Permalänk
Medlem

PS/2 tangentbord fungerar inte.

Hej !

Jag har ett äldre tangentbord som har PS/2 uttag. I min nuvarande dator har jag inget sådant uttag. Jag köpte en adapter (PS/2 -> USB) för att kunna använda tangentbordet. Men det fungerar inte, datorn reagerar inte när jag pluggar in tangentbordet. Händer inget även när jag har startat om datorn.

Jag har testat i olika datorer med samma resultat. Tangentbordet fungerar inte när man använder adaptern men den fungerar när man pluggar in den direkt i ett PS/2 uttag.

Innan jag köper en ny adapter tänkte jag om det finns någon inställning man kan göra i BIOS?

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!

Permalänk

Min första tanke är... varför hålla på med ett gammal tangentbord när ett nytt kostar 99kr... men det kan ev. vara så att någon bios-inställning krävs. Kanske USB Legacy support Yes eller nåt.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för gammalt tangentbord? Äldre IBM model M drar lite mer ström än vanliga tangentbord och fungerar därför inte med alla usb-adaptrar.

peterholm1: Bra tangentbord börjar på runt 1000kr om man vill ha ett med riktiga switchar. Nöjer man sig med vilken skit som helst finns det för kring en femtiolapp.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Ett bra nytt tangentbord med riktiga switchar kostar från 1000 kr, ja, men om man har tur så kan man få tag på ett begagnat mekaniskt tangentbord för mycket mycket mindre, kanske gratis. Många typer av mekaniska tangentbord fungerar fortfarande lika bra efter 20 års användning - det gör inte de du hittar på Biltema för 50 spänn. Vissa mekaniska tangentbord med PS/2-anslutning är eftertraktade på andrahandsmarknaden, för kvaliteten och känslan -- bara häromdagen gick ett IBM Model M på Tradera för 550 kr.

Det finns tangentbord vars kretsar stöder både PS/2 och USB. För dem så använder man en passiv adapter som bara har olika kontakter i ändarna och inte någon elektronik inuti. Om man har råkat skaffa en sådan så kommer det absolut inte att funka att använda ett gammalt PS/2-tangentbord.
Vad man behöver är istället en "aktiv" adapter med elektronik inuti som översätter mellan PS/2 och USB-signaler.

Här har du en lista på olika aktiva adaptrar. Observera att flera adaptrar med olika utséende kan ha samma innandöme.
Jag föreslår att du skaffar en "Blue Cube" som ska funka bra med IBM Model M.
Jag hittade min på ebay.co.uk (sök på "active USB PS/2 adapter). Priset, inkl frakt var lite mer än den (usla) adapter jag köpt på Webhallen, men det är fortfarande ungefär vad aktiva adaptrar kan kosta över disk i andra datorbutiker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Har fått igång den.Det var fel på adaptern. .
Tangentbordet har utländska bokstäver och är inte lätt att få tag på i Sverige.
Tack alla för era svar.

Visa signatur

If you are going through hell, keep going!