Permalänk
Medlem

Köpråd: 500D elller D3100?

Efter att jag har kollat runt på systemkameror så har jag kommit fram till de här två systemkamerorna.

Iochmed att jag är amatör på fotografering så vet jag inte vilken jag ska välja.

Så jag ber er swecare, vilken tycker ni är bättre?

Visa signatur

Moderkort: Asus M4A89GTD/USB3 | Processor: AMD Phenom II X4 955 | Grafikkort: XFX Radeon 6870 | Nätaggregat: OCZ Modxstream 600W | Lagring: Hitachi 500GB
iPhone 4 32GB | MacBook Pro 17" (Unibody)
Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Har du någon prisgräns? D7000 är annars en väldigt bra kamera vilken säkert skulle lämpa sig till en nybörjare med,
och ger dig något ordentligt att växa till med.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Liew view hos d3100 verkar väldigt begränsande då den uppförstorade bilden i lcd-displayen endast är en förstoring av den nerskakade bilden som visas på lcd-displayen vid 100% visning. Detta gör att bilden ser ganska pixlig ut då man använder liew view i uppförstorat läge. Om du tänkt ägna dig mkt åt macrofotografering kan detta bli en nackdel, eftersom den pixliga uppförstoringen inte är så hjälpsam vid manuell fokusering.

Har själv D5000. Denna har inte bekymret med pixlig uppförstoring i Liew view.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

dig mkt åt macrofotografering kan detta bli en nackdel, eftersom den pixliga uppförstoringen inte är så hjälpsam vid manuell fokusering.

Jag tycker personligen inte att liveview är så hjälpsamt öht (pixlig eller ej). Jag tycker att det är betydligt lättare att fokusera precist med sökaren. Enda fördelen med LV är att man kan se även i knepiga vinklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag tycker personligen inte att liveview är så hjälpsamt öht (pixlig eller ej). Jag tycker att det är betydligt lättare att fokusera precist med sökaren. Enda fördelen med LV är att man kan se även i knepiga vinklar.

Underlättat för mig i alla fall med d5000. Och sökaren i d5000 är ganska liten (har glasögon vilket förvärrar det hela) vilket gör det svårare att fokusera manuellt...

Förutom knepiga vinklar och manuell fokus vid macro ser jag inget större behov med LV. Mycket bättre att använda sökaren vid komponeringen eftersom detta ger bättre stöd för kameran vid handhållen fotografering.

Permalänk
Medlem

då mina föräldrar köpte en d3100 till mig idag så är valet redan gjort.

Visa signatur

Moderkort: Asus M4A89GTD/USB3 | Processor: AMD Phenom II X4 955 | Grafikkort: XFX Radeon 6870 | Nätaggregat: OCZ Modxstream 600W | Lagring: Hitachi 500GB
iPhone 4 32GB | MacBook Pro 17" (Unibody)
Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det är en bra kamera som du säkert blir nöjd med. Nu är det bara att hoppas på att tomten kommer med roliga objektiv också…

Permalänk
Medlem

Grattis. fick min kamera igår, har fotat hela dagen idag. (d3100).
Kan ju bara rekommendera 35mm 1.8G objektivet (limmar fast det på kameran ).

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uibi:

Grattis. fick min kamera igår, har fotat hela dagen idag. (d3100).
Kan ju bara rekommendera 35mm 1.8G objektivet (limmar fast det på kameran ).

då får vi hoppas på ett objektiv till jul då!

Visa signatur

Moderkort: Asus M4A89GTD/USB3 | Processor: AMD Phenom II X4 955 | Grafikkort: XFX Radeon 6870 | Nätaggregat: OCZ Modxstream 600W | Lagring: Hitachi 500GB
iPhone 4 32GB | MacBook Pro 17" (Unibody)
Citera så jag hittar tillbaka!