Försämras bildkvalite med lång HDMI 12 meter

Permalänk
Medlem

Försämras bildkvalite med lång HDMI 12 meter

Tjena har köpt en Supra Kabel HDMI 12 meter till projektorn och undrar om bild kvaliten försämras tackvare längden på kablen? någon som vet? det ska tydligen vara en bra kabel iaf.

MVH
ERIK

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem

Eftersom HDMI är ett digitalt format så påverkar inte kvaliteten på bilden av kabeln (till skillnad mot vad affärerna vill att vi ska tro så är det i praktiken ingen skillnad på de billigaste och de dyraste kablarna i bildkvalité). Däremot så kan signalen bli för svag om kabeln är för lång, och då kan man tydligen få en bild som blinkar eller liknande. Den bild-data som kommer fram bör dock inte påverkas av kabeln.

Permalänk
Medlem

om du redan har köpt den så är det väll bara o testa?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

om du redan har köpt den så är det väll bara o testa?

svar som man kan vara utan ..helt galet svar

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Medlem

Jag har en Supra 12m HDMI-HDMI kabel och jag skickar utan problem 1080P mellan dator och TV.

Permalänk
Medlem

Jag har 18meter supra hdmi och inga problem med bilden på min proj.
Hade dock enorma problem på den längden med en billigt deltaco hdmi.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RainesX:

Jag har 18meter supra hdmi och inga problem med bilden på min proj.
Hade dock enorma problem på den längden med en billigt deltaco hdmi.

Jag har samma erfarenheter vid längder >10m. Supra får certifierat sina kablar för de olika längderna + att deras konstruktion har mindre förluster och störningar än det billigaste skräpet (som dock brukar fungera bra vid kortare längder).

Vad som händer vid för svag signal är antingen ingen bild eller olika former av störningar. Bild/ingen bild är ingen absolut sanning som en del vill påstå.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått kabeln än så har inte testat , får den imorn förhoppningsvis :]

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag har samma erfarenheter vid längder >10m. Supra får certifierat sina kablar för de olika längderna + att deras konstruktion har mindre förluster och störningar än det billigaste skräpet (som dock brukar fungera bra vid kortare längder).

Vad som händer vid för svag signal är antingen ingen bild eller olika former av störningar. Bild/ingen bild är ingen absolut sanning som en del vill påstå.

Helt sant
upp till 10m spelar det oftast ingen roll vad kvaliten är, säger oftast.

lite rolig läsning
Evaluation of Results and Final Conclusions — Reviews and News from Audioholics
även exempel på vad som kan uppstå om kvaliten är undermånig.
tredje och sista bilden är det problemet jag hade med deltacosladden.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Eftersom HDMI är ett digitalt format så påverkar inte kvaliteten på bilden av kabeln (till skillnad mot vad affärerna vill att vi ska tro så är det i praktiken ingen skillnad på de billigaste och de dyraste kablarna i bildkvalité). Däremot så kan signalen bli för svag om kabeln är för lång, och då kan man tydligen få en bild som blinkar eller liknande. Den bild-data som kommer fram bör dock inte påverkas av kabeln.

Då HDMI inte har fel korrigering så kan du mycket väl få fel i bliden, det är inte samma uppmjukning av bilden som man får om man kör analogt då signalen sakta men säkert blir sämre. Skillnaden är dock mycket mindre än med analoga kablar.

Men det är skillnad på kablarna, sen är det ju alltid en fråga om hur stor och hur vida man tycker det är värt pengarna.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Då HDMI inte har fel korrigering så kan du mycket väl få fel i bliden, det är inte samma uppmjukning av bilden som man får om man kör analogt då signalen sakta men säkert blir sämre. Skillnaden är dock mycket mindre än med analoga kablar.

Men det är skillnad på kablarna, sen är det ju alltid en fråga om hur stor och hur vida man tycker det är värt pengarna.

Du får bild eller ingen bild alls. Därför har du ingen felkorrigering eller liknande.

Kommer signalen inte fram får du ingen bild eller ljud den korta stund det tar innan bitarna faller på plats igen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pimpim666:

Du får bild eller ingen bild alls. Därför har du ingen felkorrigering eller liknande.

Kommer signalen inte fram får du ingen bild eller ljud den korta stund det tar innan bitarna faller på plats igen.

Jultomten kommer snart. Glöm inte att sota skorstenen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av itkoll:

svar som man kan vara utan ..helt galet svar

han säger han köpt kabeln om de blir sämre bild så syns det väll? om det inte syns varför bry sig?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

responstiden kommer bli långsammare men bildkvaliten är densamma kanske minimalt sämre men det beror framförallt på vilken sort du köper!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av neom96:

responstiden kommer bli långsammare men bildkvaliten är densamma kanske minimalt sämre men det beror framförallt på vilken sort du köper!

Naaääee. Det borde inte vara någon som helt märkbar skillnad i responstid för att sladden är lite längre. Kanske några mijarddels sekunder...
Utan felkorrigering så kommer inte packet losses skickas igen så att en lång HDMIsladd får inte sämre responstid vid packetloss som exempelvis nätverkssladdar får.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled