Permalänk
Medlem

Datorn stänger inte av sig

Datorn stänger inte av sig när jag avslutar windows 7.

När jag trycker på shut down så stänger windows ned sig och strömmen till skärmen bryts, men fläktar m.m. i datorn snurrar fortfarande så jag måste bryta strömmen på strömknappen på nätagget på baksidan.

Nån som har tips på vad man kan göra för att datorn automatiskt ska stänga ned helt?

Windows 7 prof
Moderkort ASUS P7P55D EVO
chassi Antec three hundred

Permalänk
Medlem

Har du uppgraderat t.ex från Vista?
Prova uppdatera bios på ditt moderkort, bara en gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Har du uppgraderat t.ex från Vista?
Prova uppdatera bios på ditt moderkort, bara en gissning.

Nej, jag har inte uppgraderat utan nyinstallerat Windows 7 64-bit proff

Har oxå uppgraderat BIOS till nyaste version.

Ska testa att stänga av datorn och se vad som händer....

Permalänk
Medlem

Fortsätter dom snurra hela tiden eller stängs dom av efter nån minut? Har hört att en del moderkort har en funktion som gör att fläktarna fortsätter snurra ett litet tag efter man stängt datorn för att kyla ner komponenterna i efterhand så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ol-korv:

Fortsätter dom snurra hela tiden eller stängs dom av efter nån minut? Har hört att en del moderkort har en funktion som gör att fläktarna fortsätter snurra ett litet tag efter man stängt datorn för att kyla ner komponenterna i efterhand så att säga.

Provat nu och stängt av datorn och lämnat den en stund men fläktarna snurrade forfarande när jag kom tebax...

Permalänk
Medlem

Du har väll installerat alla drivrutiner?

Uppdaterar du bios så måste du också nollställa den efteråt. Ta först bort ström kabeln från datorn så att datorn är helt död när du nollställer bios. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut).

Permalänk
Medlem

Kolla om några leds i moderkortet blinkar när du stänger av datorn. Det brukar visa vad som orsakar det och kolla i manualen vad lampan betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kolla om några leds i moderkortet blinkar när du stänger av datorn. Det brukar visa vad som orsakar det och kolla i manualen vad lampan betyder.

Ska kolla om det är några led som lyser. I device managern har jag inga felmeddelanden i alla fall.. Nya bios är installerat, använde Asus update för att fixa det.

Inga leds lyser på moderkortet när datorn är uppe, men väljer jag shut down i windows så efter att bildskärmen stängts ned så lyser den röda ledden för cpun...och sen hänger datorn där.

Permalänk
Hedersmedlem

Titta runt lite här: Windows Support Center

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

samma problem..

Hej

Har samma/liknande problem.. Kör ett Asusp7p55d-evo med i5 750, xfx hd 5770 sam corsair dominator (4GB) vista B.

När jag stänger av datorn startar ibland fläktarna för chassi samt grafikkortfläkten som snurrar upp på max i ngn minut för att sedan stanna..
Har även problem med en ps2 port som ej fungerar(mus)

Vilken BIOS ver har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asusp7:

Hej

Har samma/liknande problem.. Kör ett Asusp7p55d-evo med i5 750, xfx hd 5770 sam corsair dominator (4GB) vista B.

När jag stänger av datorn startar ibland fläktarna för chassi samt grafikkortfläkten som snurrar upp på max i ngn minut för att sedan stanna..
Har även problem med en ps2 port som ej fungerar(mus)

Vilken BIOS ver har du?

Enligt PC Probe II har jag följande:

BIOS version 1702

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredito:

Enligt PC Probe II har jag följande:

BIOS version 1408

Kör du standardcpufläkt? Jag har en Coler Master Hyper TX 3

Permalänk
Medlem

Ursäkta det sena svaret .. soliga dagar i hängmattan..

Hej

Jag kör intels egna fläkt och BIOS version 1702.
Verkar ha fått i ordning på ps2- porten, kopplade ur hd och körde Mem OK, efter detta fungerar ps2 porten som den ska.
Desvärre efter 1,5v problemfritt användande har fläktarna börjat igen chassie och gpu-fläkt.. När dessa drar igång blinkar led för cpu samt att lampan på cd driven lyser.. letar den efter media för Boot?
Är det något som du noterat?

Permalänk
Medlem

Hej!

Nej det har jag inte märkt. Kör Windows 7 och datorn stänger av skärm m.m när jag kör shutdown. men inte chassifläktar, och den röda dioden för CPU-fan börjar lysa.

Permalänk
Medlem

Gammal tråd.. men hur gick det för er? Har själv precis fått samma problem.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem

Samma här... Irriterande!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ostbåge:

Samma här... Irriterande!

Senaste bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vissa komponenter i din dator kanske inte stödjer strömspararläge som Windows 7 kanske kan ha som default för avstängning. Prova att kolla efter inställningarna kontroll panelen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej tyvärr så har inte problemet löst sig än....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredito:

Nej tyvärr så har inte problemet löst sig än....

Ominstallation? Windows update?

Dynamit...?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Ok, men om jag väljer shut down då ska den väl inte gå i strömsparläge?