Permalänk
Medlem

SSD tips.

Tja!
Precis fått hem min SSD, en Corsair F60.
Vet inte mycket om ssd, men hört att man ska köra TRIM och (ahci?) på dem för att få ut bästa prestandan. sökte runt på forumet men var för dålig för att hitta något
Jag har nu bara kopplat in den och installerat Windows 7 på den. Vad bör man köra för att få den så snabb och bra som möjligt?
Tacksam för svar!

Permalänk
Permalänk
Avstängd

finns det nån anledning att ställer frågan här och inte på Corsair forum ??
för jag surfade in på Corsair forum och hittade det här: How to Enable/Check TRIM/AHCI in Windows 7 - The Corsair Support Forums
rätt logisk att Corsair vet lite mer om deras diskar...

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Som jag sa så var jag dålig på att söka sen visste jag inte att corsair hade en egen forum del men tack för länken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SayZk:

Som jag sa så var jag dålig på att söka sen visste jag inte att corsair hade en egen forum del men tack för länken!

du visste inte att en så stor företag har en forum ?????? wow, sån okunnighet imponerar !

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

du visste inte att en så stor företag har en forum ?????? wow, sån okunnighet imponerar !

Sån dryghet imponerar mer, alla hänger inte här 24/7 och kan allt om forumet trots att de inte är mods. Behöver du vara elak mot dem som inte är det? Förlåt att jag inte visste att Corsair hade en egen forumdel...

Permalänk
Skrivet av Redzo:

du visste inte att en så stor företag har en forum ?????? wow, sån okunnighet imponerar !

Med en sådan syn på människor kan du knappast vara speciellt uppskattad IRL.

Till TS: På länken ovan står det du behöver, men det är verkligen inte fel att posta en sån fråga här, då det är precis vad detta forum är till för.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Med en sådan syn på människor kan du knappast vara speciellt uppskattad IRL.

Till TS: På länken ovan står det du behöver, men det är verkligen inte fel att posta en sån fråga här, då det är precis vad detta forum är till för.

ja det var väll lite drygt svar men jag får nästan hålla med han, eftersom han svarar med att han har svårt att söka brukar det mest vara lathet och han mest av bara sket i det då frågan han hade har varit upp ett par gånger här på swec och en google sökning är inte svår precis eller att ens försöka kolla på corsairs hemsida

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Med en sådan syn på människor kan du knappast vara speciellt uppskattad IRL.

Till TS: På länken ovan står det du behöver, men det är verkligen inte fel att posta en sån fråga här, då det är precis vad detta forum är till för.

Nenenene, nu har du missförstått. Här ställer personer som är lite mindre kunniga sina frågor till andra personer som de hoppas är lite mer kunniga, i hopp om hjälp men får istället bara en utskällning för att de inte använt en sak som kallas Google eller för att de inte antog att företaget hade ett eget forum, för här ska de fan inte skriva!

Dum jävla idé egentligen, sitta och läsa trådar på ett forum bara för att sedan skriva att de kan googla det, bra sätt att använda sin tid på.

EDIT;

Skrivet av nothingtoxic:

ja det var väll lite drygt svar men jag får nästan hålla med han, eftersom han svarar med att han har svårt att söka brukar det mest vara lathet och han mest av bara sket i det då frågan han hade har varit upp ett par gånger här på swec och en google sökning är inte svår precis eller att ens försöka kolla på corsairs hemsida

Men låt tråden ligga här osvarad istället, ingen behöver väl komma och skriva att han kan kolla på andra ställen, kul forum det skulle bli om alla nya medlemmar blir bortschasade till andra sidor bara för att de kanske inte sitter vid datorn hela dagarna.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickard11:

Med en sådan syn på människor kan du knappast vara speciellt uppskattad IRL.

Till TS: På länken ovan står det du behöver, men det är verkligen inte fel att posta en sån fråga här, då det är precis vad detta forum är till för.

japp jag avskyr lata människor och jag står för det IRL och här. att söka tar inte många sekunder och att inte ens kolla om ett så stor företag har en forum visar på grov lathet. hur lång tid tar det att kolla upp det ? 10 sek, 20 ?
sen har vi en enorm klistrad tråd om just SSD
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/865288-20100918-sa...
att TS har inte ens brytt sig om att läsa den visar på dryghet och arrogans, dessa 2 möts bäst med MER dryghet och arrogans.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

ja det var väll lite drygt svar men jag får nästan hålla med han, eftersom han svarar med att han har svårt att söka brukar det mest vara lathet och han mest av bara sket i det då frågan han hade har varit upp ett par gånger här på swec och en google sökning är inte svår precis eller att ens försöka kolla på corsairs hemsida

Jag har sökt fler än en gång, jag vet dock inte på vad jag ska söka, och det var därför jag skrev i tråden att jag inte visste mycket om ssd'er, nu har jag dock skrivit fsutil behavior set disabledeletenotify 0 i cmd som det stog på hemsidan, innebär det att jag har aktiverat trim då?

Permalänk
Skrivet av Redzo:

japp jag avskyr lata människor och jag står för det IRL och här. att söka tar inte många sekunder och att inte ens kolla om ett så stor företag har en forum visar på grov lathet. hur lång tid tar det att kolla upp det ? 10 sek, 20 ?
sen har vi en enorm klistrad tråd om just SSD
http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/865288-20100918-sa...
att TS har inte ens brytt sig om att läsa den visar på dryghet och arrogans, dessa 2 möts bäst med MER dryghet och arrogans.

Samlingstråden tar inte upp vissa saker som hur man kollar om TRIM är på osv. Och vidare, vad ska vi fråga och diskutera kring i detta forum? Är rätt så säker på att alla dessa SSD frågor som någonsin ställts här finns besvarade på andra forum på nätet. Dags att dumförklara alla som frågar någonting överhuvudtaget?

Skrivet av SayZk:

Jag har sökt fler än en gång, jag vet dock inte på vad jag ska söka, och det var därför jag skrev i tråden att jag inte visste mycket om ssd'er, nu har jag dock skrivit fsutil behavior set disabledeletenotify 0 i cmd som det stog på hemsidan, innebär det att jag har aktiverat trim då?

Ja, det ska det vara. Kontrollera genom att också göra som det står där:

How do I know if TRIM is working in Windows 7?

In the Elevated command Prompt windows, type the following:

fsutil behavior query disabledeletenotify
Results explained below:
DisableDeleteNotify = 1 (Windows TRIM commands are disabled)
DisableDeleteNotify = 0 (Windows TRIM commands are enabled)

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Jag har sökt fler än en gång, jag vet dock inte på vad jag ska söka, och det var därför jag skrev i tråden att jag inte visste mycket om ssd'er, nu har jag dock skrivit fsutil behavior set disabledeletenotify 0 i cmd som det stog på hemsidan, innebär det att jag har aktiverat trim då?

vet inte om du är korkad eller så men med en sån citering skjuter du dig själv i foten ifall nu Corsair sidan sa att du skulle skriva så, så bör även trim vara aktiverat fans även ett annat command att skriva så man ser att det är aktiverat eller inte.

sen tills nästa gång andvänd Google först/sök på swec forumet innan tråd post, gå in på Hårdvaru tillverkarens hemsida och kolla först ifall dom har ett forum eller inte tar det total stopp då gör en tråd för detta exempel till person har vi sett ett antal gånger på detta forum och det börjar bli tröttsamt för det kommer åtskilliga trådar om samma grejer om och om igen.

Skrivet av Rickard11:

Samlingstråden tar inte upp vissa saker som hur man kollar om TRIM är på osv. Och vidare, vad ska vi fråga och diskutera kring i detta forum? Är rätt så säker på att alla dessa SSD frågor som någonsin ställts finns besvarade på andra forum på nätet. Dags att dumförklara alla som frågar någonting överhuvudtaget?

Ne man ska inte dumförklara men en enkel google sökning på Corsair SSD skulle tagit han till Corsairs forum där info om just trim eller vad man nu vill veta finns där eller hur? att inte andvända sök verktyg innan man gör en tråd om samma sak om ex 100 personer gjort då tyglar det på ren lathet

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Skrivet av nothingtoxic:

Ne man ska inte dumförklara men en enkel google sökning på Corsair SSD skulle tagit han till Corsairs forum där info om just trim eller vad man nu vill veta finns där eller hur? att inte andvända sök verktyg innan man gör en tråd om samma sak om ex 100 personer gjort då tyglar det på ren lathet

Jag kan tycka att man söker på sweclockers först efter svar på samma fråga, och det gjorde också TS. TS lyckas inte, fine, då får man absolut ställa frågan. Sen är det orimligt att förutsätta att alla kan hitta svar på andra sidor bara för att du klarar det.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Skrivet av SayZk:

Jag har sökt fler än en gång, jag vet dock inte på vad jag ska söka, och det var därför jag skrev i tråden att jag inte visste mycket om ssd'er, nu har jag dock skrivit fsutil behavior set disabledeletenotify 0 i cmd som det stog på hemsidan, innebär det att jag har aktiverat trim då?

Sök på de lättaste fraserna du kan tänka dig. Google hittar.
"Optimera SSD Windows 7"
"Optimize SSD Windows 7"
"VAD SKA JAG TÄNKA PÅ MED NY SSD"
"VAD SKA JAG TÄNKA PÅ MED NY SSD HEHE"

Bara för att visa. Alla dessa sökfraser leder till relevanta resultat

"VAD SKA JAG TÄNKA PÅ MED NY SSD gammal dvd" <- fungerar också.

Så, var inte rädd. Google förstår dig

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror att TS har fått svar samt att ha gett en bra bild av vad man bör göra när man är relativt ny inom ett område.
1. läs de KLISTRADE trådarna. De är där av en anledning.
2. Saknar de klistrade trådarna den information som "är generellt" för trådens ämne. men som skulle passa bra så GE ETT FÖRSLAG på vad som saknas. Antingen till mig eller annan moderator. Det går givetvis att skriva det i http://www.sweclockers.com/kontakt
3. Sök i forumet. Kika gärna minst 4 sidor bakåt. Vanliga frågor återkommer av olika anledning ofta (pga att man ignorerat punkt1 samt 2).
4. Skapa en tråd i forumdelen. Ge tråden en beskrivande rubrik.

Till de som inte är TS:
1. Är det en fråga som återkommer ofta så skriv en guide/stycke text som besvarar frågan på ett bra sätt. Skicka texten till en moderator så kan den hamna bland de klistrade trådarna.
2. Finns en klistrad tråd om ämnet redan så ge användaren en länk och gör en rapportering med rubriken "klistrad tråd finns som besvarar frågan". Länka till tråden som redan är klistrad i meddelandet.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace