Permalänk
Medlem

Ni sänker verkligen min moral här... Ska åka från Helsingborg till Bollnäs den 23 dec... Jag vill ju vara hem på julafton inte sitta i ett tåg :/

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Sen är Sverige också ett roligt land, är bussen sen 5-10 min blir alla hetsiga och håller på att få panik

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Har inget och anmärka på SL's trafik (dock åker jag bara T-bana) utan det har flutit på utan några större problem för min del.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Ska bli skoj att se om tåg och bussarna går i tid idag..

Jag åker buss och en kompis åker tåg.
Samma avstånd och ungefär samma tid tar det. får återkomma efter kl 8 då jag bör ha en internet uppkoppling annars vi väl försenade nu har de iofs haft några dar på sig att få igång trafiken och röja undan så tycker inte det borde vara några problem.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Ska bli skoj att se om tåg och bussarna går i tid idag..

Jag åker buss och en kompis åker tåg.
Samma avstånd och ungefär samma tid tar det. får återkomma efter kl 8 då jag bör ha en internet uppkoppling annars vi väl försenade nu har de iofs haft några dar på sig att få igång trafiken och röja undan så tycker inte det borde vara några problem.

Agree!:D Plus att de sagt att de har "förberett sig inför årets vinter" så jag utgår ifrån att de, precis som du säger, inte borde ha några problem med detta.:P:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av MacEnkronan:

Agree!:D Plus att de sagt att de har "förberett sig inför årets vinter" så jag utgår ifrån att de, precis som du säger, inte borde ha några problem med detta.:P:D

Helt otroligt att de gick i tid idag (5-10 minuter fel)... dock missade vi stads bussen men det är redan ett pressat schema även utan snö..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Sen är Sverige också ett roligt land, är bussen sen 5-10 min blir alla hetsiga och håller på att få panik

Beror väl på 2 saker.

1. I Sverige är alla skitnödiga angående förseningar. Kommer du 5 minuter sent till ett möte är du en idiot, även om det var pga en försenad buss.

2. Har man 10 minuters bytestid att hinna med ett annat tåg/buss så är det inte så kul om den första är försenat 10 minuter.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Skrivet av Floot:

Beror väl på 2 saker.

1. I Sverige är alla skitnödiga angående förseningar. Kommer du 5 minuter sent till ett möte är du en idiot, även om det var pga en försenad buss.

2. Har man 10 minuters bytestid att hinna med ett annat tåg/buss så är det inte så kul om den första är försenat 10 minuter.

Än värre när bytet är +/- 0.. missar nog min ena buss 37 gånger av 40. skoj. Dessutom blir man ju mer sen av att tiderna är redan så pressade så att lite snö gör en ännu mer försenad.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Bussen var en halvtimme försenad hem.. buur

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Next stop Sweden!!

xD

Bäst att vi står redo att bjuda dem på socialbidrag och boende direkt de sätter sin fot över gränsen!!

OnT

Litar inte på SJ, de är ju för fan försenade var o varannan dag på sommartid, hur ska det då bli med lite snökaoz!

Permalänk

Men ... Vi bor i ett tropiskt landskap ju! Vi behöver inte oroa oss om minusgrader, snö och is.
Eller hur?

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Bussen var en halvtimme försenad hem.. buur

Tuben gick punktligt i alla fall.:) Bussarna har det säkert värre då det är halt osv...:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Nöjd med SL så här långt. En liten försening på tio minuter i söndagskväll, men det funkade ändå.

Permalänk
Medlem

Pendlar med Upptåget+SL in till Solna 2-5 dagar i veckan. Får räkna med en kvarts försening in åtminstone 2 dagar i veckan då Upptåget missar anslutande SL-pendel så man får vänta på nästa. Det är också en eller ett par gånger i veckan man blir en halvtimme sen hem p.g.a SL bränner anslutningen till Upptåget i Väsby. Så totalt tappar jag kanske mellan en och två timmar i veckan på förseningar. Blir väl ungefär en arbetsdag i månaden totalt som jag står på någon perrong och fryser.

Delvis beror det ju på att de som gjort tidtabellen har rökt på (vet inte om de har gratis röka på UL:s kontor eller vad felet är). Man har räknat med 3 minuters marginal vid bytet, och hur ofta är inte SL:s pendeltåg försenade med 3 minuter eller mer, speciellt på vintern? Även Upptåget är ju ofta 4-5 minuter sent till Väsby p.g.a de norduppländska bönderna inte kan gå av och på ett tåg i någorlunda rask takt. Har man lite tur skickas dock Upptåget in till stationen före SL:s pendel från Märsta, vilket även försenar SL-pendeln så man hinner med ändå.

Någon resegaranti finns inte eftersom resan är uppdelad mellan två bolag, trots att man har ett, gemensamt månadskort. Har funderat på om man kan skriva till typ konsumentombudsmannen eller nåt, det finns väl regler och krav på viss resegaranti?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har på sätt och vis full förståelse om spårbunden trafik blir försenad vid snöfall och blåst. Det som nästan ingen vet förutom de som jobbar vid spåren är att växeltungorna (ytterändarna i en växel) bara behöver ett glapp på mer än 3mm för att växeln inte ska lägga sig rätt, med följd av att spårtrafiken stannar.
En växel i öppet läge har ett avstånd räl till räl på runt 15cm, när den läggs om trycks snön som finns mellan rälarna ihop och det skapar vid kombinationen snöfall och vind ofta ett glapp som är för stort. Skulle tåget köra över växel som inte lagts rätt är det stor risk att det spårar ur, därför så snäva toleranser.
Det finns värme i växlarna som smälter snön men vid drivbildning räcker det inte till, då finns bara manuell borttagning av snön kvar, antingen för hand eller med sopmaskin.

Så, för att aldrig få stopp på grund av snöfall krävs i princip utbildad spårpersonal vid varenda växel som håller rent, det kommer nog aldrig hända.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk

August: Förr i tiden så förlitade de tig till teknik som fungerade.

Idag ska allting skötas från ett kontrollrum 45mil ifrån där problemet är.
Vafan? utbilda ett gäng nissar vid arbete på räls och sen låt de jobba vinten lång med att skotta rent vid växlarna istället. så var det förr.

Men de är väl dumsnåla att det kostar pengar att ha några mer anställda än vad inställda tåg kostar.

typ dåliga fönster = stor värme förlust = vi eldar på med i brasan
Varför inte istället ta en förlust och ersätta fönstrerna med bättre fönster och ta brot ett par vedträn och spara in pengarna och lägg på annat istället?

Det är samma princip.

Liksom ex

FelSteg 1: Tågen går inte = varför går inte tågen?
FelSteg 2: Växlarna fryser = Dålig konstruktion.
Varför är det en dålig konstruktion? Den var billigare att använda och gjord för Spanien istället för att tillverka en för nordiskt klimat.

Liksom vafan? Ryssland har väl inte såhär stor problem? och de har nog inte så ny teknik men nog fan fungerar den.

Bussarna ligger efter med 20minuter och ökande i princip ^^ skoj

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Alltså, jag kan inte förstå hur dom tilllåts vara så korkade att dom inte förutsätter att vintern faktiskt snöar som det ska på en vinter. Jag kan inte för livet av mig förstå varför dom hellre tar all skit dom får för att dom är så s*tans h*lvetes j*vla dåliga istället för att lägga ett par miljoner på ett system som faktiskt fungerar. Bygg någon form av snöskoter för dom j*vla spåren eller nått!

Personligen fick jag nog av SJs slarv och flyttade till Dublin. Nu visar det sig att dublin fått snö också och de är typ, samma problem här. MEN det berättigar inte SJ att vara arslen när det gäller kundsupport eller vettig kommunikation på något som helst sätt.

flyttade du till dublin PGA sj? kanske hade varit billigare att bara ta körkort eller flyttat inom landet? fast jag antar att du driver annars är det helt galet! lite lustigt att du fortfarande lider av samma problem, fail!

inte så mkt bättre på vägarna alla gånger, var några jäklar som smällt på e4an igår morse när jag skulle till jobbet, ren tur att jag lyckades hitta små vägar som inte var igenkorkade av andra billister med samma smarta idé som jag

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

flyttade du till dublin PGA sj? kanske hade varit billigare att bara ta körkort eller flyttat inom landet? fast jag antar att du driver annars är det helt galet! lite lustigt att du fortfarande lider av samma problem, fail!

Självklart flyttade jag inte enbart för SJs skull, men när jag hade valet mellan Helsingborg och Dublin så va valet inte svårt alls och SJ spelade tragiskt nog en stor roll i de beslutet.

Jag har körkort och jag ägde bil, men de är inget jag tycker är roligt så de va inget alternativ

Att samma skit hände här är absolut fail, men det ska tydligen bara hålla i sig i en vecka till så de är fortfarande bättre än sverige.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Alla tåg är inställda här idag, väldigt lyckat..

Visa signatur

ASUS H97-PRO ATX |Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | ASUS Radeon R9 270X 2GB DirectCUII TOP | A-DATA 8GB (2x4GB) 1600Mhz | Samsung EVO 840 120GB | WD 1TB Blue 7200rpm 64MB | Fractal Design Integra R2 750W | Corsair Carbide 330R | Samsung S24D590 PLS | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Självklart flyttade jag inte enbart för SJs skull, men när jag hade valet mellan Helsingborg och Dublin så va valet inte svårt alls och SJ spelade tragiskt nog en stor roll i de beslutet.

Jag har körkort och jag ägde bil, men de är inget jag tycker är roligt så de va inget alternativ

Att samma skit hände här är absolut fail, men det ska tydligen bara hålla i sig i en vecka till så de är fortfarande bättre än sverige.

skit helt och hållet i europa, det är ett skit ställe, förhoppningen är att vi atom bombar oss själva till en bättre plats.
USA kanske, då kan du stämma allt möjligt om något händer som med SJ här :). eller till ett ställe där du slipper allt som har med snö att göra

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En kvart försenad igår, en halvtimme i morse (men tåget som skulle gått en halvtimme tidigare blev inställt så de som tänkte ta det blev en timme sena).

Skönt att de har löst tågkaoset den här vintern...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Lyssnade på utfrågningen från riksdagen av Trafikverket och SJ (med tillhörande expertis) och allt lät bra och jag hade hög tillförsikt till det sagda men insåg att det var en glädjebild SJ la upp när SEKO's ordförande uttalade sig om bristerna som framförallt SJ dras med och det var då jag insåg att allt nog kommer "bli vid det gamla"...som vanligt...:/:/ *suckar*...

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Att samma skit hände här är absolut fail, men det ska tydligen bara hålla i sig i en vecka till så de är fortfarande bättre än sverige.

Dom kan ju inte ens grusa/salta ordentligt i dublin. Desssutom massa jävla is överallt som de inte lyckats få bort.

Permalänk
Medlem

Säger myndigheten Trafikverket (fd Banverket) något?

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Hm, det här kaoset känns bekant, har vi inte haft någonting liknande tidigare?

Visa signatur

» Well, tough titties...

Permalänk
Testpilot

Ska åka tåg ikväll, jag räknar med ett äventyr i hästväg. Sist fick jag åka taxi 10 mil

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Åkte tåg idag Linköping-Eskilstuna. Det blev totalt 30min försenat. Det blev tydligen spänningsförlust vid Katrineholm och vi fick stå och vänta i Norrköping. Sen nånstans mellan Katrineholm och Flen var det en broms som varnade och dom var tvungna att stanna och undersöka. Förmodligen blev väl nätet överbelastat, det dras väl en hel del mer ström i den här kylan, något de borde se över tycker man. Bromsen kan jag ursäkta. Personalen är väldigt trevlig. Så rent tekniskt bör de se över deras system lite mer och vara förberedda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Åkte tåg idag Linköping-Eskilstuna. Det blev totalt 30min försenat. Det blev tydligen spänningsförlust vid Katrineholm och vi fick stå och vänta i Norrköping. Sen nånstans mellan Katrineholm och Flen var det en broms som varnade och dom var tvungna att stanna och undersöka. Förmodligen blev väl nätet överbelastat, det dras väl en hel del mer ström i den här kylan, något de borde se över tycker man. Bromsen kan jag ursäkta. Personalen är väldigt trevlig. Så rent tekniskt bör de se över deras system lite mer och vara förberedda.

Då hade du tur ändå.

Igår blev jag 2h och 30min försenad på en sträcka som i vanliga fall tar 45 min. En kompis blev mer än 6h försenad på en sträcka som ska ta under 3h att åka.

Permalänk
Inaktiv

Usch jag ska åka från Skövde till Stockholm den 28 januari, får väll se hur det går...Hemvägen köpte jag iaf en bussbiljett för 180kr då jag ska hem den 30e januari och vill inte riskera att sitta fast någonstans så nära inpå nyår.

Permalänk
Medlem

Lidingö kommun gjorde en jäkla skön sak. Vi köpte stockholms biogasbussar för att vi är hälsans ö och då är ju biogas bra. anledningen till att stockholm sålde bussarna var för att de inte startar när det är kallt. Så nu har vi massa bussar som står stilla. Lyckat när det redan går dåligt med bussar. Nu får de köra med de gamla bussar de behöll eller som stått och skräpat i 10.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell