Permalänk
Medlem

är minnet trasigt ??

visst är minnet trasigt om man kan komma in i win 1 gång å sen efter en omstart so kommer man inte längre in i win utan precis innan man ska skriva lösen , å efter en till omstart så kommer man inte äns dit osv osv , alltså man kommer bara kortare å kortare bit efter varje omstart, vistt är det minnet då ?? , bytte till mina gammla minnen å då funkade det att komma in i win efter första försöket å efter 5 med det nya så funkade det inte , visst är minnet åt skogen då ???

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem

just det ja, det handlar om ett sprillans nytt mushkin pc3200 256MB minne och 2 "gammla" 256MB pc2100 samsung minnen

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem

Funkar allt som det ska med de gamla, men inte med de nya, så är antingen det nya minnet trasigt eller också är det något som inte stämmer i BIOS om det nya minnet skiljer sig på något vis.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

kör på exact samma inställningar med dom gammla som det nya, så då är det altså minnet som e trasigt, blir så förbannat less, fick tillbax mitt nya moderkort idag för jag hadde skickat tillbax det för jag trodde det var trasigt men det var det tydligen "inte" , för när jag fick tillbax det å skulle starta datorn med det nya moderkortet så kom jag inte in i win som innan, å nu är minnet trasigt också, sdet ända som fattas är att det kommer ett monster å äterupp mig också så är allt riktigt åt helvete

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem

Prövat memtest86?
Om du får fel på återkommande adresser är det minnet, är det slumpmässiga adresser betyder det att du har stabilitetsproblem på bussen (moderkortet är då troligen skumt).
Det kan ju vara mycket annat som är fel.. provat byta nätagg t.ex ?

Permalänk
Medlem

kan vara så att minnen inte vill funka med ditt moderkort. xtremeddr visar samam symptom på vissa moderkort..

Visa signatur

Vatten kyler bäst

Permalänk
Medlem

har iaf fått allt att funka nu, men mitt mushkin pc3200 256MB minne klarar max 145MHz fsb , 146 så kommer jag inte in i win men i 145 så går det, visst är det nå fel på minnet då eller har jag fel ??

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk

Antingen har du ställt in allt åt helvete eller så är det fel på minnet. =(

Permalänk
Medlem

McN: Är du säker på att minnet går i 145 eller i 145*(5/4)=181.2 MHz ? Jag tror inte det är minnet som felar..

Permalänk
Medlem

minnet går i 145MHz fsb 290MHz ddr , men ja ghar nog kommit fram till att det är grafikkortet som inte kollr över 72.5MHz agp , det står att det klarar 66MHz å jag kör det på 72.5 , så jag testade med mitt samsung pc2100 bara föra tt kolla om det var minnet som det a fel på men kom bara upp till 145 då också , å sen flashade jag bios å då klarar jag bara 140MHz fsb , så om ni har nått förslag på ett bra ti4200 som klarar hög agp bus kom gärna med förslag eftersom jag snart ska köpa nytt grafikkort

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk

Ja. Mitt Msi klarar iallafall 178. Men tror Abit's klarar minst lika mycket så köp det.