Permalänk
Medlem

Fråga(or) inför bygge av boombox?

Hej!

Nu ska jag ha som projekt i skolan att bygga en så kallad "boombox"/egen byggd bergssprängare. Jag ska nu beställa allt, men undrar en sak: Förstärkaren drivs av 12v och på 2a, så hur gör jag då praktiskt? Jag ska alltså koppla den till ett 12 v batteri. Det är ett "hål", så kan man köpa en sån plugg och sen dra till plus och minus polen? Hjälp uppskattas!

Tack på förhand

/csmannen

Permalänk
Medlem

Vad är det för typ av förstärkare, en bilstereo, slutsteg, amp6 eller ngt annat?
Om det är en bilstereo så kan du behöva köpa isokontakt om det inte följer med någon.
Annars fattar jag inte riktigt frågeställningen, bifoga en bild eller kopplingsschema.
Kolla gärna något av mina byggen för lite inspiration
Lycka till!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vad är det för typ av förstärkare, en bilstereo, slutsteg, amp6 eller ngt annat?
Om det är en bilstereo så kan du behöva köpa isokontakt om det inte följer med någon.
Annars fattar jag inte riktigt frågeställningen, bifoga en bild eller kopplingsschema.
Kolla gärna något av mina byggen för lite inspiration
Lycka till!

En sån här ska jag Tripath TA2020 Class T Amp Mini Stereo Amplifier 20WX2 - eBay (item 270665695681 end time Nov-18-10 16:49:38 PST) (t-amp). Hur ska jag koppla ihop den med ett 12v-batteri?

Mvh!

EDIT: Om jag väljer dessa högtalare: Bilhögtalare 6,5", tvåvägs - Biltema (6,5 tum), hur stor ska lådan vara då? Tack på förhand!

Permalänk

Klipp bara sladden av DC-adaptern du får med (eller någon annan med likadan kontakt) och koppla den till batteriet. Den inre ringen är alltid sladden med ett ljust sträck på, eller sladden i mitten på en koaxialkabel.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Klipp bara sladden av DC-adaptern du får med (eller någon annan med likadan kontakt) och koppla den till batteriet. Den inre ringen är alltid sladden med ett ljust sträck på, eller sladden i mitten på en koaxialkabel.

Skulle inte vilja påstå att det alltid är den sladden, tillverkaren kanske inte använde den sortens sladd.
Det bästa är nog om man kollar vilken sladd som är vilken genom att klippa den ena o sen mäta med multimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaiXan:

Skulle inte vilja påstå att det alltid är den sladden, tillverkaren kanske inte använde den sortens sladd.
Det bästa är nog om man kollar vilken sladd som är vilken genom att klippa den ena o sen mäta med multimeter.

Men det är 2 st sladdar, kan jag inte bara testa och lägga de mot plus och minus, och se vilken som är rätt? Eller hur ska jag använda en multimeter? Är lite grön på el

Permalänk
Skrivet av WaiXan:

Skulle inte vilja påstå att det alltid är den sladden, tillverkaren kanske inte använde den sortens sladd.
Det bästa är nog om man kollar vilken sladd som är vilken genom att klippa den ena o sen mäta med multimeter.

Jag tror inte jag någonsin har sett en DC-plugg med annorlunda koppling. Men du har helt rätt i att det ju förstås är säkrare att mäta upp den, i fall den t.ex är feltillverkad.

Csmannen, hur exakt menar du? Det Waixan syftar på är att man använder en multimeter på Ohm- eller diodtestläget för att se vilken av de två sladdarna som går till vilken av de två ringarna på kontakten; det är ju en inne och en ute. Du vill högst antagligen ha plus på batteriet kopplat till mittenpolen.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Jag tror inte jag någonsin har sett en DC-plugg med annorlunda koppling. Men du har helt rätt i att det ju förstås är säkrare att mäta upp den, i fall den t.ex är feltillverkad.

Csmannen, hur exakt menar du? Det Waixan syftar på är att man använder en multimeter på Ohm- eller diodtestläget för att se vilken av de två sladdarna som går till vilken av de två ringarna på kontakten; det är ju en inne och en ute. Du vill högst antagligen ha plus på batteriet kopplat till mittenpolen.

Ok, tack!

Om jag väljer dessa högtalare: Bilhögtalare 6,5", tvåvägs - Biltema (6,5 tum), hur stor ska lådan vara då? Tack på förhand!

Permalänk

Om du hittar vettiga speccar på dem (vilket jag inte tror du kommer att göra), så går det att räkna ut lådvolym, portar och alla såna där roliga saker om man Googlar runt lite. Om du inte hittar speccar, så kör bara på "mer låda = mer bas."

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32