Är det värt pengarna med 5D Mark II?

Permalänk
Medlem

Är det värt pengarna med 5D Mark II?

Jag är så jävla nära på att köpa ett 5d mark II hus men har aldrig provat kameran. Jag fotar med en 550D atm men tycker att det blir för jävla mycket brus i bilder hit och dit. Jag har hört att 5d mark II ska ha suverän brusreducering för dåligt ljus. Vilka mer fördelar får jag ut av 5d mark II gentemot min 550D?

Vad är det som skiljer exakt förutom FF, Brusreducering? Kommer jag att bli en glad ägare eller är det ett dumt köp? Priset är egentligen inte ett problem. Jag vill bara veta vad jag får för de extra pengarna?

Jag planerar att fota i stort sett allt från macro, sport, landskap.

Jag vill inte gämföra den med 7D så försök inte rekomendera den, för ska jag byta upp mig ska det vara FF. Även om 7D är snabbare så tycker jag att 3.9 bild sec räcker gått och väl för sport. Ska även tillägga att jag i stort sett till 98% kör manuellt och manuell focus. Så snabbare autofocus spelar nog inte så stor roll.

Mina tillbehör ser du i min tag om det skulle vara av betydelse i valet.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

är det någon som vet en bra länk där man gämför kamerorna mot varandra? bild kvalitet etc?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Vilka mer fördelar får jag ut av 5d mark II gentemot min 550D?
Vad är det som skiljer exakt förutom FF, Brusreducering? Jag vill bara veta vad jag får för de extra pengarna?

Nej, det är väl bara det vad jag kan förstå?

Skrivet av Yeah_Right:

Jag planerar att fota i stort sett allt från macro, sport, landskap.

Personligen tycker jag inte att 5D lämpar sig för sportfoto med sin trötta seriebildstagning & lite
långsamma autofokus. Fokuserar du själv & singelfotar är den nog kanon. Men "gammal" imo.
För macro & landskap är den dock perfekt för att vara Canon. Sensorn är fin i den.

YouTube - Canon 5D Mark II vs Canon 7D Field Test Hands-on Review

Mina två.

Permalänk
Medlem

grym video värt att vänta på nästa kamera?

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

grym video värt att vänta på nästa kamera?

Det är det väl alltid?

Tycker personligen att Canon är lite ute & cyklar på flera områden i sin lineup atm.
Skulle definitivt vänta på Mk3 & se vad den har att erbjuda, om du inte "måste" ha bättre
brusprestanda på direkten. Megapixlar är dock långt ifrån "allt" som du säkert vet.

Tycker inte att 5D är "upp från 550D" i egentlig, övergripande, mening. - 7D är precis det isf.
5D är imo en helt annan inriktning på fotografi med mycket studiofoto & där man redan har tillgång
till annan (nödvändig i 5D:s fall) studioutrustning, eller för landskap/porträtt -foto med/utan blixt/ar.
Bildkvaliteten är däremot givetvis fantastisk från 5dMk2, skam vore väl annars.

Själv är jag "Nikonist" med en D300 atm. Jag vill just nu ha en D3s .. om det inte vore för att jag
är rätt säker på att "D4" ligger i pipeline för släpp under 2011. Hänga på staketet, som sagt var .. =(.
Jag är dock rätt övertygad om att jag inte behöver fler MPix än ~12 sådär .. iaf inte med övrig hårdvara.
Hellre då grym ISO-prestanda, snabbare autofokus, seriebildstagning (nåja) & korrekt(are) vitbalansering.

Så ta mina inputs med en nypa slat ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yeah_Right:

Jag är så jävla nära på att köpa ett 5d mark II hus men har aldrig provat kameran. Jag fotar med en 550D atm men tycker att det blir för jävla mycket brus i bilder hit och dit. Jag har hört att 5d mark II ska ha suverän brusreducering för dåligt ljus. Vilka mer fördelar får jag ut av 5d mark II gentemot min 550D?

Vad är det som skiljer exakt förutom FF, Brusreducering? Kommer jag att bli en glad ägare eller är det ett dumt köp? Priset är egentligen inte ett problem. Jag vill bara veta vad jag får för de extra pengarna?

Jag planerar att fota i stort sett allt från macro, sport, landskap.

Jag vill inte gämföra den med 7D så försök inte rekomendera den, för ska jag byta upp mig ska det vara FF. Även om 7D är snabbare så tycker jag att 3.9 bild sec räcker gått och väl för sport. Ska även tillägga att jag i stort sett till 98% kör manuellt och manuell focus. Så snabbare autofocus spelar nog inte så stor roll.

Mina tillbehör ser du i min tag om det skulle vara av betydelse i valet.

Skulle nog vänta på en eventuell MkIII. Tips för att bli av med bruset från 550D, som inte har så hemskt mycket brus vad jag förstått: Fota RAW, använd en kompetentbrusreducerare (typ Noise Ninja) för det lilla som finns kvar, samt sluta kolla på bilderna vid 100%.

Brus som synd på din skärm syns oftast inte alls, eller väldigt lite, när du skriver ut bilderna. Brus kommer alltid att finnas om du kikar på 100 eller 200%, så är det. Visst syns det lite mindre, men du kommer inte ifrån det med 5D'an.

Sen ÄR 5DmkII DÅLIG på sportfoto om du vill ha någon som helst automatik. Fotar du manuellt och med MF kan du ju lika gärna använda en mellanformatskamera då =D

Permalänk
Medlem

Ja jag satt och googla på 5d mark III rykten igår kanske blir av att vänta lite ändå (Känn ingen stress över japan resan i vår).

Jag fotar inte alls mycket sport, men när jag gör det så gör jag det nog helst fullt manual. Mestadels för att jag inte tycker det är "capture the moment" med serietagning. Inge fel med att folk kör all auto, men det ger mig inte så mycket när jag kommer hem och märker att kameran och autofocus gjort jobbet åt mig. Kan man sport så kan man även räkna ut när det är dags att ta en bild imo. Jag försöker lära mig att fotografera och det är inte så jag vill bli en bra fotograf.

Anledningen till att jag vill köpa 5d är för att den är tåligare, Bättre low light, har FF för detaljer samt för vidvinkel. Jag har investerat i L optik för jag tycker att annan optik är sjukt dålig byggkvalitet, som ofta leder till att optiken låser sig eller släpper in damm etc. Nu får jag dock inte ut det fulla av min optik som jag ser det och det känns som att en FF kan vara nästa köp.

Inget illa om 7D, jag har 2 polare som är sjukt nöjda med dem. Men jag ser inte poängen med att kötta vidare på en crop kamera där jag måste investera i plast för att få den vidvinkel jag vill ha. Jag ser heller inte poängen i att köra mellanformat bara för att jag fotar manuellt? Är rätt ny i gamet, så om jag har missat någon detalj angående det så pls enlighten me

Jag ville mest höra med folk som har erfarenhet av 5d mark II, hur pass värd den är från 550D. Dock har jag fått lite bra tipps som jag inte ens gav en tanke åt innan, så som att ev vänta på nästa generation.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Hedersmedlem

Vill man ha en FF kamera så vill man och det är bara att springa ut och köpa valfri modell från valfri tillverkare.

Själv är jag mer inne i Sony A900 som har en bättre sökare och Zeiss har en serie underbara objektiv till den men det kostar! 5D Mark II har dock klart bättre hög ISO prestanda.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Snart är det ersättning för 5D Mark II vill du ha den fortfarande?

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

Vill man ha en FF kamera så vill man och det är bara att springa ut och köpa valfri modell från valfri tillverkare.

Själv är jag mer inne i Sony A900 som har en bättre sökare och Zeiss har en serie underbara objektiv till den men det kostar! 5D Mark II har dock klart bättre hög ISO prestanda.

Kan verkligen rekommendera A900 om man inte behöver videofunktionen Hög-ISO-prestandan må vara lite till Canons fördel, men det är knappt ett stop det skulle röra sig om i så fall. A900 presterade dåligt i början på ISO-testerna på grund av dålig JPG-motor, och rent ut sagt värdelös behandling i Camera Raw, vilken var den RAW-hanterare som de flesta använde. I och med Camera Raw 6 har läget förbättrats markant! Dock är 5D fortfarande något vassare på den fronten måste erkännas, men absolut inte långt före

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Eruda:

Kan verkligen rekommendera A900 om man inte behöver videofunktionen Hög-ISO-prestandan må vara lite till Canons fördel, men det är knappt ett stop det skulle röra sig om i så fall. A900 presterade dåligt i början på ISO-testerna på grund av dålig JPG-motor, och rent ut sagt värdelös behandling i Camera Raw, vilken var den RAW-hanterare som de flesta använde. I och med Camera Raw 6 har läget förbättrats markant! Dock är 5D fortfarande något vassare på den fronten måste erkännas, men absolut inte långt före

A900 är lite av en våt dröm för mig och om det är som du säger inga större problem med brus längre så är det verkligen ett alternativ. Det är i mitt tycke den snyggaste kameran idag och sökaren är bäst helt enkelt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

A900 är lite av en våt dröm för mig och om det är som du säger inga större problem med brus längre så är det verkligen ett alternativ. Det är i mitt tycke den snyggaste kameran idag och sökaren är bäst helt enkelt.

Problemet är ju att den fortfarande bara går till ISO3200... 6400 är svårt att rädda, även med LR3. Men upp dit är den faktiskt riktigt trevlig. Och visst tusan är den sexig, i brist på bättre ord... Har aldrig hanterat en kamera som känns så "bra" i handen som den gör. Sen tål den ju bra mycket mer stryk än en 5DmkII gör också Så när väl pengar finnes, eller trycket blir för stort skulle jag absolut slå till! Det är enligt mig en av marknadens mest underskattade kameror... Dessutom får vi se om de lyckas fixa till bildkvaliteten med den Firmware-uppdatering som tydligen skall släppas i början på December. Kan återkomma med rapport om det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruda:

Sen tål den ju bra mycket mer stryk än en 5DmkII gör också

Någon källa på det?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Någon källa på det?

Åh vad jag blir trött på alla människor som hela tiden skall ha källor på allt man säger.

Källan är jag själv. Jag har använt båda kamerorna sida vid sida, och en gick sönder. Gissa vilken?

Samma sak rapporteras för övrigt av Michael Reichmann, i hans krönika från sin antarktisresa 2009 (för er som inte tar ord som giltig källa):

Antarctica 2009 - What Worked

Jag tycker dessutom även att a900'an är byggd mycket bättre, känns inte alls lika plastig som 5DmkII, men det är ju en högst subjektiv bedömning.

Sen kan jag även ta och bifoga ytterligare tecken på a900'ans tålighet genom följande länk, men här står inget om 5DmkII, gräver man lite så ser ser man att a900'an utan tvekan står emot både regn och sandstorm:

Sony DSLR A900 na rajdzie Dakar - oblicza profesjonalno?ci - Relacje - Swiatobrazu.pl

Jag hoppas att detta tillfredställer alla "källsugna" människor där ute.

Permalänk
Medlem

Nu ser man ju på Jexmark:s avatar att han har en vänsterhänt kamera & det vet ju alla att de är tåligare
än de mycket vanligare & mer normalt tillverkade högerhänta kamerorna.

Permalänk
Medlem

Har du råd och framförallt ett fotointresse som bekräftar ett inköp av en 5dmk2 med likvärdiga objektiv så varför inte?

Frågeställningen är ganska luddig. Jag behöver en ny bil med lastmöjligheter, är det värt att köpa en Cheva Colorado för 200k?
Hur ska vi veta vad som är prisvärt för just dig?

Varför kör du till 98% till manuell exponering och fokus? Det låter extremt bökigt i mina öron. Litar du inte på ljusmätaren i kameran?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

@Eruda av någon anledning går det inte skicka PM till dig men om du läser detta så tar jag gärna en titt på dina a900 bilder fast de kanske är för stora för mitt konto men vi kan försöka. Jag såg att det kom en uppdatering för kameran nyligen men vad det innebar när det gällde förbättringar var lite vagt.

martin.lovasz@comhem.se

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yeah_Right:

är det någon som vet en bra länk där man gämför kamerorna mot varandra? bild kvalitet etc?

Canon EOS 5D Mark II Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

du kan på näst sista sidan av testet lägga till vilka kameror du vill jämföra 5D Mark II med. bästa kameratester på nätet förresten.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på typ 50d eller 60d? Inte riktigt lika dyrt om du inte är 100% säker.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Canon EOS 5D Mark II Review: 1. Introduction: Digital Photography Review

du kan på näst sista sidan av testet lägga till vilka kameror du vill jämföra 5D Mark II med. bästa kameratester på nätet förresten.

Tycker personligen Ken Rockwell är bättre, då han inte bara går igenom kvalité utan hur kamerorna är att hantera i verkliga livet, och väger mot pris och så. Man ska inte bara stirra sig blind på bildkvalité och funktioner utan hur den är att använda, vet inte hur Canon är nu men tycker dom varit sämre än Nikon rent praktiskt och har därför snöat in mig på dom. Äger en D7000 idag och den är ohyggligt bra, i klass med fullformatarna vad gäller brushantering.

När du ändå måste byta linser till de med fullformatstäckning, varför inte snegla på D700?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Äger en D7000 idag och den är ohyggligt bra, i klass med fullformatarna vad gäller brushantering.

Det stämmer väl ändå inte

Permalänk
Medlem

Håller med, gick från Nikon D700 och D7000 till Canon och 5Dmk2 för att få allt i ett hus.
Det är som natt och dag med brushanteringen i filmerna.

Och är du även intresserad av att filma lite vettigt erbjuder 5dmk2 helt klart bästa möjligheterna och ännu bättre
med den magiska mjukvaran man kan ladda in för lite roliga funktioner och mer kontroll som CBR istället för VBR etc etc

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Det stämmer väl ändå inte

DxOMark - Compare sensors

Att Canon f.t. är det bättre valet om man ska filma med sin DSLR, är ingen hemlighet, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

DxOMark - Compare sensors

Att Canon f.t. är det bättre valet om man ska filma med sin DSLR, är ingen hemlighet, dock.

Vadå? Högre värde är väl lika med bättre iso-prestanda?

Permalänk

Tjena...

Jag har foto som en hobby, hade först en 350D som sedan blev en 30D, men pga av personrån så finns den inte längre med oss...
efter detta beslutade jag att investera i en bra kompaktkamera tills vidare.
Men nog ska jag återuppta min hobby, men i alla fall jag extrajobbade på en dagstidning där den som jag ofta hängde med hade en 5D MKII och nog blev jag fast i den. själv lånade jag en 1D mkIII för lite snabbare bilder, och den med 50mm redline... Jisses vad sköna bilder det blev.
Men jag höll ett stadigt grepp om 5Dn när jag väl fick tag i den, då hon hade övergett 1Dn för den.
Så jag skulle faktiskt rekommendera 5D mkII kanonkamera.
Fullframe är en frihet för mig.

Mvh swinto

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Även jag är en lycklig 5dmk2 ägare.
Jag tog hem huset för ca 14500kr i sommras, vilket jag tycker var överkomligt då det kostade 22kkr som billigast i handeln.
Det finns inte så mycket att säga egentligen. Köp det hus som passar dina behov bäst, något annat vore dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredlovebot:

Även jag är en lycklig 5dmk2 ägare.
Jag tog hem huset för ca 14500kr i sommras, vilket jag tycker var överkomligt då det kostade 22kkr som billigast i handeln.
Det finns inte så mycket att säga egentligen. Köp det hus som passar dina behov bäst, något annat vore dumt.

jaha...