Sennheiser HD555, det enda vettiga valet?

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD555, det enda vettiga valet?

Hej, står inför ett val, jag söker hörlurar/headset (spelar ingen roll egentligen, men är det headset bör det vara en mikrofon som går att dölja), och jag är ute efter bästa möjliga ljud för både spel och musik.

HD555 verkar vara en storfavorit och antagligen utav en anledning, men är de värda de 800kr de kostar eller finns det andra, bättre alternativ?

Jag har inbyggt ljudkort i moderkortet men kan tänka mig köpa ett nytt billigt externt ljudkort för runt 200kr vid senare tillfälle, om jag köper detta billiga externa kort, märker man skillnad på ljudet?

Så vad säger ni, är det HD555 som gäller?

Övrig fråga: Om man gör den ökända modden till HD555, brister garantin då eller inte, och fungerar dessa hörlurar för de flesta huvuden, är det justerbara o.s.v.?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Hej, står inför ett val, jag söker hörlurar/headset (spelar ingen roll egentligen, men är det headset bör det vara en mikrofon som går att dölja), och jag är ute efter bästa möjliga ljud för både spel och musik.

HD555 verkar vara en storfavorit och antagligen utav en anledning, men är de värda de 800kr de kostar eller finns det andra, bättre alternativ?

Jag har inbyggt ljudkort i moderkortet men kan tänka mig köpa ett nytt billigt externt ljudkort för runt 200kr vid senare tillfälle, om jag köper detta billiga externa kort, märker man skillnad på ljudet?

Så vad säger ni, är det HD555 som gäller?

Övrig fråga: Om man gör den ökända modden till HD555, brister garantin då eller inte, och fungerar dessa hörlurar för de flesta huvuden, är det justerbara o.s.v.?

Du lär inte märka skillnad via det externa kortet, dom inbyggda moderkorten är visseligen inte grädden på moset men dom är inte så dåliga så det skulle nog mest vara onödigt att byta ut mot 200kr-kort, EDIT: såg att Asus nu släppt Xonar DG, ett billigt kort för ~ 750 inriktat mot folk med hörlurar (har hörlursförstärkare) så borde vara ett bra alternativ om du vill uppgradera och bättre än DS som inte har hörlursförstärkare.

Men givetvis är HD555 inte det enda vettiga valet, däremot det enda vettiga i sin prisklass

Permalänk
Medlem

Okej, men tror du eller någon annan att det är stor ljudskillnad på mitt gamla Fatal1ty-headset och HD555?

Undrar fortfarande angående detta dock:

Skrivet av micke_930:

Övrig fråga: Om man gör den ökända modden till HD555, brister garantin då eller inte, och fungerar dessa hörlurar för de flesta huvuden, är det justerbara o.s.v.?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Garantin försvinner och ljudet blir (i mina öron) sämre. Lurarna går att anpassa ganska rejält, har inte träffat på någon hittills som inte tyckt att de var bekväma.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jag har haft min HD555 sedan 2004 och är fortfarande mycket nöjd med dem.
Inte ett enda problem och jätte bra ljud!

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Övrig fråga: Om man gör den ökända modden till HD555, brister garantin då eller inte?

Vad är det för modd du talar om?

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mtpocket:

Vad är det för modd du talar om?

YouTube - 555 mod make it a 595

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Tackar

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

En annan lur värd att kolla in är Philips SHP-8900, valde mellan dessa två själv och ljudet i Philipslurarna föll mig mer i smaken.

Permalänk
Medlem

Xonar DG bør kunne kjøpes for 300-350,-.
Komplett er (ifølge dem selv) den skandinaviske importøren og de har (ifølge meg) feilet totalt på prisen. I resten av Europa koster dette kortet ca. 30 EUR. I Norge er det 2 butikker som selger kortet til 300,-. Antar at det finnes noen i Sverige som ikke kjøper fra Komplett/Norek.

Jeg har både Xonar DG og Senn HD 555 m/ mod og mener begge to er verdt hver krone. Jeg synes også at modden gav merkbart bedre og mer åpen lyd.

Permalänk
Medlem

varför inte Corsair hs1 ? ..och du slipper köpa ett ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozzyone:

varför inte Corsair hs1 ? ..och du slipper köpa ett ljudkort

Har för mig att mikrofonen inte går att dölja på dem? Sedan är jag ute efter det bästa ljudet vilket jag fått höra att HD555 har.

Skrivet av kevral:

Xonar DG bør kunne kjøpes for 300-350,-.
Komplett er (ifølge dem selv) den skandinaviske importøren og de har (ifølge meg) feilet totalt på prisen. I resten av Europa koster dette kortet ca. 30 EUR. I Norge er det 2 butikker som selger kortet til 300,-. Antar at det finnes noen i Sverige som ikke kjøper fra Komplett/Norek.

Jeg har både Xonar DG og Senn HD 555 m/ mod og mener begge to er verdt hver krone. Jeg synes også at modden gav merkbart bedre og mer åpen lyd.

Ok, ska försöka hitta Xonar DG billigt, men kör inte DG PCI-e 16X? Har nämligen endast en PCI-e 16x port.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem

Tejnare! Köpte sånna här billigare lurar CREATIVE HEADSET ARENA SURROUND HS-1100 - Oslagbart spelljud, proffsens val - Produktinformation och är mycket nöjd. Bra ljud och borttagbar mick. Det är bara att köpa enligt mig !

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sasha:

En annan lur värd att kolla in är Philips SHP-8900, valde mellan dessa två själv och ljudet i Philipslurarna föll mig mer i smaken.

Har haft både dessa philips samt ett par hd555

Tycker personligen Philips har ett mer fylligt men filtrerat ljud. HD555 var skarp och korrekt men platt.

Men mina favoriter är helt klart Bayerdynamics dt770

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

HD555 är suveräna för det priset.

Men som användaren 511 sa: Philips Shp-8900 är även väldigt bra.
Skillnaden i ljud mellan de två är en smaksak.

Men jag kan av hela mitt sotsvarta hjärta rekommendera HD555!
När du har råd så kan du sllänga in ett billigt ljudkort från Asus eller Creative också för någon hundring så får du en ännu bättre upplevelse om man jämför mot moderkortets ljudchip.

Angående "bästa ljudet" så måste jag bara klargöra att det till stor del har med det egna örat och ens egen uppfattning av vad som låter bra att göra.
Min bror tycker att hans Fatal1ty headset låter snarlikt mina HD800 lurar exempelvis.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Garantin försvinner ...

Rent allmänt förvärkas däremot inte reklamationsrätten per automatik bara för att man modifierar en vara. Säg att kontakten faller isär. Har detta ingen relation till modifieringar gjorda av kammaren, och att modifieringen i sig är ett hinder att varan kan repareras kvarstår reklamationsrätten. Kan vara bra att veta.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

Tejnare! Köpte sånna här billigare lurar CREATIVE HEADSET ARENA SURROUND HS-1100 - Oslagbart spelljud, proffsens val - Produktinformation och är mycket nöjd. Bra ljud och borttagbar mick. Det är bara att köpa enligt mig !

Avskyr Creative tyvärr, har haft 2st headsets från dem där sladden på bägge gått sönder (utan vårdslös användning) och de vägrar byta ut dem, Inet bytte dock ut mitt första men har inte velat blanda in dem igen då jag ska köpa något nytt istället.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Rent allmänt förvärkas däremot inte reklamationsrätten per automatik bara för att man modifierar en vara. Säg att kontakten faller isär. Har detta ingen relation till modifieringar gjorda av kammaren, och att modifieringen i sig är ett hinder att varan kan repareras kvarstår reklamationsrätten. Kan vara bra att veta.

Så säg att jag modifierar dem, dem går sönder, jag sätter tillbaka lapparna och skickar in dem, bör jag då få dem fixade/utbytta?

Skrivet av Krimsarn:

När du har råd så kan du sllänga in ett billigt ljudkort från Asus eller Creative också för någon hundring så får du en ännu bättre upplevelse om man jämför mot moderkortets ljudchip.

Angående "bästa ljudet" så måste jag bara klargöra att det till stor del har med det egna örat och ens egen uppfattning av vad som låter bra att göra.
Min bror tycker att hans Fatal1ty headset låter snarlikt mina HD800 lurar exempelvis.

Funderar på Xonar DG, men är osäker på om det är PCI eller PCI-e 16x, på vissa bilder ser de ut att vara PCI-e 16x, men i informationen står det endast PCI. Vad stämmer egentligen?

Angående ljud så tyckte jag inte om ljudet så mycket i Fatal1ty headsetet, jämför man med mina halvdana högtalare så missas massa saker i musik o.s.v. med dem lurarna, ska pröva HD555 hos en kompis i veckan dock och ska då se hur de känns och låter.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Rent allmänt förvärkas däremot inte reklamationsrätten per automatik bara för att man modifierar en vara. Säg att kontakten faller isär. Har detta ingen relation till modifieringar gjorda av kammaren, och att modifieringen i sig är ett hinder att varan kan repareras kvarstår reklamationsrätten. Kan vara bra att veta.

Jo per definition har du rätt, men det här ingreppet är svårt att dölja om det skulle bli problem med lurarna.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Grado SR-60.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Har för mig att mikrofonen inte går att dölja på dem? Sedan är jag ute efter det bästa ljudet vilket jag fått höra att HD555 har.

nej micken går inte o dölja
de beror lite på vad du ska lyssna .. spelar du spel så vet jag enligt reviews att corsair är de bättre av dom men musik och kanske filmer är då sennheiser något bättre men speciellt musik då d e riktigt bra ljud i sennheiser men om du ska köpa ett ljudkort så kör på sennheiser

några revews på hs1
Corsair HS1 USB Gaming Headset

Permalänk
Skrivet av ozzyone:

nej micken går inte o dölja
de beror lite på vad du ska lyssna .. spelar du spel så vet jag enligt reviews att corsair är de bättre av dom men musik och kanske filmer är då sennheiser något bättre men speciellt musik då d e riktigt bra ljud i sennheiser men om du ska köpa ett ljudkort så kör på sennheiser

några revews på hs1
Corsair HS1 USB Gaming Headset

HD555;orna anses vara den mest korrekta luren för små pengar, gillar man däremot discodunk, eller på annat sätt högre bas (ofta vad som efterfrågas) så bör man tänka om. Alternativt använda en EQ.
En bra gaming lur för mig ska framförallt vara noggrann i placeringsljud i FPS, i RTS och liknande så behöver den inte vara lika exakt i positions återgivningen
Men smaken är som baken delad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Funderar på Xonar DG, men är osäker på om det är PCI eller PCI-e 16x, på vissa bilder ser de ut att vara PCI-e 16x, men i informationen står det endast PCI. Vad stämmer egentligen?

Det är x1, men ett 1x-kort går att sätta i en 16x-plats, på samma sätt som du med adapter kan sätta ett 16x-kort i en 1x-plats (dock i detta fallet med begränsad bandbredd, men det går)

( Jag körde för ett tag sedan t.ex. grafikkortet i mit mobos ena 16x och ljudkortet i den andra, för den var den platsen som var smidigast placerad )

Permalänk
Medlem

"Hexus.net
Verdict
Corsair's first foray into the audio market is represented by the HS1 USB headset. Arriving with a retail price of £85 that entrenches it in the premium category, build quality and comfort are both above average. Stereo sound, too, is very good for a headset, rivalling audio produced by quality headphones. The bundled software provides granular control over frequencies and general settings, and the 5.1- and 7.1-channel positioning is good, if not excellent. Perhaps the only aspects missing here is Mac and console support.

Bottom line: the Corsair HS1 USB is the best gaming headset we've come across and is certainly worthy of a recommendation if you're looking for a premium sound from a premium product.

+ Very comfortable and well-built headset
+ Very good stereo performance
+ Decent, if not excellent, multi-channel gaming performance

- Does not work as a gaming headset on Macs and consoles
- No 3.5mm jack for use with regular audio equipment"

dvs bra i placerings ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllBoll:

Det är x1, men ett 1x-kort går att sätta i en 16x-plats, på samma sätt som du med adapter kan sätta ett 16x-kort i en 1x-plats (dock i detta fallet med begränsad bandbredd, men det går)

( Jag körde för ett tag sedan t.ex. grafikkortet i mit mobos ena 16x och ljudkortet i den andra, för den var den platsen som var smidigast placerad )

Men jag tycker allt att det inte ser ut som ett 1x-kort ändå, 1x-platser ser ut som http://www.hoc.hu/upload/news/17040_pcie.gif 1x platsen på länken där. Men på bilden http://www.asus.se/websites/global/products/FiWODUF4uhiJVJKD/... Så får jag känslan av att det inte är 1x.

Och angående HS1, det är inte aktuellt då jag inte vill ha en mikrofon som är synlig konstant.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Men jag tycker allt att det inte ser ut som ett 1x-kort ändå, 1x-platser ser ut som http://www.hoc.hu/upload/news/17040_pcie.gif 1x platsen på länken där. Men på bilden http://www.asus.se/websites/global/products/FiWODUF4uhiJVJKD/... Så får jag känslan av att det inte är 1x.

Och angående HS1, det är inte aktuellt då jag inte vill ha en mikrofon som är synlig konstant.

Enligt det jag sett så är kortet i fråga PCI och inte PCI-e 1x.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt Xonar DG er PCI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itne:

Enligt det jag sett så är kortet i fråga PCI och inte PCI-e 1x.

Jo, jag tyckte också att det verkade som något liknande, kunde inte sätta fingret på det bara, verkar vara PCI det är ja, undrar dock över Xonar DG, det var en norsk här (tror jag) som pratade om att det var billigare med kortet i Norge o.s.v. Är det någon som vet någon pålitlig norsk eller en butik inom EU som fraktar till Sverige och säljer DG billigt?

Blir nog HD555 i alla fall förövrigt.

EDIT: Såg att wesellcd.com hade det för runt 400kr med frakt, inte i lager nu dock men snart, är den sidan att lita på?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Så säg att jag modifierar dem, dem går sönder, jag sätter tillbaka lapparna och skickar in dem, bör jag då få dem fixade/utbytta?

Beror helt på om felet kan härledas till din modifikation, om inte så ja. Vissa leverantörer/tillverkare kan dock knussla och då är frågan om man orkar släpa sig till ARN.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke_930:

Jo, jag tyckte också att det verkade som något liknande, kunde inte sätta fingret på det bara, verkar vara PCI det är ja, undrar dock över Xonar DG, det var en norsk här (tror jag) som pratade om att det var billigare med kortet i Norge o.s.v. Är det någon som vet någon pålitlig norsk eller en butik inom EU som fraktar till Sverige och säljer DG billigt?

Blir nog HD555 i alla fall förövrigt.

EDIT: Såg att wesellcd.com hade det för runt 400kr med frakt, inte i lager nu dock men snart, är den sidan att lita på?

Wesellcd är bra, kan ta någon dag extra då de skickar från Tyskland om jag förstått det rätt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Surroundlurar för spelande

Hej hej. Ang tidigare fråga om Creative Fatality, rekomederar verkligen inte dem, de låter skit imo.
Personligen kan jag inte förstå hur man kan undgå att märka den stora skillnaden i ljudkvalitet mellan olika lurar, men vissa säger sig som sagt inte märka skillnad (min bror tycker t ex att Fatalitylurarna låter bra).

Om hörlurarna ska användas mycket till datorspelande så kan du ta en titt på 5.1 lurarna som finns i ungefär samma prisklass. Jag har testat tre olika 5.1 headset: Zalman, Steelseries Medusa och Razer Barracuda). Surroundeffekten var tydlig i alla och är inte någon gimmick - Det tillför väldigt mycket i alla spel som stöder det.
Razer Barracuda är de som låter absolut bäst (de andra två har rätt kasst ljud imo) efter att ha mixtrat runt i inställningarna. Jag vet inte om det finns några bättre nykomlingar på marknaden idag. Sennheiser lurarna låter garanterat ännu bättre, men jag skulle ha svårt att gå tillbaks till stereolurar för gaming.

EDIT: Razer lurarna har för övrigt löstagbar mic ifall det var viktigt...