Svaret på: Vilket GTX 460 ska jag köpa?

Permalänk

Jag har inte riktigt orkat läsa igenom hela tråden, slutade efter de första sju sidorna, så jag vet inte om någon redan nämnt det, men det går att justera ned fläktbegränsningen på 40% ned mot 20% för att få lägre idle-ljudnivå.

Jag satte ned gränsen till 25% på mitt Gainward-kort igår. Men man får inte vara rädd för att flasha kortet då. Jag föjde en guide på SPCR's forum. Det är lite meckigt, eftersom man behöver använda nVflash, NiBiToroch en hex-editor, men det går.

Jag kan posta länken om någon annan är intresserad (går dessutom att göra massa annat roligt som att höja den maximala spänningsbegränsningen, eller sänka idle spänningen, eller cementera sin fungerande överklock i BIOS).

Edit:
Här är länken för att sänka lägsta fläkthastighet:
SPCR • View topic - EVGA GTX 460 Fan/Voltage Bios Mod for a quieter GPU

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag har en liten fråga angående minnes mängden, om jag inte minns fel så har zotac ett kort med 2gb!
Hur mycket påverkar det fps'en om man kör i 1920x1080?
Än så länge har jag inte hittat något test som jämför, utan kan bara kolla på Bandwith gb/s.

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bregell:

Jag har en liten fråga angående minnes mängden, om jag inte minns fel så har zotac ett kort med 2gb!
Hur mycket påverkar det fps'en om man kör i 1920x1080?
Än så länge har jag inte hittat något test som jämför, utan kan bara kolla på Bandwith gb/s.

Typ ingenting. Du skulle förmodligen bara utnyttja så mycket minne om du kör ännu högre upplösningar men då når du även gränsen för var ett 460 klarar av att leverera acceptabla framerates.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Gtx 460 OC

hej vet inte om det hör hemma här är ganska ny på sidan men lärt mej mycke men länka mej vidare om de redans finns svar

jag tänkte köra SLI med MSI GeForce GTX 460 1GB OC eller Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC och vet inte vilken som är ett bra vall tänkte även sätta lite mera fart på snurran också.

jag har ett antec 300 och räcker den befintliga kylningen och ett nätagg kolla på en på 700w bör väll räcka

Permalänk

Bara jag som upplever att kortet går varmare och låter mer med dem nya drivrutinerna ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Typ ingenting. Du skulle förmodligen bara utnyttja så mycket minne om du kör ännu högre upplösningar men då når du även gränsen för var ett 460 klarar av att leverera acceptabla framerates.

Tack då vet jag

Vet någon btw hur man räknar ut hur mycket minne en given upplösning kräver ?
Ex: 1024*768*32bit = xxx Mb VRAM

Visa signatur

Rig 1: 13600KF, Prime Z790-A Wifi , EVGA GTX1080Ti, 32GB DDR5

Rig 2: E5-2680 v3, Asus X99-E, 2x GTX970, 32GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av bregell:

Tack då vet jag

Vet någon btw hur man räknar ut hur mycket minne en given upplösning kräver ?
Ex: 1024*768*32bit = xxx Mb VRAM

Något sådant existerar inte. I den upplösningen i windows använder ditt grafikkort 50mb minne, men i ett spel på den upplösningen använder den 500mb. Beror helt på vad du gör med grafikkortet och vilket spel/applikation det handlar om.

OBS: fiktiva siffror!

Permalänk
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Något sådant existerar inte. I den upplösningen i windows använder ditt grafikkort 50mb minne, men i ett spel på den upplösningen använder den 500mb. Beror helt på vad du gör med grafikkortet och vilket spel/applikation det handlar om.

OBS: fiktiva siffror!

Jepp, precis. Dessutom beror det ju på vilken kvalitetsinställning man använder (hur stora texturer som laddas och om man kör AA/AF m.m.), så en generell uträkning blir väldigt svår att få till.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tjena , har tänkt att köpa antingen köpa Sparkle gtx 460 1gb oc eller gigabyte gtx 460 1gb oc . moderkortet jag kommer använda är Asus M4N75TD - Inet.se så korten kommer inte sitta nära varandra . Men jag vet inte hur bra ventilationen kommer vara , så vad tycker ni ? jag kommer köra sli .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfektioon:

Tjena , har tänkt att köpa antingen köpa Sparkle gtx 460 1gb oc eller gigabyte gtx 460 1gb oc . moderkortet jag kommer använda är Asus M4N75TD - Inet.se så korten kommer inte sitta nära varandra . Men jag vet inte hur bra ventilationen kommer vara , så vad tycker ni ? jag kommer köra sli .

Om inte du vet hur bra ventilationen kommer vara så är det ännu svårare för oss andra att bilda oss en uppfattning ifall du inte skriver något mer om förutsättningarna. Med tanke på att du har bra med plats mellan PCI-E portarna så finns det ju i varje fall en chans att kunna köra Gigabytes kort men det gäller att du har någon fläkt som drar runt luften mellan korten. Hur ser din låda ut..? Har du några fläktar i chassiet..?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

Chassi : Cooler Master Elite 430
Ram: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Cpu: AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition
Cpu fläkt : Cooler Master Hyper 212 Plus
Nätagg : Corsair TX 650W 80+
Moderkort :Asus M4N75TD

Permalänk
Medlem

Tja,

Så här ligger det till.

Jag funderar starkt på att köpa följade paket,
DUSTIN DATORPAKET INTEL I7 950/6GB/80GB SSD + 1TB/GTX 460 SLI - Bygg din egen monster dator - Produktinformation
vilket innehåller dubbla Gigabyte GTX 460 på ett ASUS P6X58D-E mobo.

Detta gör mig lite orolig då jag började läsa denna tråd som säger att det blir väldigt tight mellan korten vilket "inte fungerar"!!?? Hmmm....

Kommer det fungera såpass dåligt att ett GTX 460 hade varit lika bra?
Vilken prestanda försämring pratar vi om? och vad är det som inte kommer att fungera?

Extra fråga:
(Hade dubbla ZOTAC varit bättre? Om så, hur mycket?)

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpade83:

Tja,

Så här ligger det till.

Jag funderar starkt på att köpa följade paket,
DUSTIN DATORPAKET INTEL I7 950/6GB/80GB SSD + 1TB/GTX 460 SLI - Bygg din egen monster dator - Produktinformation
vilket innehåller dubbla Gigabyte GTX 460 på ett ASUS P6X58D-E mobo.

Detta gör mig lite orolig då jag började läsa denna tråd som säger att det blir väldigt tight mellan korten vilket "inte fungerar"!!?? Hmmm....

Kommer det fungera såpass dåligt att ett GTX 460 hade varit lika bra?
Vilken prestanda försämring pratar vi om? och vad är det som inte kommer att fungera?

Extra fråga:
(Hade dubbla ZOTAC varit bättre? Om så, hur mycket?)

Tack!

Det moderkortet har bara en PCI-E plats mellan korten vilket betyder att fläkten på det övre kortet kommer sitta kloss mot baksidan av den undre. Om du inte ska överklocka så antar jag att detta inte är något direkt problem annat än en förhöjd temperatur på det övre kortet. Du kommer alltså inte få bättre prestanda av dubbla Zotac, igen, förutsatt att du inte ska överklocka.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Permalänk
Medlem

@dumbaz: Jag hade ju valt ett 470 när det bara skiljer så lite som 100:-.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

för en sådär 50-lapp så kan ett gtx 470 vara mer värt ja.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk

Nu har jag inte läst hela tråden men kan dela med mig av att jag reklamerade mitt MSI gtx460 HAWK idag. Tyvärr, för det var otroligt tyst.. men tyvärr gav det oförklarliga avstängningar i spel, också mindre krävande spel. dessutom var det inte klockbart, (i o f s fabriksklockat). Försökte jag höja frekvensen (i afterburner) fick jag artifakter/flimmer efter bara 20mhz höjning, även om jag övervoltade men det kanske bara var ett måndagsex, för jag har läst att andra varit väldigt nöjda och att det överklockat bra...

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk

Jag äger också ett Gigabyte GTX470 SOC och är nöjd (19273p i 3Dmark vantage GPU höjt från 700 till 800mhz) fast just det här kortet är ju lite dyrare, runt 2.500,- och så drar det ström!! men det är tyst (bara ett svagt sus i full load)

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFredrikk:

Jag äger också ett Gigabyte GTX470 SOC och är nöjd (19273p i 3Dmark vantage GPU höjt från 700 till 800mhz) fast just det här kortet är ju lite dyrare, runt 2.500,- och så drar det ström!! men det är tyst (bara ett svagt sus i full load)

hur mycket W behöver gtx470 SOC?

Permalänk

Enligt TweakTown 220 idle 404 i load (maximum voltage recording) Jag har ju klockat också, men har tyvärr ingen möjlighet att mäta...

Visa signatur

PC1 / Antec 1100 | Corsair RM850W | ASUS Rampage IV Formula | I7 3930K x6 4.25GHz | Noctua NH-U12S | Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB | Samsung Pro 240 256GB | ASUS GTX680 DirCU II OC | 4 x 2TB WD Green | 2 x 3TB Seagate 7200
PC2 / Asus P7P55D | I7 870 3.8GHz | Zotac GTX480 AMP
PC3 / Gigabyte X58A UDR3 | I7 950 3.8GHz | Gigabyte GTX470 SOC

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt att köpa något i denna stil:

Kommer detta att fungera eller bör jag tänka om?

Permalänk
Medlem

@Leogrant: Har inte det moderkortet för lite plats mellan PCI-E platserna där du ska ha grafikkorten? Om du inte förstår vad jag menar så läs första sidan i denhär tråden.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk

jag kommer oxå tjacka ett sånt här till mitt nuvarande system kring årsskiftet, avvaktar bara nåt fyndpris

en lite dum fråga kanske men spelar det någon roll om det sitter ett mini-HDMI uttag på eller ett vanligt HDMI-uttag på?
Jag tänker koppla ihop den med teven sen och antar att det finns kablar med de olika varianterna men spelar det någon roll beträffande bildkvalitet eller så?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobby Tex:

jag kommer oxå tjacka ett sånt här till mitt nuvarande system kring årsskiftet, avvaktar bara nåt fyndpris

en lite dum fråga kanske men spelar det någon roll om det sitter ett mini-HDMI uttag på eller ett vanligt HDMI-uttag på?
Jag tänker koppla ihop den med teven sen och antar att det finns kablar med de olika varianterna men spelar det någon roll beträffande bildkvalitet eller så?

Tjacka ett grafikkort låter som du ska pulverisera det och dra upp det i näsan.
Det gör inte så mycket att det är mini-hdmi, de flesta skickar nog med en adaptor. Med Gigabytes OC version kommer det med en adaptor. Tyvärr är det väldigt trångt vid hdmi-utgången så det går inte att samtidigt använda den DVI-utgången som sitter närmast.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Skrivet av JoBu:

Tjacka ett grafikkort låter som du ska pulverisera det och dra upp det i näsan.
Det gör inte så mycket att det är mini-hdmi, de flesta skickar nog med en adaptor. Med Gigabytes OC version kommer det med en adaptor. Tyvärr är det väldigt trångt vid hdmi-utgången så det går inte att samtidigt använda den DVI-utgången som sitter närmast.

tjacka är väl lite 80-talsuttryck, vi sa det när vi var unga på den tiden, jag brukar dock använda de gamla korten som kokainskrapa ett tag, tack för info då behöver jag inte låta kontakten vara nåt argument.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk

Har sett att ett nytt märke har kommigt till sverige (KFA2). Tänkte köpa ett Gigabyte 1gb kort och undrar vilket utav dessa 2 korten som är bäst för överklockning. Ska inte köra SLI

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk

Ska sälja ett av mina 460 GTX OC kort är 800kr ett rimligt pris ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Nu ar jag riktig forvirrad xD

Jag kommer troligen skaffa GTX460 SLi men ar riktig tveksamt mellan EVGA och Gigabyte.
Sjalv har jag aldrig sett marken EVGA inte forran idag. Blev lite stummad av folk recesioner helt plotslig
spammar pa sweclockers.
Vad ar det STORST skillnaden mellan EVGA och Gigabyte?

Tack forhand!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wizanyeki:

Nu ar jag riktig forvirrad xD

Jag kommer troligen skaffa GTX460 SLi men ar riktig tveksamt mellan EVGA och Gigabyte.
Sjalv har jag aldrig sett marken EVGA inte forran idag. Blev lite stummad av folk recesioner helt plotslig
spammar pa sweclockers.
Vad ar det STORST skillnaden mellan EVGA och Gigabyte?

Tack forhand!

Kylningen är utblås bak på EVGA, medan den stannar kvar på GB version.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Är i full färd med att skaffa gigabytes kort och ett nytt nättagg so far so good MEN kommer cpun flaska för mycket? kör idag en E6750 i 3.5 ghz det borde ge lite mer krut än mitt gamla 8800gt tycker man

Visa signatur

it's nice to be important but it's more important to be nice