Jag tror jag har fått en propp i min loop. What to do?

Permalänk
Entusiast

Jag tror jag har fått en propp i min loop. What to do?

Halloj!
Sitter på ett lan just nu och har lite problem med burken. Datorn stängdes helt abruppt av helt plötsligt.
Efter en stunds funderande så upptäckte jag att temperaturen låg på 85 grader idle. Normalt sett så brukar den idla på 28 grader.

Kände på slangarna lite och fann att slangen efter cpu blocket var mjuk och varm, medans slangen före blocket var hård och kall. Radiatorn ligger före Cpu blocket. Tror att cpu blocket är fullt av gegg av något sllag, alger eller något.

Finns det någon som har något enkelt tips på någon form av propplösare som inte innebär en total demontering av kylsystemet. Jag har inte tid med det just nu.

Loopen ser ut så här: T-koppling>>>pump>>>>>Radiator>>>>Cpu-block sedan tillbaka till T-kopplingen. osv

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kan du nog inte göra så mycket.. Kör du med färg? Den delar sig lätt och fastnar i CPU-blocken.

Permalänk
Entusiast

Kör utan färg.
Sitter och funderar på att hälla ut vattnet och ersätta det med t-sprit, för att köra runt det i en stund, för att sedan byta ut det mot vatten igen. Hoppas att det löser lite av beläggningarna.

Permalänk

om du kör åt andra hållet i loopen så åker la proppen iväg?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av necrodude:

Kör utan färg.
Sitter och funderar på att hälla ut vattnet och ersätta det med t-sprit, för att köra runt det i en stund, för att sedan byta ut det mot vatten igen. Hoppas att det löser lite av beläggningarna.

Etanol reagerar med vissa o-ringar. Kolla upp vilken typ av o-ringar du har innan du kör igång med spriten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Drey:

Etanol reagerar med vissa o-ringar. Kolla upp vilken typ av o-ringar du har innan du kör igång med spriten.

hmmm. Det är nog inte dumt.

Sedan angående att vända loopen. Jag får väl ta reda på vilken typ av elmotor det sitter i pumpen. Har man tur så kan man ju bara polvända den.

Permalänk
Medlem

Öppna upp vattenblocken och kolla, det lär ju inte vara i slangen, eller hur? ^^

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

försök ta gripen bensin eller någon sprit av något slag. Ifall riggen är ny kan det hända att der satt skit i den innan... Deu har ju testat med t sprit ser jag nu men man vet ju inte är det helt fast så fall så skulle du bara kunna tästa att blåsa regält :). Du skulle också bara kunna koppla den till kranen och sätta på fult ös med varm vatten lär blåsa ut det mästa! eller bara fyll vattenblocket med varmvatten och låt det stå i någon timma

Permalänk
Medlem

sen är det ifall pumpen inte har brunnigt lite eller snarare tagit skada av att intee kommigt någonvart. Det brukar hända med alla elmotorer som sitter fast lukta på den ifall den luktar bränt för det kan ju vara så att ditt system inte kommer funka så bra hädanefter pågrund av pumpen.

Permalänk

Inte helt orimligt att det är någon kalkfällning kanske? Testa med något som sänker pH i loopen.
Vattenkylning är dock något jag är riktigt kass på så det kanske är helt meningslöst.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Inte helt orimligt att det är någon kalkfällning kanske? Testa med något som sänker pH i loopen.
Vattenkylning är dock något jag är riktigt kass på så det kanske är helt meningslöst.

kalk! det är inte vatten han har i lopen hoppas jag! jag tror snarare på att det var skit i blocken som sammlade sig i gpu blocket ifall du har en Phobya radiator så är det defenitift inte konstigt dom är kända för att ha skit i sina saker som man ska sköljaur innan man använder dem.

Permalänk
Medlem

Är det ett nytt system? Isf, spolade du igenom radiatorn (10-20ggr, varmt vatten samt destillerat)? Om inte har du definitivt täppt igen ditt CPU-block. Ta isär en slang, töm vad du kan på vatten, ta sedan ut blocket och inspektera. Du kommer med all sannolikhet behöva sitta med en tandborste, varmt vatten och gnugga bort skiten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Är det ett nytt system? Isf, spolade du igenom radiatorn (10-20ggr, varmt vatten samt destillerat)? Om inte har du definitivt täppt igen ditt CPU-block. Ta isär en slang, töm vad du kan på vatten, ta sedan ut blocket och inspektera. Du kommer med all sannolikhet behöva sitta med en tandborste, varmt vatten och gnugga bort skiten.

Godmorgon och tack för alla svar. Ska försöka ge lite mer bakgrundsinfo om problemet.

Jag har kört med det här systemet i snart två år. Jag sköljde rent alla block med destat vatten ca 10 till 20 gånger. Använde även vinäger som lösningsmedel. Kör nu med destat vatten i loopen och en skvätt med anitialgmedel.

Pumpen verkar fungera. Den vibrerar. Man känner klart och tydligt på slangarna att vattnet cirkulerar när datorn är igång.

Slangarna har en beläggning på insidan som har uppkommit med tiden. Andledningen att jag tror att en propp har bildats är att nu under DHW10 så blev systemet rövvarmt och cpu-tempen gick upp över 90 grader. (Normalt sett så brukar systemet idla på 28 grader och ligga på 55 i full load prime95.)

Upptäckte då att vatten hade avdunstat. Min fillport är inte riktigt tät. Så jag fick helt enkelt fylla på vatten igen och problemet försvann. Dock så glömde jag skruva på locket på fillporten helt ordentligt. Man hade ju inte sovit på 2 dar när det inträffade.

För en vecka sedan så inträffade samma sak igen. Vatten hade avdunstat igen. Man hörde hur pumpen surplade hela tiden. Det var då jag upptäckte att fillporten inte var helt tät. Så nu i förgår så blev datorn varm igen. Tänkte då att samma sak hade hänt igen. Men det fanns inget luft i systemet överhuvudtaget. Så jag misstänker att det har blivit torrt inne i radiatorn och att beläggningen i radiatorn torkade för att senare lossna när jag fyllde på vatten igen. Sedan så har det väl samlats i gångarna i vattenblocket och kloggat igen dem.

Jag har inte hunnit att polvända motorn ännu, har inte heller hunnit att prova med t-röd som lösningsmedel. Fick ryka in och jobba övertid igår. Det var ett ventilationssystem på jobbet som var tvunget att det skulle vara färdigbyggt tills måndag morgon. Så jag kom hem igår vid 8 snåret och satte mig ich spelade HON,BC2, och L4D2. Vi har ju ett litet Lan hos mig just nu.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

vissa cpu-block har ett litet galler/fördelningsplåt i inloppet, sitter säkert skit i det bara att demontera å rengöra. försök sen få tät på systemet står det öppet dunstar det samt damm mm kan komma in i loopen

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Entusiast

Det blir väl till att demontera cpu blocket och rengöra då.
Fudge!

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Tack så mycket! Jättebra läsning.