikkort och Moderkort fick tillbaka det och dem sa att där inte var några fel. Jag var inne lite på att dem skulle ha ljugit också för jag hade samma problem när den kom tillbaka. Jag drog ur batteriet och nollade biosen då funkade den, men detta problemet började då

Så här ser i alla fall en start ut. Denna gången startade den fast ibland fastnar den vid det blåa skärmen där moderkortet står, ibland vill den inte starta alls utan bara fläktar är igång då, och ibland kör den igång Windows error recovery

http://www.youtube.com/watch?v=ODe4rApxG3g