Hur stor påverkan har en hårddisk för generell prestanda?

Permalänk
Medlem

Hur stor påverkan har en hårddisk för generell prestanda?

Hej på er allesammans! Jag ska köpa mig en dator nu i dagarna, har i stort sett bestämt mig för en burk från Inet. Inet Taurus Hardcore Gamer GTX470 - Inet.se

Tänkte dock förhöra mig lite för att kanske luska fram några svagheter hos burken om jag skulle ville ge den en liten power boost om 1-2 år eller så.

Nå funderande lite nu på hårddiskens påverkan på prestandan. Då menar jag typ hur många poäng en dator får på ett benchmark test, blir det stor skillnaden mellan säg en ny SSD och en "vanlig" 7200rpm SATA II hårddisk? Hur fort en hårddisk kan flytta filer från en partition till en annan partition i mitt OS finner jag tämligen oväsentligt, jag tillhör inte de människorna som flyttar filer under extrem tidsnöd.

Inser att detta är en väldigt bred fråga men om ni sitter på några generella sanningar på området så skulle det uppskattas om ni ville dela med er

Permalänk
Medlem

SSD'er snabbar upp uppstart av OS, laddning av spel och liknande åtgärder. Självklart har de hög överföringshastighet men främst är det accesstiden man vill komma åt. En "vanlig" hårddisk duger gott i mitt tycke, men det finns nog flera som snart kommer intyga att de aldrig skulle klara sig utan en i den här tråden.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Avstängd

Det är ju trotsallt den uppgradering som gör upplevelsen av en snabbare dator störst.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB