Permalänk
Medlem

Underklocka = mindre efektförbrukning?

Hej!

Sitter och lurar på en server. Atom grejerna är jag rädd är i minsta laget så jag började titta åt andra grejer. AMD kom upp och även I3. Grejen är att jag tycker de är lite för energikrävande för min smak och jag vill göra något åt det. AMD Athlon II X2 250 verkar ha ett skapligt pris så därför undrar jag om det är värt/möjligt att underklocka den?

Har inte kört någon överklockning sedan duron tiden så jag är lite lost. Hur jag skall gå till väga. Har lite gissningar som att dra ner frekven och mutipel och möjligt sänka vcore lite för att få ner effekten. För en sådan processor har kraft nog att klara sig med en GHz mindre.

Kommer jag att vinna något på att göra såhär? Eller blir effekt förbrukning den samma. För är det ingen skillnad kan jag lika gärna ha beräkningskraften kvar.

Tack på förhand zeem

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

hehe surfade runt lite och såg att det fanns en energi effektiv modell av amd's processorer. Men det samma borde gälla för dem

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Som att överklocka fast åt andra hållet, sänk vcoren, testa om den är stabil, sänk igen, testa igen. Gör så tills du känner dig nöjd i guess.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Har du lust att förklara lite varför du vill gå baklänges :P? Jag är lite lost haha...

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gugel:

Har du lust att förklara lite varför du vill gå baklänges :P? Jag är lite lost haha...

ehm, lägre energiförbrukning ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

ehm, lägre energiförbrukning ?

Du får ursäkta, men till vilket ändamål?

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gugel:

Du får ursäkta, men till vilket ändamål?

TS ville drar ner energi förbrukningen, jag vet inte varför men det är de han vill, eller snarare han fråga om de går att göra de genom att underklocka.
läs tråden innan du svarar

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Här hittade jag ett test på SPCR. AMD Phenom II X2 550 BE & Athlon II X2 250 | silentpcreview.com
I standardhastighet och undervoltad 0,15V på vcore så blev det 14W lägre effektförbrukning i load. Vet inte om de har räknat med nätaggets effektivitet eller inte.
Men känns som att den iaf äter lite väl mycket för att agera sval server.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gugel:

Du får ursäkta, men till vilket ändamål?

Skrivet av elghinnarisa:

TS ville drar ner energi förbrukningen, jag vet inte varför men det är de han vill, eller snarare han fråga om de går att göra de genom att underklocka.
läs tråden innan du svarar

TS ska köra en server och servrar behöver inte kraftiga processorer (dom vi pratar om här iaf), så TS vill köpa en 60W TDP CPU och genom undervoltning få den att använda mycket mindre el eftersom en server är på 24/7 365 dagar om året så är varenda watt man kan spara värt då man sparar på elräkningen.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

TS ska köra en server och servrar behöver inte kraftiga processorer (dom vi pratar om här iaf), så TS vill köpa en 60W TDP CPU och genom undervoltning få den att använda mycket mindre el eftersom en server är på 24/7 365 dagar om året så är varenda watt man kan spara värt då man sparar på elräkningen.

Där har vi ett utförligt svar, tack!

Visa signatur

ASUS RIIIE | i7 970 @4.6GHz | DOMINATOR 1.92GHz CL8 6x2GB | GTX 970 STRIX | C300 SSD 64GBX2 | EVO 850 500GB | CORSAIR AX1200i | CORSAIR H100i | CORSAIR AIR 540 |

Permalänk
Medlem

precis som Redzo skrev är det i första hand elräkningen jag vill åt men det ger ju även en bättre miljö i förlängningen

Efter att ha sovit lite på mitt problem börjar jag fundera om jag är fel ute med underklockning. Jag tycker det är svårt att hitta tester med total energiförbrukning på ett helt system med server i fokus. Att köra atomsystem verkar vara grejen men de verkar vara lite klena. Skulle vilja har ett moderkort med två atomer på och en hög med sata anslutningar.

En atom verkar dra 8,5W (D525) två sådana och då är uppe i 17W TDP. NAS lösningarna brukar sluta stax under 100W total förbrukning och då att sätta in en CPU som drar 45W är en rejälökning bara där.

Har för mig att jag läst ett test där core i3 presterade lägre totalförbrukning än atom men då verkade det som om det systemet användes till annat än en ren server.

Att underklocka borde göra en del på en AMD E CPU. Men vet inte riktigt hur AMD och intel presterar över tiden. vilken av dem som är bäst där. Några tips på tester?

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Ännu bättre är väl om moderkortet har stöd för "Cool n Quiet" så den underklockar processorn och spänningen till den när all kräm inte behövs. Phenom 2 processorna är åtminstone bra på detta och där finns även mjukvarulösningen PhenomMsrTweaker som är helt underbar om man överklockar.

Permalänk
Medlem

Se denna tråd ang underklockning/undervolting av AMD
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Permalänk
Medlem

visst kan du sänka effekten rejält med underklockning. Men det är minst lika viktigt att sänka spänningen så mkt som möjligt också. Effekten ökar ungefär med spänningen i kvadrat så det gör mer än man kan tro. Men alla moderkort stödjer inte undervoltning.
Och effektsparfunktioner som cool and quiet ersätter inte detta utan de kompletterar varandra.

Permalänk
Avstängd

Kör med en AMD Athlon II X2 240e / 2.8 GHz processor i min HTPC, det är ju kräm så det räcker och blir över många gånger om. Men den drar ju inte 45W hela tiden, men underklockning är en stor möjlighet. Kan bli riktigt bra resultat med en liknande processor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Ännu bättre är väl om moderkortet har stöd för "Cool n Quiet" så den underklockar processorn och spänningen till den när all kräm inte behövs. Phenom 2 processorna är åtminstone bra på detta och där finns även mjukvarulösningen PhenomMsrTweaker som är helt underbar om man överklockar.

du sa det. Mer behövs inte.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

du sa det. Mer behövs inte.

?? klart man kan ha behov av lägre effektförbrukning. Då klarar man sig med mindre kylning t ex. Mkt användbart för t ex små servrar och HTPC datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

?? klart man kan ha behov av lägre effektförbrukning. Då klarar man sig med mindre kylning t ex. Mkt användbart för t ex små servrar och HTPC datorer.

Ja, det vet jag väldigt väl. Jag menade att han nämnde programmet som kan fixa just det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770