Permalänk
Medlem

Styra 12v med 5v (transistorfråga)

Hej
Jag har en Arduino som jag håller på att meka med. Saken är den att Arduinon levererar högst 5v ut men jag behöver 12v för att styra ett relä. Därför tänkte jag använda en transistor där 5v från arduinon låter en spänning på 12v flöda till reläet. Problemet är att jag har knappt använt mig av transistorer och vet inte vad för någon jag ska använda (NPN eller PNP). Dessutom är jag inte säker på hur jag kopplar det.
Hade tänkt typ:

12v
|
|
(t)--------5v t = transistor
|
|
|Relä|

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Medlem

Det finns ju reläer med 5v manöverspänning så jag skullre rekommendera ett sådant

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Sen nästa fråga vill du att den ska sluta eller bryta 12V när manöverspänningen slår till?(har nog blandat ihop det här med nått annat)

edit: en hjälpsam länk Bipolar NPN Transistor Tutorial

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5Ghz / Gigabyte GA-P67A-UD7 / Kingston Hyper-x 4x2 GB DDR3 cl8 @ 1600Mhz / PowerColor Radeon HD 5970 / Sys disk: Intel X25-M SSD 80GB / Lagring: 9,5TB / Silverstone FT02B / Chieftec Nitro Series 1200W 80+ Bronze / Win7 64Bit Ultimate EN

Permalänk
Medlem

Enklare hade nog varit som sagt att hitta ett relä byggt för 5 V.
Eller använda ett litet simpelt relä byggt för 5 V isf transistorn, så att du använder två reläer totalt.

Men om du vill använda en transistor så går det med. Du kommer antagligen behöva begränsa strömmen till transistorns bas med ett motstånd för att inte bränna transistorn. Räkna på detta!

Tänk även på att du kommer behöva skydda transistorn mot reläets högspänningsspik som bildas när reläet kopplas från. Detta får du göra med en diod över reläet.

Någonting i stil med detta: