Permalänk
Medlem

Köpt datorsystem, vad göra nu?

Tjenare, har precis beställt hem detta - 2010-12-27 - Inet.se

Ska bygga ihop den själv men har ingen tidigare erfarenhet från att bygga datorer, behöver jag köpa hem kablar, skruvar och liknande också eller kommer allt det med?

Finns det någon vettig guide på hur jag ska bygga ihop allt? Något mer jag borde tänka på?

Tacksam för svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Datorbyggarskolan är väldigt bra, dock inte riktigt up to date, men det kommer gå galant. Du behöver inte beställa något extra, allt du behöver ska finnas med. Du behöver i stort sett bara en stjärnmejsel och gärna ESD-skydd så är det bara att börja montera. Tänk på att ta det lugnt och försiktigt, och läs moderkortsmanualen ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Datorbyggarskolan är väldigt bra, dock inte riktigt up to date, men det kommer gå galant. Du behöver inte beställa något extra, allt du behöver ska finnas med. Du behöver i stort sett bara en stjärnmejsel och gärna ESD-skydd så är det bara att börja montera. Tänk på att ta det lugnt och försiktigt, och läs moderkortsmanualen ordentligt.

Måste jag ha ESD-skydd, funkar det utan? Måste jag inte köpa kylpasta till processorn? Ska ta det väldigt försiktigt

Permalänk
Medlem

Datorbyggarskolan är ett bra tips:

Datorbyggarskolan - www.nordichardware.com

Kan dock vara ganska svårt att få allting rätt om du aldrig gjort det innan, särskilt att sätta alla kablar på rätt plats. Gjorde själv som du, köpte min dator i delar, men insåg ganska snabbt att jag inte hade en aning om hur jag skulle fixa kabeldragningen. Fick be vår lokala datorbutik montera ihop den åt mig... Fråga någon kompis eller så om du har som kan med datorer, om den kan hjälpa dig.

Du kan ju annars beställa montering och testkörning hos inet, men kostar ju en liten peng. Och du verkar ha glömt att använda den fria frakten Swecklockers medlemmar får

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirtix:

Måste jag ha ESD-skydd, funkar det utan? Måste jag inte köpa kylpasta till processorn? Ska ta det väldigt försiktigt

Nej det måste du inte

Nej det finns på processorkylaren som du får med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyyhan:

Nej det måste du inte

Nej det finns på processorkylaren som du får med

Är du säker på att kylpastan finns med på processorn?

Permalänk
Avstängd

Ncix på youtube har en grym guide, eller linustechtips.

Permalänk
Medlem

Nästan samma dator som mig,
lycka till

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte moderkortsdistanserna! Samma antal som hål i moderkortet, ej fler, ej färre:

Och montera helst minnen och CPU utanför lådan, på fast underlag. Då ser du att det blir rätt och det är lättare att montera riktigt pga mer plats och moderkortet sviktar inte när tex minnena skall tryckas i.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro