Permalänk
Medlem

Ny mobil, men vilken?

Tjenare.

Jag har äntligen tagit beslutet att avskaffa min nokia 3310 och ta in något "modernare" med kamera och färg display och även mp3.. Jag har sjuukt svårt att bestämma mig för vilken jag ska köpa och därför behöver eran hjälp att välja den rätta!

Jag vill ha den främst för att kunna ta kort och lyssna på musik! Så allt detta med att kunna se facebook och twitter osv bryr jag mig inte om. Alltså, kamera och musik är det som gäller.

Jag funderar bland dessa tre:

HTC Wildfire Mocha
Komplett.se - HTC Wildfire Mocha

Sony Ericsson W995 Black
Komplett.se - Sony Ericsson W995 Black

Sony Ericsson Vivaz Silver
Komplett.se - Sony Ericsson Vivaz Silver

Skulle w995:an passa mig bäst? Då den har 8megapixel och är även en walkman?

Om ni finner någon som kanske är ännu bättre till ett samma pris så kan ni gärna hojta till! MEN det måste vara på komplett.se då jag har ett presentkort därifrån.

Permalänk
Medlem

Hmm hur ser din budget ut??

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem

Priset skall vara under 3000:- åtminstone.

Permalänk
Medlem

4390:-, 2k över din budget dock men, Nokia N8 kanske vore något?
Nokia N8 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mobiltelefoner

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

4390:-, 2k över din budget dock men, Nokia N8 kanske vore något?
Nokia N8 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mobiltelefoner

Är du allvarlig?
Han vill ha en mobil med bra kamera och möjlighet att lyssna på mp3 och du föreslår N8?

Till TS: Är nog bättre om du går på Vivaz om du skall använda den till bilder och musik.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Är du allvarlig?
Han vill ha en mobil med bra kamera och möjlighet att lyssna på mp3 och du föreslår N8?

Till TS: Är nog bättre om du går på Vivaz om du skall använda den till bilder och musik.

Nokia N8 har i princip bästa kameran på hela marknaden, och mobilen kan spela upp mp3or också

Edit: Här är en lista från prisjakt med mobiler där alla har autofokus, är släppta 2009 eller senare samt kostar under 3000kr, sorterade efter hur populära de är: Mobiltelefoner - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Rent spontant skulle jag väl rekommendera SE x10mini/pro då kameran i den är helt ok med tanke på priset, se Test av Sony Ericsson Xperia X10 mini | Swedroid för mer info.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om de andra mobilerna i din post men jag har en Sony Ericsson W995 Black som jag är sjukt nöjd med.

Bilderna blir utmärkta och ljudet är helt fantastiskt, hörlurarna som följer med är kanonbra enligt mig.

Rekommenderar klart en sådan, har du möjlighet så kan du ju alltid gå in på någon butik och be att få prova de mobilerna du är intresserad av .

Permalänk
Medlem

Jag har en Vivaz Pro (tangentbordsvarianten) på jobbet och den är riktigt bra på film (720p) och foto. Men eftersom den inte har xenonblixt så tappar den användbarhet inomhus. Lyssnar på musik via Blutoothheadset Mw600, och det är hur bra som helst.

Men den går inte att jämföra med Nokia N8 som har marknadens bästa mobilkamera och en riktig blixt (ingen LED-lampa). Är det viktigt att ta kort under "normala" förhållanden, dvs om motivet rör sig eller om ljuset inte är optimalt så är det bara N8 som klarar biffen av mina 4 olika "fotomobiler" (K850i, Xperia X10, Vivaz Pro och Nokia N8).

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

ZTE blade, klarar multitasking dock är kameran rätt klen om du har dåligt ljus.. 1700spänn

Permalänk
Hedersmedlem

Vivaz kör den äldre versionen av Symbian som är rätt så föråldrad. Dessutom är den Sony Ericson och därmed handikappad jämfört med Nokiorna som kör symbian. Vill du köra symbian kör på nokia N8. Slår vivaz på alla punkter. Kameran är bäst i mobilvärlden idag och mediafunktionerna har blivit uppdaterade i Symbian ^3 med cover flow liknande musikbläddrande om du gillar sånnt + en riktigt trevlig EQ. Annars skulle jag kolla på HTC Legend som dock kanske inte har den bästa kameran. SE X10 mini/mini pro har rätt bra kamera och android.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Skrivet av woobiin:

ZTE blade, klarar multitasking dock är kameran rätt klen om du har dåligt ljus.. 1700spänn

This.

N8 har grym kamera, musikspelaren är väl mindre imponerande. Bättre köp i samma prisklass vore Dell streak.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Haha, Dell Streak är väl inte den typiska telefonen för en användare som bara prioriterar Kamera och MP3?

Tänk på att Vivaz har resistiv skärm, kan upplevas störande. Men fungerar ofta bättre på vintern när man har handskar på sig.

Kanske vi ska hålla råden till prylar under 3000kr som han önskade?

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

ZTE blade, klarar multitasking dock är kameran rätt klen om du har dåligt ljus.. 1700spänn

Rätt klen? Kameran är ren skit! (jag har en blade så jag vet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Nokia N8 har i princip bästa kameran på hela marknaden, och mobilen kan spela upp mp3or också

Jo visst men det är ju som att rekommendera en i7:a till en person som endast ska spela harpan på datorn

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

För den användningen är det inte nödvändigt med pekskärm, även om det kan vara roligt och praktiskt ibland.

Wildfire är en hyfsad telefon, jag har köpt en sådan åt min syster och provat den en del.
Helt ok, bra bilder och en del funktioner i övrigt. Går att göra mer med den än SE-modellerna, på det stora hela en lite "roligare" telefon.

Tittar man på spec så är Vivaz lite modernare än W995, men den får också betydligt mer klagomål på Prisjakt. För den angivna användningen är nog någon av dessa bättre än Wildfire, SE:s gränssnitt är visserligen lite äldre men också väl beprövat.

X10 som någon säger kan vara ok den också, dock sägs batteritiden vara rätt dålig.

Rent generellt finns det en hel del telefoner med någorlunda musikfunktioner (och till lägre pris också), men betydligt färre med bra kamera.

Glöm heller inte bort batteritiden när du väljer telefon. För att spara batteri är det fördelaktigt att stänga av extrafunktioner som inte används; t ex automatisk hämtning av information, bluetooth, 3G, WiFi..
Wildfire har en hel del sådana funktioner igång och det krävs en del letande för att hitta och stänga av dem.

Permalänk

Eftersom du vill ta kort så borde du välja Nokia N8, det är den bäst på. Men den kostar från 4200:- så då blir inte den aktuell.

Av de du räknat upp, Sony Ericsson Vivaz. HTC kan du glömma, de har riktigt dåliga kameror i sina mobiler.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

inom din budget så hade jag kikat på en sonyericsson x10 mini pro eller samsung s8000 jet. om du inte behöver android skulle jag kikat på samsungen. men grym kamera och den är snabb och har ju större och bättre skärm, dock resistiv.

Visa signatur

Arbetsdator: NZXT H2 WHITE | CORSAIR AX 850W | ASUS M4A89GTD PRO USB3 | AMD PHENOM II X6 1100T BE 9MB | NOCTUA NH-D14 | CORSAIR 16GB XMS3 | MSI GTX 560Ti 1GB HAWK | SAMSUNG 840 120 GB | WD Caviar Black 1TB | D-link DWA-556
HTPC: Antec Sonata II | Forton 350W | ASUS M5A78L-M LX 760G AM3+ | AMD PHENOM II X4 | Zalman 9500 | 8GB XMS3 | PowerColor HD 4350 512 MB | Barracuda 3TB | Pinnacle PCTV Stereo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Jo visst men det är ju som att rekommendera en i7:a till en person som endast ska spela harpan på datorn

Ganska idiotisk jämförelse, vilken skitdator som helst kan lira harpan utan problem. Däremot finns det inte många mobilkameror som kan ta vettiga kort (speciellt när det blir lite mörkare, vilket det brukar vara i vårat nordliga land).

Permalänk
Medlem

Skulle säga W995 skulle passa dej bäst.
En bra mobil rakt igenom

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Ganska idiotisk jämförelse, vilken skitdator som helst kan lira harpan utan problem. Däremot finns det inte många mobilkameror som kan ta vettiga kort (speciellt när det blir lite mörkare, vilket det brukar vara i vårat nordliga land).

Jag svarade på att någon gav honom rådet att köpa en n8 när han redan redogjort att mobilen max skall kosta 3000:-.
De flesta förstår nog också att det kostar mer ju bättre kamera man vill ha, men TS ville som sagt lägga max 3000:-

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Rätt klen? Kameran är ren skit! (jag har en blade så jag vet)

Bara jag som tyckte att kameran va rätt okej för att fota? Ska ju inte ha den till digitalkamera, och visst, drar man upp bilderna på en TV så kanske det inte är ett nöje att kolla på, men jag tycker absolut att den duger för en mobil som kostar 1700 kontant Ska köpa en i helgen

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brynolf:

Jag svarade på att någon gav honom rådet att köpa en n8 när han redan redogjort att mobilen max skall kosta 3000:-.
De flesta förstår nog också att det kostar mer ju bättre kamera man vill ha, men TS ville som sagt lägga max 3000:-

Jag vet, jag tipsade TS om mobiler under 3000kr.

Skrivet av Rydisen:

Bara jag som tyckte att kameran va rätt okej för att fota? Ska ju inte ha den till digitalkamera, och visst, drar man upp bilderna på en TV så kanske det inte är ett nöje att kolla på, men jag tycker absolut att den duger för en mobil som kostar 1700 kontant Ska köpa en i helgen

Kameran är bland det sämsta som finns på marknaden (av mobiler som släppts i år i samma prisklass). Kameran på min gamla nokia 5800 är _betydligt_ bättre. Men bryr man sig inte så mycket om kameran så slå till! Den är ett riktigt kap då! Själv kommer jag kassera den så fort det kommer en vettig meego-mobil (med bra kamera dvs).

Permalänk
Medlem

köp inte vivaz, har en själv och hatar den verkligen
det os som den kör är kanske det sämsta på marknaden.

Permalänk
Skrivet av Brynolf:

De flesta förstår nog också att det kostar mer ju bättre kamera man vill ha, men TS ville som sagt lägga max 3000:-

Det beror på tillverkare, vissa tillverkare prioriterar inte kamera alls. Nokia N8 slår både iPhone4 och HTC Desire HD. Trots att Nokia N8 är billigare än båda. Räcker förresten med betydligt äldre och billigare Nokia än N8 för att få bättre kamera än den HTC:n.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Trådskaparen verkar vara utav den traditionella mobilanvändaren som prioriterar bra funktioner, kvalité, batteritid och pålitlighet och inte "kolla min senaste skitcoola app/animation som är coolare än din".

Då tycker jag att en W995 passar perfekt alternativt en N8 om du vill lyxa till det men det känns lite omotiverat (?). Det enda alternativet är väl SE X10 mini (pro) men den har liten skärm och är väl inte särskilt praktisk den heller.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av burk404:

köp inte vivaz, har en själv och hatar den verkligen
det os som den kör är kanske det sämsta på marknaden.

gammla symbian är verkligen inte att rekommendera

Permalänk
Medlem
Skrivet av woobiin:

ZTE blade, klarar multitasking dock är kameran rätt klen om du har dåligt ljus.. 1700spänn

Om man ska ha en budget android med prioritering på kameran så är optimus one snarare ett bättre alternativ. Bladens kamera är tveklöst värdelös.

Men jag tror helt klart att det är N8 TS är ute efter, men då får man slänga upp någon tusing till.

Permalänk
Medlem

Jag har en Sony Ericsson X10 Mini Pro och jag är supernöjd. Jag var först skeptisk mot den lilla skärmen, fast när du väl har den så stör du dig inte på den.
Kameran är perfekt och tar jättebra bilder, musikspelaren är bra fast rekommendationen är Music Player Pro och då blir mobilen en fröjd.
Jag tipsar alltså om den mobilen.