Permalänk
Medlem

Prisvärd router för film?

Hej!

Jag söker en ny router eftersom min gamla gick sönder. För några år sedan hade jag bra koll på vad som var bra och prisvärt men idag har jag ingen koll. Den skall enbart användas för surf, nerladdning och mediaströmning. Inget spelande alltså. Viktigast är nog att den är snabb att strömma HD-video över nätverket tror jag. Viktigt är också att jag får full uppkopplingshastighet (100/100) med nätverkskabel.

500 kronor skulle vara lagom, men jag kan tänka mig att betala upp till 1000kr om den har funktioner som billigare routrar inte har. Nån som har ett tips?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Antar att du ska stream via PS3 / WDHD eller något annat.

Komplett.se - NETGEAR ProSafe Switch 8P gigabit fungerar skitbra tycker jag själv (eftersom jag är lika "smart" som du och kollar på film i en go och mysig soffa)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu ville ju TS ha en router och inte en switsh, men håller väl med om att den är bra.

TS ska det strömmas HD film trådlöst eller endast via kabel?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

i början blir det med kabel men min förhoppning är att jag i slutändan skall kunna slippa kablar och köra trådlöst. Efter att ha läst om routrar på många olika sidor på nätet får jag dock uppfattningen att få klarar av 1080p. För mycket data helt enkelt, men att 720p funkar ok. Kanske ska jag kika på switchar ändå?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Skrivet av Delight:

i början blir det med kabel men min förhoppning är att jag i slutändan skall kunna slippa kablar och köra trådlöst. Efter att ha läst om routrar på många olika sidor på nätet får jag dock uppfattningen att få klarar av 1080p. För mycket data helt enkelt, men att 720p funkar ok. Kanske ska jag kika på switchar ändå?

Det beror på om det är en okomprimerad 1080p-film du streamar (de brukar ligga på ~20gb) eller om det är t.ex. en BluRay-rip (~4gb), är det en BluRay-rip bör de flesta routrarna klara det. Jag har inga problem att streama 1080p-filer på ~4gb mellan min stationära och min laptop. Min router är en Linksys WRT320N men alla routrar som stödjer 802.11n bör klara det.

Permalänk
Medlem

okej så kan det nog vara. Får nog bli en router då som stöder 802.11n och som fått bra betyg på tester. Tack för hjälpen!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."