Vad har det tagit åt vädret egentligen?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Frånsett ljuset, som inte precis är omöjligt att ersätta med modern 1800-talsteknik, finns det några rationella skäl för snö?

Minusgrader betyder att man slipper bli blöt när det regnar. Snö har ju den förmågan att den inte blöter ner dig in till benen. Sen gillar jag ljuddämpningen den medför också. Det blir tyst och skönt. Visst går det att lösa med moderna tekniker men tror inte att någon vill betala för att täcka hela Göteborgsregionen med äggkartonger. Även om Södra antagligen hade blivit glada.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Ni i Vänersborg får ju tydligen extra mycket snö, varför vet jag inte

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Frånsett ljuset, som inte precis är omöjligt att ersätta med modern 1800-talsteknik, finns det några rationella skäl för snö?

Tycker att snö får allt att se så kliniskt rent ut. Naturens motsvarighet till att skyffla allt skit under mattan. Är det för lite snö så brukar det dock se skitigare ut än vanligt då det syns tydligt om snö är smutsigt.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd

Jag tror ni missar min poäng! För det första var jag ju inte allvarlig, men om jag så vore så efterfrågar jag alltså rationella skäl till snö, inte rationaliseringar kring snö. Jag tänkte mig mer samhällskostnader och vinster med nordisk vinter och snö, jämfört med vinter kring medelhavet eller tropikerna.

Skrivet av Kazen:

Skydda insekter/djur från kyla, är väl "rationellt" ?

Annars är de ju alltid kul att åka Snowboard och långfärdsskidor!
Väntar tills de kommer tillräckligt mycket här så att de kan pressa ihop det ordentligt och göra maskinspårat. Så kan man börja träna lite.

Bra att du skrev "rationellt". Det är ju liksom bara ett attribut på naturen. Naturen följer givetvis logiska naturlagar, men "rationellt" är så att säga fel koncept. Snö är bara nödvändigt för att skydda smådjur i nordisk vinter, och det är nordisk vinter som ger snö, så där föll det.

Skrivet av MooDHooDs:

Ja snö ger ett mer spritt och diffust ljus jämnfört med den hårda punktbelysningen som gatubelysningen ger. Det går förvisso att uppnå liknande ljus som snön reflekterar, men det skulle troligen kräva större delen av statens årsbudget.
Snön gör också stor nytta för den moderna 1800-talstekniken då den reflekterar ljus och därför blir det ljusare än om den inte legat där.

Återigen, nordisk vinter ger snö och det ljus man behöver kan man tillägna sig inomhus.

Skrivet av Zotamedu:

Minusgrader betyder att man slipper bli blöt när det regnar. Snö har ju den förmågan att den inte blöter ner dig in till benen. Sen gillar jag ljuddämpningen den medför också. Det blir tyst och skönt. Visst går det att lösa med moderna tekniker men tror inte att någon vill betala för att täcka hela Göteborgsregionen med äggkartonger. Även om Södra antagligen hade blivit glada.

Nä. Du drar in snö, och dina kläder är tillräckligt varma när du går ut för att skapa en initial smältning. Så visst blir man blöt när det snöar. Dessutom, om du inte tänkt dig att snön ska vara för evigt, så kommer det alltid bli slask på våren. "Ingen snö" på vintern i norden implicerar "ingen nederbörd", alltså ingenting som kan göra dig blöt.

Skrivet av rankko:

Tycker att snö får allt att se så kliniskt rent ut. Naturens motsvarighet till att skyffla allt skit under mattan. Är det för lite snö så brukar det dock se skitigare ut än vanligt då det syns tydligt om snö är smutsigt.

Ja, i en stad ser det ju bara skitigare ut oavsett.

Men rationella skäl menade jag om den individuella och samhällskostnaden bli mer eller mindre med snö. Uppväger pulkförsäljning och skidturism kostnaderna för benbrott, köldskador, trafikstörningar och uppvärmningskostnader? Är problemen kring t.ex. vinterdepression på grund av mörker större än de besparingar samhället gör om man slipper ta hand om all snö? Osv osv, osv. Helt enkelt: Den slutgiltiga fakturan, blir den större eller mindre en vinter med snö mot en vinter utan snö? Är snöns glädjeämnen (det är rationellt att även tittat på "mjuka" värden) större än snöns praktiska problem? Osv, osv. Det var något sådant jag menade. När jag hör om snönederbörd, tänker jag på benbrott, trafikolyckor, förseningar, kommande vårflod med översvämningar, tidsåtgång för att klä och klä av sig, den ökade frekvensen av borttappade effekter, sprickbildning i gator, svårighet för räddningstjänst, ökade energikostnader och det faktum att snö faktiskt är en olägenhet även för de flesta nordiska djur. Anpassning säger ingenting om att du inte lider. Är då "jippi, snö!" rationellt och genomtänkt?

Men, som sagt, jag var inte helt allvarlig heller. Jag blir bara lite skadeglad när det inte är snö. Men nu kan ni andra vara skadeglad å mina vägnar!

Edit: Så här gick det till när det som kom att bli Sverige befolkades: Ett gäng av äventyrliga och dumdristiga individer lämnade den "bördiga halvmånen" för sisådär 10 000 år sedan med mottot "låt oss gå norrut". Och norrut de vandrade, vecka efter vecka, månad efter månad. De slog läger på hösten och noterade "hmm, det är lite kallt här, jag vet! Låt oss gå än längre norrut". På vårkanten satte gruppen sig i rörelse igen och gick...norrut. "Hmm, det blir kallare och kallare och det blir mer och mer sparsamt med mat. Jag vet! Låt oss gå norrut!"
Åren gick, och kallare blev det. I nuvarande norra Tyskland noterade de, "hmm, det regnar inte längre. Vattnet är liksom fast och vitt och stannar kvar på marken. Svinkallt är det också, och riktigt mörkt och ont om mat. Jag vet, låt oss gå NORRUT!". Puckon! Nu sitter vi här uppe för att några dumfan lämnade civilisationens vagga till förmån för mörker, kyla och ont om mat. Och inte nog med det, det var inte den enda gruppen. Fler och fler genom århundrade efter århundrade ställde sig frågan "hmm, vad händer om jag går lite längre norrut?" i ekvivalens med "hmm, undrar om jag ska kasta mig utför ett stup?" eller "hmm, undrar om lägerelden är varm?".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast

Nu spelar ni ju bara dum herr MBY.
Den smältningen är försumbar jämfört med mängden vatten som hade absorberats av kläderna om nederbörden var i vätskefas. Ingen snö implicerar verkligen inte ingen nederbörd. Jag märker att herrn inte bor i Göteborg där vintrarna normalt består av regn, regn och mer regn.

Det där med att täcka Göteborg med äggkartong kanske inte är en så dum idé ändå...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Frånsett ljuset, som inte precis är omöjligt att ersätta med modern 1800-talsteknik, finns det några rationella skäl för snö?

Det är finare ute så man blir på bättre humör.
Det är inte blött hela jävla tiden.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Nu spelar ni ju bara dum herr MBY.
Den smältningen är försumbar jämfört med mängden vatten som hade absorberats av kläderna om nederbörden var i vätskefas. Ingen snö implicerar verkligen inte ingen nederbörd. Jag märker att herrn inte bor i Göteborg där vintrarna normalt består av regn, regn och mer regn.

Det där med att täcka Göteborg med äggkartong kanske inte är en så dum idé ändå...

Nja, det är så vintern brukar se ut i Stockholm också. Regn, snöblandat regn, snö som snabbt smälter, slask, slafs. Det man drar in är vatten i stora mängder. Och grus. Och skit.

Alltså, har man nordligt klimat med minusgrader kommer det att snöa. Hur kan INGEN nederbörd vara värre än snö? Personligen föredrar jag regn alla gånger, men det var inte poängen. Snö är som regn, bara ännu kallare och måste borstas bort om man inte vill bli blöt (när man kommer in, dvs). Snö gör också att man grusar och saltar vägar.

Själv är jag inne på "tak över storstockolm". Klimatsmart. En stad är ju inget annat än en jättelik kylfläns. En halvsfär skulle ge mindre kontaktyta med mindre värmeförlust. Och man skulle kunna ha palmer på gatorna och höja eller sänka temperaturen efter önskemål! Rena stenåldern att behöva gå ut när man inte vill.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Nja, det är så vintern brukar se ut i Stockholm också. Regn, snöblandat regn, snö som snabbt smälter, slask, slafs. Det man drar in är vatten i stora mängder. Och grus. Och skit.

Alltså, har man nordligt klimat med minusgrader kommer det att snöa. Hur kan INGEN nederbörd vara värre än snö? Personligen föredrar jag regn alla gånger, men det var inte poängen. Snö är som regn, bara ännu kallare och måste borstas bort om man inte vill bli blöt (när man kommer in, dvs). Snö gör också att man grusar och saltar vägar.

Själv är jag inne på "tak över storstockolm". Klimatsmart. En stad är ju inget annat än en jättelik kylfläns. En halvsfär skulle ge mindre kontaktyta med mindre värmeförlust. Och man skulle kunna ha palmer på gatorna och höja eller sänka temperaturen efter önskemål! Rena stenåldern att behöva gå ut när man inte vill.

Så du vill inte bli blöt men föredrar regn? Det där går ju inte alls ihop. Snö går som du säger att borsta bort och större delen av vattnet kommer bara blåsa av när du är ute och går. I fallet regn kommer det mesta absorberas av kläderna och det är omöjligt att borsta bort. -2 är oändligt mycket bättre än +2 om man vill hålla sig torr.

Tak låter inte helt fel. Fast jag tror fortfarande på min plan att helt enkelt flytta Sverige till sydligare breddgrader över vintern. Bara att parkera någonstans strax utanför Afrikas västkust. De där flyttfåglarna har ju gjort det länge så det är dags att vi följer med i utvecklingen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Nejdå. Klart att jag inte vill bli blöt, men det är underordnat problemen med snö. Jag blir också hellre blöt av regn än av snö, som är kallare regn med fördröjd utlösning. +20 är också "oändligt" mycket bättre än +2, och ofantligt mycket bättre än -2.

Ja, vi borde verkligen kasta loss och bogsera Sverige söderut på sommaren. Vi kan lägga landet längs ekvatorn utanför Afrikas kust. Sedan bogserar vi tillbaka på sommaren. Vore intressant att se hur flora och fauna anpassar sig.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Nejdå. Klart att jag inte vill bli blöt, men det är underordnat problemen med snö. Jag blir också hellre blöt av regn än av snö, som är kallare regn med fördröjd utlösning. +20 är också "oändligt" mycket bättre än +2, och ofantligt mycket bättre än -2.

Ja, vi borde verkligen kasta loss och bogsera Sverige söderut på sommaren. Vi kan lägga landet längs ekvatorn utanför Afrikas kust. Sedan bogserar vi tillbaka på sommaren. Vore intressant att se hur flora och fauna anpassar sig.

Fast du blir ju inte direkt blöt av snö förens du kommer in i värmen och då är det ju ett ickeproblem då du ändå ska ta av dig ytterkläderna. Vidare fastnar ju en betydligt mindre andel av vattnet på kläderna när det är i fast fas så hur man än vrider och vänder på det blir man blötare av regn givet samma mängd smält nederbörd som SMHI så praktiskt brukar mäta.

Ja alla föredrar nog +20 före +2 men det är lite väl optimistiskt på våra breddgrader den här tiden på året. Vi får nog elda på ordentligt med kol innan vi när dit.

Som extra bonus skulle vi bli av med Danmark också för det ligger typiskt i vägen för rutten. Bara att muddra bort skiten. Problemet blir dock de brittiska öarna. Det är ju inte realistiskt att bredda Engelska kanalen så att Sverige får plats så vi får nog leva med omvägen runt. Gäller bara att börja åka i tid. Typ någonstans i skiftet augusti och september. Vidare får vi problem med manövreringsutrymmet för att vrida runt Sverige runt Norge för de får inte följa med. Lösningen är nog att klippa Sverige någonstans i höjd med Gävle och helt enkelt lämna kvar Norrland i kylan. Evolutionen har ju redan gett norrlänningarna en tolerans mot kyla och det är inte säkert att stackarna hade överlevt flytten till varmare breddgrader ändå. Hade ju sett dåligt ut om hundra tusen norrlänningar dog av värmeslag.

Edit: Det finns bara ett sätt att ta reda på hur flora och fauna skulle klara sig och det är empiriska studier. Ska vi ordna en SweC-träff i Danmark så vi kan börja med Operation Atlantis? Alla tar med en spade så syns vi utanför Köpenhamn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Nej, jag menar att snö är så förpestat vidrigt att regn är bättre, även om man blir blötare. Fast jag vill absolut inte tala väl om regn heller. Men snö måste kosta samhället mer, jag kan inte tro något annat.

Ja, hugga av Sverige på mitten är en bra idé. Det ger ju viss valfrihet åt de som vill stanna kvar och genomhärda vintern. De får dock förbereda sig på smaskiga tropiska sjukdomar när Nordsverige och Sydsverige återförenas igen. Förhoppningsvis har inte Nordsverige fått sin Kim Jong-un under tiden, så det hela sker utan granatutväxling.

Edit: Har vi tekniska möjligheter att förflytta Sverige intakt ska det nog inte vara några problem att röja lilla England ur vägen. Vi kanske kan plöja rakt genom Tyskland? Sanningen att säga ser det inte ljust ut. Kontinentalförflyttningen flyttar Sverige norrut och österut i en båge. Om några hundratals miljoner år kommer skandinaviska halvön ligga norr om Sibirien, och England kommer ligga norr om Norge. Möjligt är att Afrika då har flyttat sig till nuvarande Nordatlanten, så vi kan flytta tillbaka dit vi alla kom ifrån!

Edit: Nej, jag hade fel. Afrika kommer också röra sig i nordöstlig riktning, mot nuvarande mellanöstern. Alaska verkar "gå" söderut dock. Plate tectonics - Wikipedia, the free encyclopedia
Edit2: Hittade en animation: Examine an animation of plate movement predicted for the future.
Bara jag som tycker skandinaviska halvön är "borta" ur animationen?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Bor några mil inåt landet från kalmar, här har det nog ta mig f*n snart snöat lite varje dag i snart två veckor. inte mig emot då vi vanligtvis brukar ha regn och slask såhär års.

jag hoppas på repris från det gågna året med en kall vinter och en varm sommar

Skrivet av MBY:

Edit2: Hittade en animation: Examine an animation of plate movement predicted for the future.
Bara jag som tycker skandinaviska halvön är "borta" ur animationen?

hahaa jo hela kartan är väldigt skum. det ligger en stor ö vid antarktis, australien och indonesien sitter ihop. mexikanska gulfen är en insjö mm. fast det bästa är endå att japan kommer segla över australien och komma ut oförändrad på andra sidan:P

Permalänk

MBY, kul att du tar upp "problemet med snön". Jag har inget som helst problem med snön, men rejäl kyla (allt under -3 ℃ sisådär) är inget för mig. Och jag tror att de flesta håller med mig: det finns inga stora fördelar med att ha -20 ℃. Och även om människor är solälskande idioter som aldrig skulle erkänna det så hade det såklart även varit bra om vi slapp utetemperaturer på 30 ℃.

Men ponera nu att vi vill avskaffa uteväder lägre än -3 ℃ och högre än 25 ℃: hur skulle vi göra det? Min kunskap kring vad det är som bestämmer utevärmet på en viss geografisk lokation är närmast obefintlig. Hur jobbigt hade det varit att hålla de flesta platser på jorden inom detta intervall?

(Givetvis har vi enorma resurser till förfogande. Dåliga temperaturer ska bort!)

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Ni i Vänersborg får ju tydligen extra mycket snö, varför vet jag inte

Det är för att vi i Trollhättan och Uddevalla dumpar alla vår snö under nätterna där

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det är för att vi i Trollhättan och Uddevalla dumpar alla vår snö under nätterna där

Haha yeah, ska till Vänersborg om ett par timmar, får se hur det ser ut med snön där nu.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

MBY - istället för att flytta Sverige till Afrika är det väl lättare att flytta dig dit om du inte trivs med Nordiskt klimat? Förstår verkligen inte alla som klagar på klimatet i Sverige men ändå väljer att bo här. Vad hindrar dem från att flytta någonstans där de trivs bättre? Ni som bor i Göteborg eller Skåne och vantrivs med slaskiga vintrar, varför flyttar ni inte till Norrland istället?

Permalänk
Avstängd

Den humoristiska poängen var förstås att genom att flytta Sverige fram och tillbaka upprätthåller man ett jämnare klimat. Afrika är nog inte så kul för en nordbo på sommaren...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

MBY - istället för att flytta Sverige till Afrika är det väl lättare att flytta dig dit om du inte trivs med Nordiskt klimat? Förstår verkligen inte alla som klagar på klimatet i Sverige men ändå väljer att bo här. Vad hindrar dem från att flytta någonstans där de trivs bättre? Ni som bor i Göteborg eller Skåne och vantrivs med slaskiga vintrar, varför flyttar ni inte till Norrland istället?

För att det inte är lika roligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hjälpsam

Kanske en jättelik pipeline, som svalkar afrikanen och värmer nordbon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är helt naturligt att vädret ändras, vi har haft istider, kometnedslag osv. Naturen reglerar det den behöver och det löser sig i slutändan, klimatförändringar/växthuseffekt är uttryck som används för att finansiera forskare.
Det som inte dödar det härdar, Darwin ftw.

Själv är jag glad att slippa slask och vägsalt.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ruhler:

Det är helt naturligt att vädret ändras, vi har haft istider, kometnedslag osv. Naturen reglerar det den behöver och det löser sig i slutändan, klimatförändringar/växthuseffekt är uttryck som används för att finansiera forskare.
Det som inte dödar det härdar, Darwin ftw.

Själv är jag glad att slippa slask och vägsalt.

Du yrar. Vi talar om väder, inte klimat. Vädret är kallare, men klimatet är varmare än vanligt - även just nu!

Utan växthuseffekten skulle Jorden inte hysa liv ö.h.t, så nej, det är inte ett "uttryck" för att finansiera forskning. Du menar förstås den antropogena växthuseffekten, men du har fel. Dessa fel reducerar dig till ännu en i raden av konspirationsdårar som är naturvetenskapligt illitterata.

Att det löser sig i slutändan är trams. Det är en rent mystisk position och har ingenting med Darwin att göra. Det finns inga som helst naturlagar som garanterar att "det löser sig tillslut". Varför har Venus en grotesk växthuseffekt och varför har Mars nästan ingen, tror du? Livet leder till många självreglerande system, ja, men din mysticism luktar som en Gaiahypotes på speed. Livet självt har lett till ofantliga massutrotningar förr. "Snowball Earth" misstänks kunna ha orsakat av livet självt. Sedan har vi den så kallade syrekatastrofen, som helt klart berodde på att livet började släppa ut syre i atmosfären. Människans utsläpp är på precis samma sätt naturliga i den meningen att vi är en art på Jorden, och precis som syrekatastrofen riskerar den att leda till massiva klimatförändringar. Skillnaden mellan de mikrober som orsakade syrekatastrofen och oss är att vi kan göra något åt saken.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Du yrar. Vi talar om väder, inte klimat. Vädret är kallare, men klimatet är varmare än vanligt - även just nu!

Utan växthuseffekten skulle Jorden inte hysa liv ö.h.t, så nej, det är inte ett "uttryck" för att finansiera forskning. Du menar förstås den antropogena växthuseffekten, men du har fel. Dessa fel reducerar dig till ännu en i raden av konspirationsdårar som är naturvetenskapligt illitterata.

Att det löser sig i slutändan är trams. Det är en rent mystisk position och har ingenting med Darwin att göra. Det finns inga som helst naturlagar som garanterar att "det löser sig tillslut". Varför har Venus en grotesk växthuseffekt och varför har Mars nästan ingen, tror du? Livet leder till många självreglerande system, ja, men din mysticism luktar som en Gaiahypotes på speed. Livet självt har lett till ofantliga massutrotningar förr. "Snowball Earth" misstänks kunna ha orsakat av livet självt. Sedan har vi den så kallade syrekatastrofen, som helt klart berodde på att livet började släppa ut syre i atmosfären. Människans utsläpp är på precis samma sätt naturliga i den meningen att vi är en art på Jorden, och precis som syrekatastrofen riskerar den att leda till massiva klimatförändringar. Skillnaden mellan de mikrober som orsakade syrekatastrofen och oss är att vi kan göra något åt saken.

Mars och Venus atmosfärer består till 95-97 % av koldioxid. Skillnaden är att Venus har en enormt tjock atmosfär och dessutom ligger betydligt närmare solen.

NASA presenterade nyligen resultatet från en ny datormodell som visade att en dubbling av koldioxiden bara skulle leda till en temperaturökning på 1,64 grader. Detta är lägre än IPCC:s uppskattning om en ökning på 2 till 4,5 grader celsius. Skillnaden här är bl a att man tagit med negativ feedback från växtligheten.

Citat:

A new NASA modeling effort found that in a doubled-carbon dioxide world plant growth could lessen global warming by about 0.3 degrees C globally. The same model found that the world would warm by 1.94 degrees C without this cooling feedback factored in.

NASA - 'Greener' Climate Prediction Shows Plants Slow Warming

Permalänk
Avstängd

Och? NASAs och liknande uppfattningar är ju de som sammanställs i IPCCs rapporter.

Men vad spelar det för roll? Missförstod du min poäng?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Skrivet av MBY:

Och? NASAs och liknande uppfattningar är ju de som sammanställs i IPCCs rapporter.

Men vad spelar det för roll? Missförstod du min poäng?

Du verkade jämföra en ökande mängd koldioxid i atmosfären med andra händelseutvecklingar som lett till katastrofer och massutrotningar. Därför är NASA:s resultat relevant för de som vill veta om det lutar mot någon katastrof eller inte.

I slutet av förra istiden blev jorden varmare, och periodvis gick ökningen snabbt. Ändå fastnade inte klimatet i en evig positiv feedback-loop.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nCredit04:

Du verkade jämföra en ökande mängd koldioxid i atmosfären med andra händelseutvecklingar som lett till katastrofer och massutrotningar. Därför är NASA:s resultat relevant för de som vill veta om det lutar mot någon katastrof eller inte.

I slutet av förra istiden blev jorden varmare, och periodvis gick ökningen snabbt. Ändå fastnade inte klimatet i en evig positiv feedback-loop.

Fast skillnaden är att de senaste 400 000 åren har koldioxidhalten pendlat mellan 180 och 280 ppm. I dagsläget har vi en halt på 380 ppm så förutsättningarna är inte de samma.

Det MBY sa var att många gånger tidigare i historien har förutsättningarna förändrats och han tog ett par exempel där till exempel temperaturen och koncentrationen av syrgas förändrades vilket förändrade förutsättningarna för liv drastiskt. Det är ju relativt naturligt att dra paralleller till dagens miljöförstöring där ökad koldioxidhalt bara är en liten del av all skit vi håller på med. De första organismerna som började med fotosyntes förstörde miljön för sig själva genom att spy ut giftig syrgas i atmosfären. Vi förstör miljön för oss själva genom att dumpa tusentals olika föreningar med varierande negativ miljöpåverkan och toxicitet i miljön.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nCredit04:

Du verkade jämföra en ökande mängd koldioxid i atmosfären med andra händelseutvecklingar som lett till katastrofer och massutrotningar. Därför är NASA:s resultat relevant för de som vill veta om det lutar mot någon katastrof eller inte.

I slutet av förra istiden blev jorden varmare, och periodvis gick ökningen snabbt. Ändå fastnade inte klimatet i en evig positiv feedback-loop.

Du missförstår poängen. Poängen var att ingenting garanterar att Jorden är ett självreglerande system. Det är fullt möjligt att störa systemet både antropogent och med annat liv.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."