Permalänk
Medlem

Hörlursförstärkare?

Hej! Jag sitter på ett Creative X-FI Titanium Fatal1ty Champion ljudkort. Har tänkt att köpa ett par ordentliga hörlurar (Någon av Beyerdynamic DT990/Sennheiser HD650/Denon AH-D2000).

Behöver jag en DAC/Hörlursförstärkare? Vilken? Maxpris 3000:- exkl. hörlurar.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Hej! Jag sitter på ett Creative X-FI Titanium Fatal1ty Champion ljudkort. Har tänkt att köpa ett par ordentliga hörlurar (Någon av Beyerdynamic DT990/Sennheiser HD650/Denon AH-D2000).

Behöver jag en DAC/Hörlursförstärkare? Vilken? Maxpris 3000:- exkl. hörlurar.

Byt ut Creativekramset mot Asus Xonar Essence STX - Inet.se

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är för att han spelar spel som han kör på creatives ljudkort, antar att du spelar cs också? , Asus har släppt ett ganska intressant alternativ som heter Xonar Xense som är ett spel ljudkort som har en förstärkare så man kan köra tyngre hörlurar genom 6.3mm ingång på både mic och ljud. enda problemet med det är väll för det första att det inte har EAX utan GX2.5 (samma sak som eax 5.0 påstar dom men det har inte så jättebra kompabilitet med cs och andra spel tex) och sen så är det ljudkortet bundlat med Sennheiser pc 350 (näst bästa modellen av headset från sennheiser) så frågan är ju om du kan få tag på det ljudkortet någon stans utan hörlurarna Är inte så bra på förstärkare etc etc så det kan säkert hända att det finns massor med bättre alternativ

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem

Jag spelar rätt så lite numera och prioriterar bra mycket mer att det är bra ljud när jag lyssnar på musik. Jag kan därför tänka mig att byta ut ljudkortet om det ger mig bättre ljud. Men blir det verkligen någon större skillnad ifall jag istället köper en DAC?

STX har väl inbyggd hörlursförstärkare? Hur står sig den?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Jag spelar rätt så lite numera och prioriterar bra mycket mer att det är bra ljud när jag lyssnar på musik. Jag kan därför tänka mig att byta ut ljudkortet om det ger mig bättre ljud. Men blir det verkligen någon större skillnad ifall jag istället köper en DAC?

STX har väl inbyggd hörlursförstärkare? Hur står sig den?

Ja den har inbyggd lurstärkare,nästan alla ljudkort har det fast STX har en lite mer påkostad sådan.
Och ja det blir stor skillnad när man använder lurar i den dyrare klassen.

Permalänk
Medlem

Kör här med Senn 650 och STX funkar fint

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Ja den har inbyggd lurstärkare,nästan alla ljudkort har det fast STX har en lite mer påkostad sådan.
Och ja det blir stor skillnad när man använder lurar i den dyrare klassen.

Det jag menar är ifall jag vinner mer på att byta ljudkort till ett Asus STX jämfört med att ha kvar mitt ljudkort och istället köpa en extern hörlursförstärkare.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Det jag menar är ifall jag vinner mer på att byta ljudkort till ett Asus STX jämfört med att ha kvar mitt ljudkort och istället köpa en extern hörlursförstärkare.

Den frågan är lite svår att svara på,men jag skulle nog tippa på att en renodlad lurstärkare skulle funka ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Det jag menar är ifall jag vinner mer på att byta ljudkort till ett Asus STX jämfört med att ha kvar mitt ljudkort och istället köpa en extern hörlursförstärkare.

JA!

Jag har haft samma creative-kort som dig och uppgraderade till ett STX + extern hörlursförstärkare men testade samtidigt med den inbyggda.

STX-kortets hörlursförstärkare är inte dålig alls, den är fullt tillräcklig och DAC-chippen i kortet är långt överlägsna creative-kortet oxå så ett sådant skulle nog vara den billigaste uppgraderingen för bättre ljudkvalité runtom. (

För att inte nämna om att du kan variera stryrka på hörlursförstärkaren

Och om du sen väljer att skaffa extern hörlursförstärkare trots allt så har kortet RCA-utgångar och står sig ganska bra i jämförelse med bättre externa DACar trots att det är billigt i jämförelse.

Permalänk
Medlem

Ska nog önska mig ljudkortet i julklapp. Kan säkert få några hundralappar för mitt gamla också.

Så. Vad ska man ha för hörlursförstärkare?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Ska nog önska mig ljudkortet i julklapp. Kan säkert få några hundralappar för mitt gamla också.

Så. Vad ska man ha för hörlursförstärkare?

Budget https://www.referenceaudio.se/products/6159/musical-fidelity_...
Lite dyrare https://www.referenceaudio.se/products/6891/pro-ject_headbox-... har den själv och är helt ok.
Och sen ännu dyrare https://www.referenceaudio.se/products/8779/musical-fidelity_...

Jag rekommernderar dock att du provlyssnar på olika lurstärkare med dina favoritlurar.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Jag kollade redan för något år sedan på hörlursförstärkare och då var Little Dot väldigt prisvärda- Är de fortfarande det?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rokkoko:

Ska nog önska mig ljudkortet i julklapp. Kan säkert få några hundralappar för mitt gamla också.

Så. Vad ska man ha för hörlursförstärkare?

Kör du på ett STX så fungerar den inbyggda förstärkaren mer än väl. Har själv kortet så jag är ganska säker.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Som sagt du behöver ingen hörlursförstärkare om du har STX eller ST kortet, förstärkardelen är fullt i klass med separata hörlursförstärkare, inte high-end kanske men minst lika bra som dom för ca 1000 och lite till
Dac och linjeutgångarna på STX är dock ännu bättre, så visst kan man få ett snäpp bättre ljud med en bättre separat, men man får gå upp i pris då för dessa

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har HD650 som jag kör tillsammans med Darkvoice 336. Köpte den från Worldwide Chinese Headphone Amplifier Dealer lite shady sida som endast har paypal-betalning men jag hade inga problem med dem, de svarade snabbt på mail också. Om kombinationen är bra vet jag inte, har inte provat med olika förstärkare. Köp någon som du tycker ser fräsig ut!

Kör även en Cambridge DacMagic, funkar kalas och sedan ljudet med WASAPI och Foobar2000 ut från det inbyggda ljudkortet i datorn (ibland kör jag från SqueezeBox också).

(Btw, är du samma Rokkoko som hänger på fixedgear?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för tipsen allihopa! Har läst på en del nu och det verkar lite som att de lärde tvistar om ifall man behöver hörlursförstärkare för att nå exempelvis HD650:s fulla potential.

Ser också att det tydligen är lite skillnad på Essence ST och STX till ST:s fördel. Sedan om skillnaden överhuvudtaget är hörbar råder det väl som vanligt också delade meningar om. Jag får se hur jag gör. Tar hursomhelst gärna emot tips på hörlursförstärkare som passar ovan nämnda lurar.

anarkizt: Visst är det jag. Vem är du där?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem

Där heter jag "ana" Jag postade den här bilden där, men den passar ju i den här tråden också, mitt altare:

Värt att tänka på med HD650 är att de läcker extremt mycket ljud, man kan inte ha dem i relativt tyst kontorsmiljö utan att störa kollegorna (om nu det är av betydelse för dig).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hahaha! Underbart! Det där fantastiska hjulet upprörde visst några fundamentalister.

Att det läcker gör mig inte så mycket. Är dock lite närmare ett par DT990 som det känns just nu. Men de läcker väl också en del.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Tack för tipsen allihopa! Har läst på en del nu och det verkar lite som att de lärde tvistar om ifall man behöver hörlursförstärkare för att nå exempelvis HD650:s fulla potential.

Ser också att det tydligen är lite skillnad på Essence ST och STX till ST:s fördel. Sedan om skillnaden överhuvudtaget är hörbar råder det väl som vanligt också delade meningar om. Jag får se hur jag gör. Tar hursomhelst gärna emot tips på hörlursförstärkare som passar ovan nämnda lurar.

anarkizt: Visst är det jag. Vem är du där?

Jag har drivit HD650 både via interna hörlursförstärkaren på STX samt med extern hörlursförstärkare på 3 k, den absolut största skillnaden var att jag kunde fixa volymreglage externt Ljudkvalitésskillnaden var väldigt liten.

Permalänk

Lånar tråden lite. Köpte ganska nyligen några hörlurar. Finns det någon förstärkare/dac som rekommenderas till lurar som är väldigt lättdrivna (32 ohm tror jag det var)? Bör jag köpa en DAC (Nuforce uDac 2 blir det isåfall) eller en förstärkare eller kanske en STX (då jag kör med ett realtek hd 9 nånting som kom med moderkortet)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Jag har drivit HD650 både via interna hörlursförstärkaren på STX samt med extern hörlursförstärkare på 3 k, den absolut största skillnaden var att jag kunde fixa volymreglage externt Ljudkvalitésskillnaden var väldigt liten.

Det känns som en riktigt bra grej att kunna göra det, men tveksamt om det är värt 3k.

Beyerdynamic DT-990 kan fås i 32, 250 eller i 600 Ohms-versioner. Som jag förstår det är 32 Ohm till bärbara spelare som Mp3 och dylikt.

Så då är frågan vilket av 250 eller 600 Ohm som är att föredra? Krävs hörlursförstärkare för någon av versionerna? Vad är för- och nackdelar?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Det känns som en riktigt bra grej att kunna göra det, men tveksamt om det är värt 3k.

Beyerdynamic DT-990 kan fås i 32, 250 eller i 600 Ohms-versioner. Som jag förstår det är 32 Ohm till bärbara spelare som Mp3 och dylikt.

Så då är frågan vilket av 250 eller 600 Ohm som är att föredra? Krävs hörlursförstärkare för någon av versionerna? Vad är för- och nackdelar?

Högohmiga lurar kräver någon form av hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Högohmiga lurar kräver någon form av hörlursförstärkare.

Räknas 250 också som högohmiga?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rokkoko:

Räknas 250 också som högohmiga?

Japp.

Permalänk
Medlem

Byggde in en sådan här Förstärkare 1W stereo Byggsatser Audio electrokit i en EQ jag hade låg o skräpade (tjuvade strömförsörjning). Blev överraskande bra.

Permalänk
Medlem

Spring ner till Ljudmakarn på drottningatan och testa istället. De har ett tio tal ampar och ett 30tal hörlurar i allt från prisklassen 400 till 30.000 så kan du sitta i deras lyssningsrum och testa olika ampar med olika lurar.

Tänk också på att te.x Sennheisher är mer lämpat till klassisk musik medan te.x AKG K701 är mer lämpade till muisk med mer bas.

lycka till

Permalänk

Lånar tråden lite. Finns det nån förstärkare/dac som är lämpad för lågohmiga hörlurar? Tror att mina har 32 eller 38 inte helt säker. Är det värt att köpa en förstärkare/dac för lurar med såpass låg ohm? Blir det stor skillnad på ljudet? Helst ska den inte vara så stor och den ska användas till datorn.

Permalänk
Skrivet av josecuervo:

Lånar tråden lite. Finns det nån förstärkare/dac som är lämpad för lågohmiga hörlurar? Tror att mina har 32 eller 38 inte helt säker. Är det värt att köpa en förstärkare/dac för lurar med såpass låg ohm? Blir det stor skillnad på ljudet? Helst ska den inte vara så stor och den ska användas till datorn.

Vad har du för ljudkort i datorn?

Permalänk

Det inbyggda tyvärr... GA-790XTA-UD4.

edit: 32 ohm har mina lurar

Permalänk

Mina hörlurar har ej så hög impedans (52Ω) och jag hör en tydlig förbättring med min Nuforce uDAC2.