Optimera SSD Intel X25-M G2 120GB

Permalänk
Medlem

Optimera SSD Intel X25-M G2 120GB

Ursäkta att jag gör en tråd för något som antagligen står på tjugoelva olika ställen redan, men det är just det att så många skriver om vad man kan göra si och göra så på olika diskar och olika inställningar osv. Jag tycker det är mycket olika åsikter om vad som är bäst, och tänkte då i så fall se om det kommer upp olika förslag här som jag kan ha nytta av.

Jag har installerat W7 Ultimate på min SSD-disk till slut.
Dator: Asus g73jw-z130v

Fick med en vanlig HDD på 500gb som allting var förinstallerat på, men jag ville alltså köra mitt OS + något spel på SSD-disken. Men då jag har kollat andra som har optimerat sina verkar dom ha snäppet bättre än jag har.

Jag började med att ta hem Paragon alignment tool för att något var fel från början. Då såg det ut såhär

Efter Jag kört programmet såg det ut såhär

Men jag har sett folk som kommit över 400 med, och just responstiden verkar kunnas förbättras, om jag inte missuppfattat det med.

Jag har AHCI i BIOS. TRIM på, nya bios. Har ingen AMD-drivrutin vad jag har sett (?)

Så vad ska jag göra? Vara nöjd med det jag har, eller finns det något ytterligare jag kan göra för att få ut det sista? såg någon hade skrivit något om cache, vad gör det för skillnad om det är på eller ej?

MvH Sewerin

Permalänk

Jag anser att du har 'normala' och bra värden.
De liknar mina fastän du har den bättre skrivningen med ditt 120GB.
Accesstiderna beror även på moderkortet och dess kretsar.
Du borde vara nöjd.

Cache fungerar som mellanlagringsminne för långsamma diskar.
En SSD är i princip redan själv ett cacheminne.

Du bör trots TRIM i Windows 7 installera "Intel SSD Toolbox" och där i schemalägga veckovis trimning.
Prova en manuell körning och se om något värde förbättras ytterligare.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Är trim på automatiskt, eller måste jag manuellt slå på det?

Permalänk
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Är trim på automatiskt, eller måste jag manuellt slå på det?

Det ska vara igång automatiskt, antar också att du har ändrat i BIOS "konfigurate Sata as ACHI"?

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Skrivet av OrbitJ0k3r:

Är trim på automatiskt, eller måste jag manuellt slå på det?

Du kan kontrollera detta genom kommandot "Kör..." och CMD.
Klistra in följande rad: fsutil behavior query disabledeletenotify
Om resultatet blir "DisableDeleteNotify = 0" så är TRIM påslaget.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Stäng av C State i bios om det är på, så kommer 4K read att bli bättre.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, tog hem Intel SSD Toolbox med.

C State, vad har det för funktion?

Permalänk
Skrivet av Sewer1n:

Tack för svaren, tog hem Intel SSD Toolbox med.

C State, vad har det för funktion?

C-State är tydligen Intels variant av AMD's Cool'n'Quiet.
Funktionen klockar ner processorn när inte full effekt behövs.
Results: Read/Write Throughput : Does Power-Saving Technology Kill SSD Performance?
Should I enable C-STATE in BIOS?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

När den funktionen är på, når 4K read ungefär 12-15, medan den når 20 om funktionen är av.

Å andra sidan blir processorn 5-10 grader varmare med funktionen av (åtminstone med stockkylning), så det kanske inte är något alla vill. Men det är något man bör testa i vilket fall som helst, så man ser att det inte är SSD:n som är begränsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

När den funktionen är på, når 4K read ungefär 12-15, medan den når 20 om funktionen är av.

Å andra sidan blir processorn 5-10 grader varmare med funktionen av (åtminstone med stockkylning), så det kanske inte är något alla vill. Men det är något man bör testa i vilket fall som helst, så man ser att det inte är SSD:n som är begränsningen.

Det får nog räcka som det är i så fall.

Jag ville helst kunna spela laggfritt, kopplade i min 24" skärm i laptopen och körde Black ops på. Men ändå får man fpsdrops rätt ofta, förstår inte hur det kan vara så som, eller om det är servern som är dålig bara. Ska testa och spela MW2, CSS o nå fler o se hur det blir.

Permalänk
Medlem

FPS i spel beror sällan på hårddiskar eller SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

FPS i spel beror sällan på hårddiskar eller SSD.

Nej visst, det vet jag om själv. Jag uttryckte mig lite klumpigt.

Jag menade bara att SSD'n är tillräckligt bra för det jag behöver den till, det jag stör mig på är att jag fortfarande inte kan köra ett spel utan att få FPSdrop, då jag köpt datorn för 15k. Kör inte på högsta på inställningarna ens.