Iphone4 köpt på blocket är knas

Permalänk
Medlem

Iphone4 köpt på blocket är knas

Hej
Min otekniska far har köpt en iPhone4 och då jag räknas som familjens mest teknikbegåvade har jag fått i uppdrag att "fixa igång den". Aldrig har jag haft så mycket strul med att kunna starta upp en nyinköpt telefon

Det ska vara en olåst iPhone4 han köpt, efter att ha beställt ett nytt sim-kort (micro-varianten) och slagit in pin-koden så hoppar iTunes igång. Men där tar det stop, jag får något meddelande om att "simkortet inte stöds av den här iPhonen..jabbajabba".

Ringde då till Telenor som inte kunde hjälpa för att jag köpt telefonen på blocket. Dom kollade upp telefonen med mitt IMEI-nummer och sa att den troligtvis inte var låst.

Tänkte då ringa Apple-support, men det fanns ingen utan dom hänvisar till leverantören.

Fick sedan en orderbekräftelse där det står "iPhone4 16gb tele2", så nu ska jag snart ringa dit också för att förhoppningsvis få igång telefonen..

Men jag undrar om någon vet hur man kommer förbi det här med "detta simkortet stöds inte av iPhone.." som jag direkt får upp i iTunes?

EDIT: Telefonen var oöppnad i orginalförpackningen när dom köpte den.

Permalänk
Medlem

Iphoneguiden.se

Där finns det skrivet om hur du kan låsa upp din iphone med såna kallade book-card eller phonebook card!

Permalänk
Medlem

Jag har säkerligen ringt 10 olika samtal och suttit i olika köer idag.

uppdatering på krånglet:
Telefonen verkar som sagt vara låst till Tele2 (annonsören ljög). Jag ringde en firma som låser upp iPhones och han sa att han måste veta vilken version det är på telefonen (detta kan man ju självklart inte se i iPhone om den inte är aktiverad.
Det var bara att konstatera att jag var tvungen att få tag på ett Tele2-microsimkort, för att kunna aktivera telefonen så att jag kan se versionsnummret.

- Ringde Expert för att jag ville åt ett micro-simkort från tele2, dom hade inget och hänvisade mig till phonehouse
- Ringde Phounehouse, dom hänvisade mig till Tele2
- Ringde Tele2 (igen) och där kunde jag inte beställa ett micro-simkort direkt utan måste först köpa ett "vanligt" och när jag fått det hemskickat sedan ringa dom igen för att då kunna beställa ett micro.

Kommande:
Beställa ett microsim
Föra över hennes nummer till tele2 (om den nu är låst dit).
försöka aktivera telefonen igen
annat strul som kommer att inträffa..

Permalänk
Medlem

Om du kör fast kan du alltid kolla i forumen här -> iPhone - MacWorld - allt om Mac & iPhone
Finns massor om Upplåsning "Jailbreak".

Permalänk
Medlem

Måste bara ge den en eloge för det du gör
Vet allt om hur det är att hjälpa otekniska föräldrar/syskon som så gärna vill ha det senaste (särskilt farsan) men inte riktigt kan med det förens man visat dem grunderna eller fixa ev "problem" som kan uppstå.
Mor & Far skulle inte kunna ha en dator utan mig som håller den i skick med alla uppdateringar osv.
Men visst är det kul när man är klar och dom är glada

Permalänk
Medlem

JailbreakMe

kan funka, eller köra blackra1n eller liknande.

lite jailbreak och så på med sbs settings så är du igång

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

kan du kolla vad för nummer det står på fjärde och femte numret på serienumret?
om du gör det så kan se vilken vecka den är gjord

Visa signatur

Moderkort: Asus M4A89GTD/USB3 | Processor: AMD Phenom II X4 955 | Grafikkort: XFX Radeon 6870 | Nätaggregat: OCZ Modxstream 600W | Lagring: Hitachi 500GB
iPhone 4 32GB | MacBook Pro 17" (Unibody)
Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

JailbreakMe

kan funka, eller köra blackra1n eller liknande.

lite jailbreak och så på med sbs settings så är du igång

blackra1n går inte för det är för 3.1.2
Om han har en upplåsbar baseband så ska han använda ultrasn0w för att låsa upp den

Visa signatur

Moderkort: Asus M4A89GTD/USB3 | Processor: AMD Phenom II X4 955 | Grafikkort: XFX Radeon 6870 | Nätaggregat: OCZ Modxstream 600W | Lagring: Hitachi 500GB
iPhone 4 32GB | MacBook Pro 17" (Unibody)
Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ultrasn0w kan du låsa upp operatörs lås med men den stöds bara för 3g/3gs kommer en ny uppdatering om typ 1-2 v

iPhoneguiden.se - iPhone nyheter, guider, recensioner och forum - Part 2

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Jag har säkerligen ringt 10 olika samtal och suttit i olika köer idag.

uppdatering på krånglet:
Telefonen verkar som sagt vara låst till Tele2 (annonsören ljög). Jag ringde en firma som låser upp iPhones och han sa att han måste veta vilken version det är på telefonen (detta kan man ju självklart inte se i iPhone om den inte är aktiverad.
Det var bara att konstatera att jag var tvungen att få tag på ett Tele2-microsimkort, för att kunna aktivera telefonen så att jag kan se versionsnummret.

- Ringde Expert för att jag ville åt ett micro-simkort från tele2, dom hade inget och hänvisade mig till phonehouse
- Ringde Phounehouse, dom hänvisade mig till Tele2
- Ringde Tele2 (igen) och där kunde jag inte beställa ett micro-simkort direkt utan måste först köpa ett "vanligt" och när jag fått det hemskickat sedan ringa dom igen för att då kunna beställa ett micro.

Kommande:
Beställa ett microsim
Föra över hennes nummer till tele2 (om den nu är låst dit).
försöka aktivera telefonen igen
annat strul som kommer att inträffa..

Kan du inte bara köpa ett comviq kontantkort och klippa till det till rättstorlek?

SIM-Trim: Cutting Card Down to MicroSIM Size | Gadget Lab | Wired.com

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JOnkan:

Kan du inte bara köpa ett comviq kontantkort och klippa till det till rättstorlek?

SIM-Trim: Cutting Card Down to MicroSIM Size | Gadget Lab | Wired.com

Är ganska säker på att man kan göra det då jag hört om det tidigare.