Misstänker att min Intel X25-M är defekt. Hur kolla?

Permalänk
Medlem

Misstänker att min Intel X25-M är defekt. Hur kolla?

Datorn har ända sedan jag köpte den betett sig lite underligt, med att vägra starta ibland och Win 7 som verkar dö efter uppdateringar lite då och då osv. Men nu fick jag för första gången upp en ruta som sade: "iTunes saknar en eller fler filer för att kunna köra. Vänligen installera om programmet!", eller något i den stilen. Då jag installerade programmet dagen innan, och jag absolut inte varit inne och tagit bort några filer, känns detta ganska avslöjande - hårddisken är på något vis defekt med filer som går förlorade / blir korrupta.

Så nu undrar jag: finns det något test som kan kolla om en hårddisk är defekt eller ej? Jag antar att man måste göra något memtest-liknande, fast för hårddisken, om man ska vara riktigt säker. Vilket är lite synd, för det innebär ju att jag kommer förlora allt data. Men om jag kör backup på allt borde det inte vara något problem. (Och ang. det, finns det något backup-program som bara kan backuppa hårddisken rakt av, så det i princip bara är att köra "restore" och sen tuta och köra?)

Tacksam för hjälp!

Permalänk

Speedfan har en inbyggd s.m.a.r.t funktion du kan prova med.

Visa signatur

Intel i9-9900k, Aorus Z399 Master, 1080ti Waterforce, Corsair h115, 16Gb 3733Mhz