Pixelmappad bild i 1080p via HDMI från Radeon HD 5830

Permalänk
Medlem

Pixelmappad bild i 1080p via HDMI från Radeon HD 5830

Hej,

Jag lyckas inte få bildsignalen från mitt grafikkort att pixelmappas mot projektor (eller lcd-tv) i upplösningen 1920x1080 när bilden överförs digitalt via hdmi.

Min nyinköpta projektor är en panasonic pt-ae4000 med full-hd upplösning (1920x1080 native). I min htpc sitter det ett grafikkort Sapphire Radeon 5830. Jag kör htpc:n med Windows 7 64-bit.

Till mitt förfogande under testerna har jag även haft en ytterligare dator med ett grafikkort Nvidia GeForce 7600GT samt en lcd-tv med full-hd-upplösning.

Mina konstateranden under testerna:
- när grafikkorten sänder en 1080p-bildsignal via hdmi så fyller nvidia upp hela mottagarens bildyta medans ati lämnar en smal svart marginal på mottagarens bildyta. Både när mottagaren är projektor och lcd-tv.
- på grund av ovanstående blir ati:s bildsignal pixelmappad först vid upplösningen 1776x1000 medans nvidia:s pixelmappar bra vid 1920x1080 (eftersom den fyller ut hela lcd-panelen)
- med analog signal via vga så sänder båda korten en bild som fyller ut hela lcd-panelen hos mottagaren, vilket underlättar pixelmappning
- tyvärr hittar jag inte alternativet att sända 1080p (1920x1080) via analog signal i Catalyst Center

Slutsatsen blir därför att nvidia och ati (i mina tester) inte följer samma standard för digital bildöverföring - i mitt fall till ati:s nackdel.

Är det någon som vet om/hur man kan konfigurera grafikkortet Radeon HD 5830 (eller projektorn) att överföra en bild i upplösningen 1920x1080 som fyller ut hela lcd-panelen och blir pixelmappad?

Tack,
Mikael

Permalänk
Avstängd

1. Starta CCC
2. Desktops and Displays
3. Högerklicka i listen längst ner på den skärmen du vill ändra -> Configure
4. Scaling Options -> Välj 0% overscan

ATI och Nvidia följer samma standarder här, därför ska man akta sig med att dra förhastade slutsatser !

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Tack!

Misstänkte att det bara handlade om någon inställning/konfigurering för att få korten att ge samma bildsignal.

/Mikael