SSD - Installera win7 Problem - Kan inte skapa partition

Permalänk
Medlem

SSD - Installera win7 Problem - Kan inte skapa partition

Hej!
Har en OCZ Vertex2 180gig som jag kört i en mac. Formaterade den, slängde in den i min burk som jag ska köra win7 i och körde igång installation av windows 7.
Men fastnar när man ska välja disk. Jag får felmeddelande att windows inte kan skapa partition?!?!

Har ACHI på.
Vad kan det vara?! Har jag missat nåt?
Snälla hjälp.. dumt nog så bestämde jag mig för att göra detta dagen innan man har grymt mycket jobb att göra på burken =/

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

Ser du disken så du kan välja den under installationen ?
Om AHCI är problemet så sätt den som IDE tills installationen är klar.
I efterhand kan du sätta ett Registervärde i Windows och därefter ändra om till AHCI i BIOS.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tjenare och tack för svaret!

Jag vet inte vad det var. Men jag rattade lite i bios, va inget med ACHI i alla fall.
Nästa gång jag provade (efter 10 försök) fungerade det helt plötsligt.. skumt!

Nu då. Finns det nåt man bör installera eller tweaka när man kör SSD och Win7?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk

Windows 7 vet om att SSD inte bör defragmenteras (onödigt och kontraproduktivt) och du kan möjligen inaktivera tjänsten Superfetch då du inte vinner något på det. Indexering är också lite onödigt att ha igång. Eftersom en SSD 'nöts' vid varje skrivning och beräknas ha en ungefär livslängd på tio år så är all onödig skrivning av ondo.

Tweak To Optimize SSD Drive [Windows 7]

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Tjenare och tack för svaret!

Jag vet inte vad det var. Men jag rattade lite i bios, va inget med ACHI i alla fall.
Nästa gång jag provade (efter 10 försök) fungerade det helt plötsligt.. skumt!

Nu då. Finns det nåt man bör installera eller tweaka när man kör SSD och Win7?

Hej!

Har samma problem som du hade, det vill säga en ssd som man har haft i macen som man nu vill använda i en stationär pc. Jag kan varken partionera den eller formatera den när jag ska installera windows 7 på den. Vad var det för inställningar du gjorde i BIOS?

Visa signatur

MacBook Pro 14": Apple M1 Pro | 16 GB | 512 GB | LG 27 UP650 / LG 22MD4KA-B
WS: AMD 5050e @ 2,6 Ghz | GA-MA74GM-S2H | Corsair XMS2 2x2 GB | Intel X25-M G2 80 GB | WD GP 500 GB | XFX 4770 @ Stock | LG W2220P
NAS: Synology DS212j | Samsung ECO Green 2 TB @ SHR | Noctua NF-B9

Permalänk
Medlem
Skrivet av killer_P:

Hej!

Har samma problem som du hade, det vill säga en ssd som man har haft i macen som man nu vill använda i en stationär pc. Jag kan varken partionera den eller formatera den när jag ska installera windows 7 på den. Vad var det för inställningar du gjorde i BIOS?

Ditt problem är enkelt.
Starta installationscdn för OSX. När du kommer dit där du kan välja Disk Utility så formaterar du den i DOS format. Annars kan inte Windows göra nåt åt disken.
Sen kan du sätta den i PCn och installera.

Problemet jag fick kom nu. Formaterade SSD i Windows installationen. Men fick sen felet att den inte kan skapa partition när man väljer disken att installera Win på.
Starta om datorn, va säker på att SSD är satt som första HD och försök igen utan att formatera igen utan bara välja SSD som installationsdisk. Så fungerade det för mig.

Mvh Cyn

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cynic:

Ditt problem är enkelt.
Starta installationscdn för OSX. När du kommer dit där du kan välja Disk Utility så formaterar du den i DOS format. Annars kan inte Windows göra nåt åt disken.
Sen kan du sätta den i PCn och installera.

Problemet jag fick kom nu. Formaterade SSD i Windows installationen. Men fick sen felet att den inte kan skapa partition när man väljer disken att installera Win på.
Starta om datorn, va säker på att SSD är satt som första HD och försök igen utan att formatera igen utan bara välja SSD som installationsdisk. Så fungerade det för mig.

Mvh Cyn

Formaterade SSD:n i en "riktig pc" till NTFS och efter en hel del försök verkar det nu som att det fungerar. Håll tummarna!

Visa signatur

MacBook Pro 14": Apple M1 Pro | 16 GB | 512 GB | LG 27 UP650 / LG 22MD4KA-B
WS: AMD 5050e @ 2,6 Ghz | GA-MA74GM-S2H | Corsair XMS2 2x2 GB | Intel X25-M G2 80 GB | WD GP 500 GB | XFX 4770 @ Stock | LG W2220P
NAS: Synology DS212j | Samsung ECO Green 2 TB @ SHR | Noctua NF-B9

Permalänk
Medlem

Kanon!
jävlar va mycket snabbare SSD är i Win7 jämfört med Snowleopard.. sjukt

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W