Få ut information från hårddisk billigt.

Permalänk
Medlem

Få ut information från hårddisk billigt.

Hej,
jag råkade spilla vatten på min flickväns bärbara dator. Sen ville den inte starta. Så nu vill vi ha ut informationen från hårddisken och jag undrar hur man lättast gör detta?

Jag har tagit ut den ur datorn, men vet inte vilken slags kontakt det är (kan ingenting om bärbara i stort sett). Finns det någon billig adapter att köpa så jag kan koppla in den i min stationära dator eller är det enklare/ billigare att lämna in på någon dataaffär så de kan plocka ut infon? (jag förutsätter att hårddisken är hel och fungerande.

Om det finns olika standarder på kontakten så har denna 23 pinns i bredd (med ett mellanrum till de 2 sista raderna).

Jag ber om ursäkt om detta besvarats tidigare och den uppenbara nybörjarnivån på min fråga

/Garpp

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av garpp:

Hej,
jag råkade spilla vatten på min flickväns bärbara dator. Sen ville den inte starta. Så nu vill vi ha ut informationen från hårddisken och jag undrar hur man lättast gör detta?

Jag har tagit ut den ur datorn, men vet inte vilken slags kontakt det är (kan ingenting om bärbara i stort sett). Finns det någon billig adapter att köpa så jag kan koppla in den i min stationära dator eller är det enklare/ billigare att lämna in på någon dataaffär så de kan plocka ut infon? (jag förutsätter att hårddisken är hel och fungerande.

Om det finns olika standarder på kontakten så har denna 23 pinns i bredd (med ett mellanrum till de 2 sista raderna).

Jag ber om ursäkt om detta besvarats tidigare och den uppenbara nybörjarnivån på min fråga

/Garpp

Är inte säker men jag tror att det är ide kontakt för bärbara. En adapter för det kan du köpa hos t.ex kjell & co,
men du kan också köpa en kabinett för hårddisken som du kopplar via usb till datorn för att kopiera innehållet.

Visa signatur

Moderkort: Asus M4A89GTD/USB3 | Processor: AMD Phenom II X4 955 | Grafikkort: XFX Radeon 6870 | Nätaggregat: OCZ Modxstream 600W | Lagring: Hitachi 500GB
iPhone 4 32GB | MacBook Pro 17" (Unibody)
Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bujar96:

Är inte säker men jag tror att det är ide kontakt för bärbara. En adapter för det kan du köpa hos t.ex kjell & co,
men du kan också köpa en kabinett för hårddisken som du kopplar via usb till datorn för att kopiera innehållet.

om inte dator är 6+ år gammal så finns det inte en chans att den använder IDE, IDE är historia. Dagens (och gårdagens) bärbara använder sata/mini sata,
adapter har mr_sQuinty länkat till.
Serial ATA - Wikipedia, the free encyclopedia

klipp från wiki

Citat:

Connectors and cables present the most visible differences between SATA and parallel ATA drives. Unlike PATA, the same connectors are used on 3.5-inch (89 mm) SATA hard disks for desktop and server computers and 2.5-inch (64 mm) disks for portable or small computers; this allows 2.5-inch (64 mm) drives to be used in desktop computers with only a mounting bracket and no wiring adapter. Smaller disks may use the mini-SATA spec, suitable for small-form-factor Serial ATA drives and mini SSDs.[

Visa signatur

Der Steppenwolf