Permalänk
Medlem

Ny speldator

Hejsan sweclockers.

Jag har äntligen bestämt mig för att köpa en ny dator, kommer bara att använda datorn för att spela och kanske kolla på någon film lite då och då, så bra grafikkort är ett måste.
Är tyvärr inte så insatt i vad som är viktigt och vad som man behöver veta när man bygger en datorn ifrån grunden (kommer antagligen att be affären sätta ihop allt, men vill att delarna ska funka bra tillsammans)

Chassi : Komplett.se - Cooler Master HAF 912 Plus Midi Tower
nätaggregat: Komplett.se - Cooler Master Silent Pro M700 700W PSU
processorer: Komplett.se - Intel Core? i7 Quad Processor i7-870
Moderkort: Komplett.se - Gigabyte GA-P55A-UD4, Socket-1156
Ram: Komplett.se - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
grafikkort: Komplett.se - ZOTAC GeForce GTX 460 1GB AMP! ® (2 stycken, SLI)
Hårddisk: Komplett.se - WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s,

Det är väll de jag hade tänkt mig, allt i allt så ligger priset runt 14000 (gissar på att det är lite mycket?)
Alla tips och kommentarer är välkomna då jag själv vet näst intill inget om hur delarna funkar med varandra, eller om man ska vänta lite innan man köper något nytt (läste lite om Sandy bridge tror jag det heter:S)

MVH Andreas

Permalänk
Medlem

Så... efter lite tids tänkande så kom jag fram till att köra ett GTX 580 istället för 2stycken Zotac 460

https://www.inet.se/kundvagn/visa/53989
ser det här bra ut eller har jag missat något? har inga planer på att clocka något (då jag inte vet hur, eller om jag har tid att lära mig just nu).
Kommer använda datorn till att spela typ Sc2 / Wow och Diablo3 när det kommer, och kanske något gammalt spel, men det ska väll inte vara några problem?
Om det är möjligt att få ner priset så skulle det vara perfekt, men vill kunna köpa ett till grafikkort och köra SLI utan att behöva köpa nytt moderkort.

MVH Andreas.Andreas

Permalänk
Medlem

Om du ska köra SLi på 580 så behöver du mer kraftigare nätagg, typ 1000W.
Varför inte byta till CF med 6970 så räcker dt med en 850W nätagg? Det är jo billigare å nästan lika bra.

Edit: Såg fel, med dt nätagg så klara den av 580 i SLI. Trodde att du skulle köra 480 i SLI..

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Jo såg det efter att jag hade skivigt, skulle man kunna få tips på ett bra nätagg som inte kostar allt för mycket (försöker att håll ner priset lite). men alla andra delar funkar bra eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas.andreas:

Jo såg det efter att jag hade skivigt, skulle man kunna få tips på ett bra nätagg som inte kostar allt för mycket (försöker att håll ner priset lite). men alla andra delar funkar bra eller?

I7 har tre kanalers minnes bus så minnen måste vara 3xnGB inte 2xnGB. Alltså du behöver tre minnes stickor.

Angående nätagg dt beror på hur mktdu vill lägga.
kolla vilket som pass bäst
Nätagg på prisjakt i 800-1000W klassen modulärt

Visa signatur

Kan din dator göra det här?

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för hjälpen Remru, har nu uppdaterat listan, om du känner att något annat inte är bra så skulle hjälpen uppskattas (kanske är värt att säga att det kanske tar någon månad innan jag kan köpa sakerna då jag inte är i Sverige just nu, så lär väll komma nya saker innan dess?)

Mvh Andreas.Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av remru218:

Om du ska köra SLi på 580 så behöver du mer kraftigare nätagg, typ 1000W.
Varför inte byta till CF med 6970 så räcker dt med en 850W nätagg? Det är jo billigare å nästan lika bra.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/1988?k=9e16c054fc2a2...

Edit: Såg fel, med dt nätagg så klara den av 580 i SLI. Trodde att du skulle köra 480 i SLI..

Om du läst hela det testet du hämtade bilden från hade du uppmärksammat att det finns en funktion på kortet som stryper strömförbrukning i just Furmark. Kollar du på testet i 3dMark drar 580 i SLI lika mycket som 480 SLI.