Permalänk
Medlem

snabb hjälp? Installera win7

Hallå, var för några timmar sen och plockade ut ett paket från inet, min dator som dem har monterat - utan windows 7 licens.

Jag har en .ISO jag har fått genom student rabbat på min andra dator men har ingen skiva.
.
här testat att stoppa i hårdisken från min nya dator i gammla och installera windows 7 där. so far so good.
funkar och boota från gammla datorn med den hårdisken men när jag kopplar i den i nya datorn så bootar den inte.
det är bara en svart skärm med en punkt som blinkar i vänstra hörnet.

Har kollat igenom moderkortets manual men hittar inget.
måste jag göra något speciellt för den nya datorn?
Funkar hur bra som helst att koppla i hårdisken i gammla och boota där.
jag har satt hårdisken som first boot priority(eller vad det kallas)
som ni kanske märkt är jag inte så bra på dessa grejjer.

Mitt moderkort är Asus Sabertooth X58(1366)

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Har du ett usb minne som räcker till för att ta iso filen?

edit: Microsoft Store: Windows 7 USB/DVD Download Tool Help läs nere vid installation och ta ner filen och så kör man installen som det står och då skapar man ett bootbart usb minne så startar det via usb och programmet fixar allt själv så bara slänga in det i datorn så startar det

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Har du ett usb minne som räcker till för att ta iso filen?

japp, har även testat att bränna iso till en skiva, men datorn laddar aldrig windows 7 setup..

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

redigerade mitt första inlägg

installerade w7 på samma sätt för ngn månad sen gick smidigt

För att kunna starta via usb måste det vara bootbart vilket programmet från microsoft fixar

Sedan stoppar du in minnet i datorn du ska installera på och väljer den som första start enhet färdigt

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

redigerade mitt första inlägg

installerade w7 på samma sätt för ngn månad sen gick smidigt

För att kunna starta via usb måste det vara bootbart vilket programmet från microsoft fixar

Sedan stoppar du in minnet i datorn du ska installera på och väljer den som första start enhet färdigt

tack för att du fösöker hjälpa men USB varianten funkar inte, får error att ISO filen är fel. :/

vill helst fixa innan föräldrarna kommer då kommer dem lacka

varför funkar det att boota från gammla datorn men inte nya?
står bara och blinkar en punkt... vad kan vara fel :/
edit: måste partion lettern vara C:?

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

måste jag installera drivrutinerna till moderkortet kanske?
har inte gjort det.

testar installera om win7 på hårdisken nu från gammla datorn funkar det inte då vet jag inte vad jag gör :/

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Det ska finnas standard drivrutiner som gör att du ska kunna starta datorn.. Antar att du får ringa inet och fråga... för om du inte kan starta via usb minnet ens så måste det vara något fel :S
det ska inte behöva vara ngn speciell boktsav vad jag vet för partionen ;S

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller riktigt problemet :S.
Får du error på iso filen när du ska föra in filen till usb minnet eller när du ska starta installen med usb minnet?

Du måste gå in i bios och sätta usb minnet som first boot priority NÄR det sitter i. Spara starta om så ska det starta av sig självt :S

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

Jag förstår inte heller riktigt problemet :S.
Får du error på iso filen när du ska föra in filen till usb minnet eller när du ska starta installen med usb minnet?

Du måste gå in i bios och sätta usb minnet som first boot priority NÄR det sitter i. Spara starta om så ska det starta av sig självt :S

får error när jag försöker välja ISO filen i programmet du länkade.

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

OKEj :S Guide: Installera Windows 7 från ett USB-minne prova det då. det är lite mer avancerat men fungerar precis som programmet bara att man gör det manuellt

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Hittade en gammal XP skiva som fungerade att installera utan problem.
Sedan förde jag över min iso och installerade windows 7 från XP.
Det löser sig alltid.

Tack ciderf för hjälpen.

God jul!!

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Lugnt god jul själv

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...