The Pirate Bay fälls av Svea hovrätt

Permalänk
Medlem

bolagen ska inte ha en krona sålänge de inte kan redovisa hur det ska fördelas på deras artister ...

förövrigt en patetisk dom som skulle göra alla personer i sverige skyldiga till medhjälp till något brott

Permalänk
Medlem

Alla ni som säger att google är samma sak som piratebay för att man kan hitta torrenter missar ju en väldigt viktig sak. Google har ingen torrent-tracker, inte heller nån torrentsida för den delen.

Permalänk
Skrivet av Karlsson89:

Finns ju ingen lag som de har brutit mot.

Jag är inget proffs eller ens lite insatt i lagar och sånt men du menar att det inte finns nåt som heter upphovsrättslagen ?

Permalänk
Medlem

Allt detta för att de "rika" företagen vill få mer pengar i sin plånbok , TROR de ska jag tillägga!
80-90% av filmer man laddar ner är skit = skulle aldrig köpa det.

Sen finns det serier som inte går på svenska kanaler och då blir det problem.....

Spotify är en mycket bra lösning på musik delen.

Permalänk
Medlem

Invandraren som slog ihjäl en tant på en parkeringsplats oprovocerat fick betala 50.000 i skadestånd RÄTTVISA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

Alla ni som säger att google är samma sak som piratebay för att man kan hitta torrenter missar ju en väldigt viktig sak. Google har ingen torrent-tracker, inte heller nån torrentsida för den delen.

Det enda en torrent fil / tracker gör är berättar var du kan få tag på någonting. Det kan vara olagliga saker och det kan vara lagliga saker. Precis likadant som en google sökning gör. Gör du en google sökning på tex. "Iron man torrent" så kommer du få upp ett antal olagliga torrents och hur/var du laddar ner dom. Precis som när du laddar ner en torrent fil så berättar den vart du kan ladda ner den olaglia filen. Google är en del i kedjan om man säger så.

Permalänk
Medlem

Det är alltså olagligt att tillhandhålla tjänster som kan användas på olagligt sett.... posten (skicka olagliga saker).... mataffärer (tobak till mindreåriga).... Systembolaget (alkohol till mindreåriga), undrar om något/några av dessa bolag hade blivit fällde och fått betala den summan... Verkligen bessynerligt.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

längtar tills TPB:AFK filmen kommer ut

Visa signatur

Intel Core i5-3570k@4,2GHz | H50 | Asus P8Z68-V/GEN3 | Gigabyte Radeon HD7970 | Corsair 2x4GB@1866Mhz | Intel X25-M G2 80GB | Corsair Force 3 120GB |

Permalänk
Medlem

den som äger/sköter vilken hemsida som helst är ansvarig för det som händer i hemsidan, som sweclockers forum, skulle det inte finnas regler här så hade sweclockers varit stämda eller dömda, samma sak med TPB, att de påstår att de är oskylldiga låter inte så troligt tycker jag.

en sak jag inte förstår, hur ska de fyra personer kunna betala den summan? ska staten betala åt de och tvinga de delbetala beloppet ?

Visa signatur

يارَبْ إذا أسَأت إلى الناس فَاعْطِني شجَاعَة الإعتذار وإذا أسَاء لي النَّاس فاعْطِنْي شجَاعَة العَفْوَ وَعَلّمنْي أنْ التسَامح هَو أكْبَر مَراتب القوّة وَأنّ حبّ الإنتقام هَو أولْ مَظاهِر الضعْف

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus P8Z68-V Pro/GEN3 | Corsair DDR3 1600MHz 2x4GB | Intel Core i7 2700K | Samsung 850 EVO 500GB | Crucial m4 128GB |
EVGA GTX 1070 | EVGA SuperNOVA G2 750W |

Permalänk

Jag är inte för piratkopiering MEN jag tycker att allt runt fildelning är så otroligt uppblåst. Filmbolagen måste inse att det inte kommer hjälpa att bara förhindra fildelning utan istället måste de främja lagliga alternativ.

t.ex Hur många av er väljer att ladda ner en bra låt ni hört om den och hela skivan finns på Spotify?

Visa signatur

[Cooler Master Elite 430[Intel Core i5 3570K] [Gigabyte Gtx 670 2Gb OC] [Asus P8Z77-V] [Corsair 8Gb XMS3] [Corsair 650W] [Samsung 840EVO 120Gb] [Samsung F3 500Gb HDD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Det är alltså olagligt att tillhandhålla tjänster som kan användas på olagligt sett.... posten (skicka olagliga saker).... mataffärer (tobak till mindreåriga).... Systembolaget (alkohol till mindreåriga), undrar om något/några av dessa bolag hade blivit fällde och fått betala den summan... Verkligen bessynerligt.

Vad jag vet så är ingen av dem till för det du säger att man KAN göra. TPB är till för att ladda hem /dela med sig av upphovsrättsskyddat material, att säga något annat är bara löjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RobinCC:

Allt detta för att de "rika" företagen vill få mer pengar i sin plånbok , TROR de ska jag tillägga!
80-90% av filmer man laddar ner är skit = skulle aldrig köpa det.

Sen finns det serier som inte går på svenska kanaler och då blir det problem.....

Spotify är en mycket bra lösning på musik delen.

Håller med dig till 100%!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Väntat.

Får se om sista instansen fäller likaså.

Permalänk
Medlem

Nedladdningen har ju fått mig att köpa mer film än jag annars skulle gjort.. man kan ju tycka att branschen borde betala pengar till TPB

Permalänk
Medlem

Alltid lika underhållande att läsa hur folk försvarar illegal fildelning. "Artisterna får typ ingenting!" "Skivbolagen är skitrika ändå!" "Demokratin ner i avloppet!", "Det är för dyrt!". Det är inte din demokratiska rättighet att ta del av upphovsrättsskyddat material utan att betala för det, så enkelt är det. Att artisterna tjänar dåligt beror på deras kassa avtal med skivbolagen, som DOM SJÄLVA har gått med på. Om man verkligen känner så starkt för det, kan man ju skicka en slant till artisterna personligen, men att ladda ner musiken istället för att betala för den ger ju dom ännu mindre pengar så jag ser inte logiken i det.

I slutändan så används TPB främst till att möjliggöra fildelning, i huvudsak illegal men i viss mån även legal. Hade dom där nissarna som driver TPB gått med på att aktivt ta ner illegala torrents från trackern hade dom inte hamnat i domstol. Men det gjorde dom inte, så då får dom stå till svars för det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är emot piratkopiering det är jag absolut. Men varför inte försöka få till ett lätt lagligt alternativ för att kunna ladda ner film och musik istället för att bara motverka utvecklingen, vi lever i en digital tid där folk inte vill åka någonstans för att köpa en film utan vill göra det lätt och tanka hem den direkt. Varför inte gör en lätt använd men framförallt billig tjänst där man kan köpa musik och film, sen kan man be mamma köpa online-credits på ica och sedan aktivera det när hon kommer hem och kan då ladda ner ett viss antal filmer eller låtar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Om man vill få ett skadestånd på 46 miljoner kr i Sverige kan man välja mellan att länka upphovsrättsskyddat material, eller mörda och våldta en mindre skolklass :/

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

ptja... vad ska man säga... Det är tydligen fel någonstans. Om det är fel i rättssystemet, eller i de lagar som de grundar sitt straff på och dess dåliga kompatibilitet med den nya tekniken etc etc finns det mycket att säga om ur olika perspektiv. Spotify har tydligen hittat en teknik som anpassar sig till de system som redan finns. Men andra tekniker för att ta till sig musik och film osv. verkar inte fungera tillsammans med de lagar vi har nu på ett smärtfritt sätt. Man ska ju inte tycka att det är synd att tekniken går framåt, utan det som baseras på den teknik som utvecklas inte utvecklar sig själv.

Jag hoppas jag hittar en bra lösning på dom här problemen nån gång och får pengar för min fina lösning

Permalänk
Skrivet av Napster91:

Det är alltså olagligt att tillhandhålla tjänster som kan användas på olagligt sett.... posten (skicka olagliga saker).... mataffärer (tobak till mindreåriga).... Systembolaget (alkohol till mindreåriga), undrar om något/några av dessa bolag hade blivit fällde och fått betala den summan... Verkligen bessynerligt.

Det ska vara olagligt att tillhandahålla tjänster som har som huvudsyfte att stödja brottslighet. Håller du inte med om det kan du flytta från landet.

Postens uppgifter är att att leverera brev och arbetar för att undvika att fungera som mellanhand för brottslighet.
En mataffärs syfte är att sälja lagliga konsumtionsvaror. Att sälja tobak till minderåriga är strikt förbjudet och ger höga böter.
Systembolagets syfte är att förse befolkningen med alkohol på ett kontrollerat sätt och det är ofta mycket svårt att handla där som minderårig. Nästan samtliga som har åldern inne tycker att systembolaget är en bra lösning med undantag för de ofta orimligt höga priserna.
Googles funktion är att indexera ALLT material som finns tillgängligt på nätet, inte endast upphovsrättsskyddat material.

ThePirateBays syfte var att underlätta spridning av upphovsrättskyddat material för tekniskt handikappade och snåla människor och inget annat. Om det endast hade varit till för att sprida "egna verk" hade allt upphovsskyddat material tagits bort. Det har det inte gjort.

Jag tycker du är fruktansvärt okunnig och borde inte hävda dig i en diskussion någonsin tills du ändrat beteende.

Inlägget redigerat av Aser: antydan till innehav av piratkopierat material är inte tillåtet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Om man vill få ett skadestånd på 46 miljoner kr i Sverige kan man välja mellan att länka upphovsrättsskyddat material, eller mörda och våldta en mindre skolklass :/

I den ordningen? Eller våldta och mörda? Oavsett så blir det mer skadestånd om mördandet inte sker (skadestånd i Sverige kan i princip bara utgå för faktisk skada, dvs en begravning om man mördas).

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

I den ordningen? Eller våldta och mörda? Oavsett så blir det mer skadestånd om mördandet inte sker (skadestånd i Sverige kan i princip bara utgå för faktisk skada, dvs en begravning om man mördas).

Undrar dock om man får ett bättre paketpris om man slår på stort o tar en skolklass om man slår ut det jämfört med 1 elev , (ta detta på högsta ironi). Men intressant fakta.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emkill:

Undrar dock om man får ett bättre paketpris om man slår på stort o tar en skolklass om man slår ut det jämfört med 1 elev , (ta detta på högsta ironi). Men intressant fakta.

Haha, ta 20 betala för 15?

Permalänk
Medlem

Otroligt sjukt

I slutet så är jag nästan säker på att ingen av dem i hovrätten vet vad en tracker är, oavsett vad som möjligtvist står eller blivit sagt.

Permalänk
Avstängd

Äntligen har rättvisa skipats! Dessa Marxister som tror att allting skall vara gratis kan dra åt skogen. Tack och hej!

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Asheileon:

Jag är inget proffs eller ens lite insatt i lagar och sånt men du menar att det inte finns nåt som heter upphovsrättslagen ?

Har TPB brutit mot upphovsrättslagen? Nej.
TPB är en tjänst för att dela filer, olika filer och olika mycket. Inget mer.

Det är användarna som bryter mot upphovsrättslagen.

Ska vå då stänga ner youtube, google, rapdishare, megashare och alla andra filsajter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Vilket skämt! Spotify har knappt ½ av låtarna som jag vill ha, och ibland finns det endast live versioner, hatar även programmet/systemet...
Filmer kommer så segt i Sverige och palla betala 40 spänn för en hyrfilm, Sverige i ett nötskal!

Så det gör det rätt att ladda ner musiken gratis istället? Det finns mängder med varor och produkter som bara finns tillgängliga i vissa regioner i världen. Vill man ha dessa får man vackert beställa dom. Visst, det blir dyrt, men så är det med allt. Samma sak gäller för digital media, finns en skiva bara i USA får man väl ta och beställa den därifrån också. Jag kan hålla med om att mediebolagen är dåliga på att följa med i utvecklingen, men det betyder inte att det är fritt fram att ladda ner materialet istället.

Att filmer/musik/spel är dyrt ger inte dig rätten att ta del av dessa gratis. Jag skulle dra en parallell till att stjäla från en butik, men det är inte exakt samma sak och jag skulle bara bli flamad åt helvete för det. Men i grunden kan väl alla ändå hålla med om att om någon skapar något, och vill ha betalt för att andra ska ta del av det, så ska han också få betalt! Tycker man det är för dyrt kan man självklart avstå från att köpa det. Men då får man heller inte ta del av det. Det fattar vilken femåring som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt rätt.

Ok, det är en jävla gråzon då det inte är TPB som gjort fel, det är användaren som laddat ner filer.
Men jag är helt för domen.

Skulle allt stå rätt till så kulle användarna få domen istället, alla dessa giriga människor som inte har råd att betala för något som bara kostar någon hundralapp.

Men visst är det en gråzon allt, youtube?

EDIT: Och kom inte och säg att film/musik/spel är dyrt. 10spänn för en låt på iTunes, billigt.
Kan dock förstå folk som tankar hit och dit, är man ungdom med en tusenlapp i månaden blir det svårt att köpa det man vill ha, speciellt när man växt upp med ett gratis internet.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Coca:

Om jag skulle skicka knark igenom Posten och dom vet om det så är dom lika skyldiga som TPB.

Porsche vet väldigt väl att folk åker dit på fortkörning i deras bilar, trots det fortsätter de tillverka bilar som utan problem bryter hastighetsbegränsningarna. Ingen har satt dit biltillverkarna för "medhjälp till brott mot trafiksäkerhetslagen", men det är väl bara en fråga om tid innan det kommer.

Eller nej just det, pengarna i den branschen ligger på fel sida av åtalet för att det någonsin ska hända.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ifander:

Så det gör det rätt att ladda ner musiken gratis istället? Det finns mängder med varor och produkter som bara finns tillgängliga i vissa regioner i världen. Vill man ha dessa får man vackert beställa dom. Visst, det blir dyrt, men så är det med allt. Samma sak gäller för digital media, finns en skiva bara i USA får man väl ta och beställa den därifrån också. Jag kan hålla med om att mediebolagen är dåliga på att följa med i utvecklingen, men det betyder inte att det är fritt fram att ladda ner materialet istället.

Att filmer/musik/spel är dyrt ger inte dig rätten att ta del av dessa gratis. Jag skulle dra en parallell till att stjäla från en butik, men det är inte exakt samma sak och jag skulle bara bli flamad åt helvete för det. Men i grunden kan väl alla ändå hålla med om att om någon skapar något, och vill ha betalt för att andra ska ta del av det, så ska han också få betalt! Tycker man det är för dyrt kan man självklart avstå från att köpa det. Men då får man heller inte ta del av det. Det fattar vilken femåring som helst.

Så om du tänkte beställa en skiva för 1500kr från t.ex USA så hade du inte velat lyssna på låtarna först? Nu vet inte jag hur ni resonerar, men om jag vill ha en skiva med musik så köper jag den inte för att lyssna på och ta med överallt, utan bara för syns skull och det är kul att ha original. Låtarna bränner man in på datorn direkt.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080