Permalänk
Medlem

Ny dator, blåskärm till och från

Hej jag köpte en ny dator får c:a en månad och jag har ett återkommande problem, får bluescreen från och till. Ibland flera gånger om dagen och ibland kan det gå någon vecka innan den kommer igen. Det är nästan alltid olika felmeddelanden jag får på bluescreenen.

Har ingen aning om vad som orsakar problemen. Som sagt, olika meddelanden varje gång och jag har testat att installera om windows flera gånger, både x86 och x64. Vore jätte tacksam för hjälp.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 x64
Processor: AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz
Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
Grafikkort: XFX Radeon HD5770 1GB
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Nätaggregat: FSP 400-60APN Bulk 400W
Temperaturer: 40C Grafikkort 30C Processor

Tack på förhand

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tygsax:

Hej jag köpte en ny dator får c:a en månad och jag har ett återkommande problem, får bluescreen från och till. Ibland flera gånger om dagen och ibland kan det gå någon vecka innan den kommer igen. Det är nästan alltid olika felmeddelanden jag får på bluescreenen.

Har ingen aning om vad som orsakar problemen. Som sagt, olika meddelanden varje gång och jag har testat att installera om windows flera gånger, både x86 och x64. Vore jätte tacksam för hjälp.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 x64
Processor: AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz
Moderkort: Gigabyte GA-870A-UD3
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600
Grafikkort: XFX Radeon HD5770 1GB
Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Nätaggregat: FSP 400-60APN Bulk 400W
Temperaturer: 40C Grafikkort 30C Processor

Tack på förhand

Kan vara nätagget som är trasigt, Kan vara vafan som hälst.
Men testa köra med 1 Ram sticka i taget, Kan vara Ram minnena som är orsaken. Brukar vara det vid BSOD.

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Det kan vara precis vad som helst som orsakar bsods. "Brukar" vara minnena är inte godkänt att skriva.

Till trådskaparen, ladda upp dina minidumpar på rapidshare eller annat och lägg en länk till oss här att ladda ner. Så skall jag analysera dom och se vad dom säger.

Filerna ligger i C:/windows/minidump

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu har jag fått två till med ett väldigt litet mellanrum.

http://rapidshare.com/files/432209845/112110-18766-01.dmp

http://rapidshare.com/files/432209847/112110-17300-01.dmp

Jag har själv två teorier om vad som orsakar detta:
1. Mitt nätagg är för svagt.
2. Jag har kopplat något fel.

Alternativ 2 känns lite sådär. Jag är inte speciellt erfaren av datorbyggande men om jag hade kopplat något fel hade väll datorn inte startat över huvud taget?

Permalänk
Medlem

Är datorn oklockad?

Har du något annat nätagg att testa med?

Ta en bild på hur allt är kopplat och ladda upp så ser man lätt om det är felkopplat. Nätagget ser ut att vara i klenaste laget tycker jag. Hittade inget speciellt i dumpfilerna väldigt mycket random.

Permalänk
Medlem

Datorn är oklockad.

Har inget annat nätagg att testa med.

Skulle kunna försöka ta en bild att langa upp.

Tack så mycket för att du tog dig tid att kolla igenom dumpfilerna.

Permalänk
Medlem

Lugnt. Ladda upp bilden så kikar vi där först.

Permalänk
Medlem

Sådär! Har tagit mig ett tag att få tag på en kamera men lyckades knäppa några bilder. Det är ingen toppenbra kvalité på dem men förhoppningsvis så duger det. Här kommer de!

Permalänk
Medlem

Bild två. Du har bara bara i 1 av dom 2 där. I med den andra. ;P Så skall du se att bsodsen försvinner

Permalänk
Medlem

Jo jag har misstänkt det också. Problemet är att det inte finns någon mer sådan sladd ifrån nätagget. Antar att det ända som återstår är att skaffa ett nytt?

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle tippa på att det är enda utvägen. ;P Köp dig ett corsair eller liknande så får du vad du betalar för.

Permalänk
Medlem

Jahapp! Okej tack så mycket för all hjälp! Uppskattas verkligen. Tror du det finns någon risk för att övriga delar kan ha kommit till skada p.g.a. detta?

Permalänk
Medlem

Risk finns det alltid, men tror inte det. Borde inte vara något som pajjat men vara säker kan man aldrig vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Bild två. Du har bara bara i 1 av dom 2 där. I med den andra. ;P Så skall du se att bsodsen försvinner

Han sitter på en AMD Athlon2 X4 640 3.0GHz att ha dubbla strömförsörjning tycker inte jag låter helt rätt?

Permalänk
Medlem

Jag skulle dock tippa på att det ligger där i ändå. Bästa fallet vore ju att han skulle testa att låna ett agg först. Men det känns faktiskt som om det är det som ställer till problemet. 400 watts FSP för den riggen tycker jag låter lite redan där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDiddler:

Bild två. Du har bara bara i 1 av dom 2 där. I med den andra. ;P Så skall du se att bsodsen försvinner

Tror inte heller att det är problemet eller att nätaggregatet är för klent, visst det kanske inte är så bra kvalité kan det nog vara. sitter på ungefär samma rigg, lite starkare processor och flera diskar med en PSU på 400W. Dessutom har jag bara en strömsladd till processorn.

Testa byt plats på de två uttagen, alltid värt att testa.

Permalänk
Medlem

Lite billigare än ett nytt nätagg och skulle kunna lösa problemet om det är strömtillförseln som strular:
Adapter 4 pins 12V till ATX 12V - Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkurr:

Tror inte heller att det är problemet eller att nätaggregatet är för klent, visst det kanske inte är så bra kvalité kan det nog vara. sitter på ungefär samma rigg, lite starkare processor och flera diskar med en PSU på 400W. Dessutom har jag bara en strömsladd till processorn.

Testa byt plats på de två uttagen, alltid värt att testa.

Byta plats tror jag inte på. I moderkortets manual så stod det att om man bara hade en så skulle den sitta där.

Skrivet av perper:

Lite billigare än ett nytt nätagg och skulle kunna lösa problemet om det är strömtillförseln som strular:
Adapter 4 pins 12V till ATX 12V - Inet.se

Ja men vad fint skulle jag ju faktiskt kunna testa med.

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem

kan inte vara nätagget som strular så länge det inte är defekt.. prova köra memtest i ca 7-10 rundor

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkurr:

Tror inte heller att det är problemet eller att nätaggregatet är för klent, visst det kanske inte är så bra kvalité kan det nog vara. sitter på ungefär samma rigg, lite starkare processor och flera diskar med en PSU på 400W. Dessutom har jag bara en strömsladd till processorn.

Testa byt plats på de två uttagen, alltid värt att testa.

Tror inte att den sladden passar. De två uttagen har olika utseende, så det går bara ha en sorts kabel i varje.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Hmm... Har kört MemTest: RAM reliability tester for Windows nu och den har täckt 12% av minnet och redan hittat 11 errors. Om man ska lita på detta programmet så är det alltså minnet det är fel på. Är programmet pålitligt? För i så fall är det ju bara att beställa nya minnen antar jag.

Permalänk
Medlem

Det är ett dåligt program det där. Man måste klicka OK efter varje error annars fortsätter den inte. Orkar inte göra det något mer. Har i alla fall kommit till 21.5% nu med 38 errors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tygsax:

Det är ett dåligt program det där. Man måste klicka OK efter varje error annars fortsätter den inte. Orkar inte göra det något mer. Har i alla fall kommit till 21.5% nu med 38 errors.

Problem solved! Du får nya minnen på garantin. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Nice! Bara kollar innan jag ringer Inet. Det är definitivt detta som är fel? Så att jag inte får pröjsa en massa pengar för frakt och tester och skit.