Permalänk

Förstärka internet signal

Hej
Jag bor i ett hus där vi har våran trådlösa router på neder våningen och eftersom huset är byggt i 50-tals anda så är väggarna fulla med massa skit så signalen når inte riktigt upp till ett av rummen på övervåningen som vi har bestämt oss för att ha kontoret i.

Det gick bra när vi hade en bärbar dator men nu har vi införskaffat en stationär dator. Den fick ingen kontakt alls först så jag köpte en antenn men en sladd på så jag kunde ställa den på borden men det räcker inte i alla fall. Datorn se nätverket men det är för svag signal för att den ska kunna ansluta :s .

Så jag undrar vad man ska använda sig av för att förstärka signalen?

Har Telias "smart box" så jag kan inte byta ut routern :-/

Tacksam för svar

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem

Du har ingen möjlighet att dra upp en nätverkskabel genom taket/golvet till övervåningen? Då kan du lätt sätta en accesspunkt uppe i t.ex kontoret, och du kommer definitivt att slippa eventuella flaskhalsar som kan uppstå om du försöker brygga anslutningen trådlöst genom huset.

Permalänk
Medlem

Det bästa är ju alltid att dra en nätkabel men skulle det nu vara problematiskt av nån anledning finns ju andra lösningar som tex.

1: Nätverk via elnätet
NETGEAR XAVB2001 POWERLINE AV 200MBPS KIT - Dataöverföringshastigheter på upp till 200Mbps över elnätet - kit med 2 st enheter! - Produktinformation

Jag kör själv detta hemma mest för att slippa störningar av grannarnas otaliga trådlösa nät (finns 12st inom räckvidd) och det går lika snabbt som ett trådlöst 54Mbit mellan mina 2 faser som det går över (ena dosan har 200Mbit och den andra har 83Mbit) , innebär en effektiv överföring på ca 2-3Mb i sekunden.

2: Punkt till punkt nätverk
UBIQUITI AIRWIRE5 WIRELESS ETHERNET EXTENDER - Förläng ditt trådade nätverk trådlöst! - Produktinformation

Finns en 3e lösning det är att sätta en bätte antenn på den mottagande datorn.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W