Permalänk
Medlem

Ny dator - Power error

Precis satt ihop en ny dator. Moderkortet är ga-p55-usb3, nätagg = corsair 550w
När man startar den så piper den som en galning och man får ingen bild.
Enligt manualen betyder pipen när man startar datorn att det är fel på strömtillförseln.
Manual: http://download.gigabyte.ru/manual/mb_manual_ga-p55-usb3_v2.0...

Har kopplat ur alla sladdar och kopplat i dem igen.

Har kopplat in: 24pin ATX kontakt, 6pin 12v kontakt till moderkortet och 6pin pcie till grafikkortet.
2 ram minnen
CPU fläkt

Finns det något annat att göra än att testa med annat nätagg?

Permalänk

HÅRDDISK!

Permalänk
Medlem

Var det något slags skämt eller? förstår inte riktigt....

Permalänk
Avstängd

6 pin till moderkortet låter ju inte rätt,ska ju va 4 eller 8

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

yes, tyvärr så skrev jag fel, är 8pin kopplat till moderkakan.

Permalänk
Medlem

Har idag testat nätagget i en annan dator och det fungerade utmärkt. Dock så har den datorn 20 polig ATX men har mätt spänning i de 4 extra kontakterna och där var 0v, 5v, 12v och 3,3v. Så låter som att nätaggregatet är okej.

Testade även att byta RAM minne, testade att starta med enbart startknapp + processor + kylare + 1 RAM sticka + högtalare och fortfarende power error.

Min slutsats: Fel på CPU eller moderkort. Känns som det troligaste är moderkortet.

Bör man returnera det eller finns det något annat man kan testa?

Permalänk
Skrivet av volny:

Har idag testat nätagget i en annan dator och det fungerade utmärkt. Dock så har den datorn 20 polig ATX men har mätt spänning i de 4 extra kontakterna och där var 0v, 5v, 12v och 3,3v. Så låter som att nätaggregatet är okej.

Testade även att byta RAM minne, testade att starta med enbart startknapp + processor + kylare + 1 RAM sticka + högtalare och fortfarende power error.

Min slutsats: Fel på CPU eller moderkort. Känns som det troligaste är moderkortet.

Bör man returnera det eller finns det något annat man kan testa?

Hör med supporten hos dom du köpte det

Visa signatur

Intel i5 4670K -> Antec Kühler 620 | Asus Z87 Pro | Corsair XMS3 4x2Gb 1600Mhz | 2x Gigabyte WF 670 2GB SLI | XFX PRO 850W | Samsung 830 256 GB | 2 st WD caviar black 640 GB | NZXT phantom vit | Acer 23,6" LCD GD245HQAbid + Nvidia 3D vision

Permalänk
Medlem

Genom att testa komponenterna utanför chassit kan du utesluta chassiproblem.

Du skulle även kunna testa att starta upp utan att koppla in 6pin till pci-e för att se ifall varningssignalen ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drey:

Genom att testa komponenterna utanför chassit kan du utesluta chassiproblem.

Du skulle även kunna testa att starta upp utan att koppla in 6pin till pci-e för att se ifall varningssignalen ändras.

Bra idé, det ska jag testa när jag hinner!

Har även kontaktat inet och väntar nu på svar från dem om hur jag ska gå tillväga.

Permalänk
Medlem

har också ett corsair 550 som jag nyligen köpt och skulle trycka in i gamla Asus mobo med en gammal amd 6000+ x2 prolle

datorn startar inte, på mobot är det ett ATX 12v 4 pin men på nätagget så finns ingen sådan koppling, såhär står det på kompletts sida.

"1 x ström 8-stifts EPS 12 V med löstagbar 4-stifts ATX 12 V-sektion "

är jag alltså tvungen att bryta av en del denna och trycka i i atx sektionen?

edit:

kan tillägga att när jag inte har ngt kopplat i ATX 12v på mobot så rullar datorn igång snabbt och dör igen...medan om jag trycker i en del av 8-stifts 12v biten så händer inget alls när jag trycker på startknappen. Har ej brytit av biten, men skall jag göra detta för att få det att fungera?

EDIT 2: Problem löst!

testade helt fel 8 pin i moderkortet, det var en annan 8 pin jag skulle bryta av så det blev en 4 pin, och nu funkar allt som det skall.

Permalänk
Avstängd

Vilken processor har du?
Har du ändrat Något i Bios?
Jag tror det är något med grafik-kortet,Sitter det i odentligt i moderkortet?
Prova med ett annat grafik-kort.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.