Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Har BBB egen utrustning för det??
Är det inte snarare så att någon entreprenör har grävt ner fiberkablarna för BBB´s räkning!!??
Har BBB eget stamnät genom hela sverige??

Det verkar inte så!!

Saxat från www.skanova.se

"Du är i gott sällskap
Nästan 200 kunder har hittills valt Skanova som leverantör av kommunikationstjänster. Några exempel: HemEl, Song Networks, Tele 2, Telenordia, Telia Communications AB, Telia Mobile, Telia Internet Services, WorldCom, Vodafone, Bredbandsbolaget, Abonnera.com, Sydkraft Bredband, WM-Data och Dataphone."

Saxade även detta!!

"Skanova förfogar över Nordens största nät för telefoni-, Internet-och bredbandstjänster. Det består bland annat av drygt 2 miljoner kilometer fiber och accesser till varje hem och hushåll i Sverige. Nätet utökas för närvarande med upp till 40 000 kilometer fiber per månad."

Skulle vilja se om BBB kan hålla denna takt i sin utbyggnad!!

Självklart är det antagligen nån entreprenör, alla kör via entreprenörer nuförtiden, men stamnät har de.

Det är möjligt att de använder skanovas stadsnät i vissa områden ja.

Visa signatur

C17H26N2O

Permalänk
Medlem

Stamnät? liknande utfors nät då över hela sverige? nej betvivlar det starkt

/Veidit

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeqtor

Självklart är det antagligen nån entreprenör, alla kör via entreprenörer nuförtiden, men stamnät har de.

Det är möjligt att de använder skanovas stadsnät i vissa områden ja.

Mer troligt att dom kör med skanovas stamnät & har eget stadsnät i vissa städer!!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

1.1 MBit/s borde räcka för att sända hyfsad TV. Förresten har väl inte Skanova något att säga till bredbandsbolaget om? Bredbandsbolaget använder fiberoptik medan Skanova äger telenätet(?)

Visa signatur

Sven

Permalänk
Medlem

Men vad är det som behöver göras för själva uppgraderingen då? Jag har fått för mig att det ända är ett switchbyte nere i källaren. Resten av utrustningen skall väl redan ha kapacitet för 100 Mbit?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det behövs inte bytas någon switch. De behöver bara logga in på den och ställa upp portarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dotering
1.1 MBit/s borde räcka för att sända hyfsad TV. Förresten har väl inte Skanova något att säga till bredbandsbolaget om? Bredbandsbolaget använder fiberoptik medan Skanova äger telenätet(?)

FEL!!
Skanova/banverket äger sveriges största fiberoptiska nät..
Vad tror du teletrafiken går i genom hela sverige!! 2trådig kopparkabel?? Den går med fiber, det började den göra nångång på 70-80talet...

ComHem kör med fiberoptik till sitt kabelnät med!!Det är bara lokalt som dom kör med kopparkabel...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Själva fibern som BBB använder lär väl knappast vara maxad det skulle isf vara switchar m.m. som behöver upgraderas. Men en normal användare skulle inte märka skillnaden på 10/100Mbit och flaskhalsen är ju oftast inte ens vid 10Mbit utan snarare längre ner i kedjan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har inte lästa alla inlägg ska jag säga först!
I stockholm så har dem redan 100mbit på sina ställen.
Och en sak man ska tänka på är att det är 100mbit i sitt eget nät.

Visa signatur

[size="1"]System1: | T-Bird 1200 | Abit KT7-A | 2x 256Mb Pc 133 | IBM 60GB | IBM 120GB | IBM 46GB |
System2: | P4 Northwood 2.53GHz C1| GIGABYTE SINXP-1394 | 2st 256 TwinMOS-Winbond PC3200 (Dual) | Hercules ATI Radeon 9700PRO |
[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweeko
Jag har inte lästa alla inlägg ska jag säga först!
I stockholm så har dem redan 100mbit på sina ställen.
Och en sak man ska tänka på är att det är 100mbit i sitt eget nät.

Finns väl testlägenheter med BBB 100 lite här o var, har jag för mig.

Visa signatur

Niklas

Permalänk

BBB köper bla av skanova enl skanovas hemsida.

www.svk.se -> bredband..
Saxat:
"Viktiga kundgrupper är bl.a. kommuner, teleoperatörer och landsting. Bland kunderna finns Tele2 och Bredbandsbolaget."

Tippar på att de kör delar av sin trafik i backbonet igenom svenska kraftnät.

Permalänk
Medlem

Sluta gnälla ni har ju 10mb. Kan fan inte ens få BBB sä lägg av. Jag betalar 250/mån för mitt så ni ska vara jävligt nöjda............

Visa signatur

This Thug Life stuff, it was just ignorance. My intentions was always in the right place. I never killed anybody, I never raped anybody, I never committed no crimes that weren't honorable-that weren't to defend myself.

Permalänk
Inaktiv

Halllå när kommer det 1000mbit..
Dom måste ju höja det går ju så segt med 10 eller 100mbit...

Och jag ska MAX betala 50kr annars är dom utsugare..
Sa jag att en porsche borde dom skicka med också...

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag undrar hur det är med er egentligen.

Pröjsade 900:- förra månaden för internet med ett 56kb rally modem...
Ni läste rätt. NIO HUNDRA KRONOR!

Jag tror att hälften av tiden online har gått åt till att vänta på att sidor ska
laddas...

Sen så måste jag påpeka att jag tycker det är konstigt att folk undrar varför
de inte får sina teoretiska 12,5MB på en 100Mb lina när de laddar ner.

För det första, servern som de laddar ifrån måste kunna leverera.
För det andra, måste ha 100mb hela vägen till servern.
För det tredje, nätverkskortet måste vara bra.
(Med andra ord inget realtek och sånt skit...)

Och man måste ta bort windows ur ekvationen.
Enda gången som jag har sett någurlunda maxade överföringshastigheter
var ett benchmark mellan två unix burkar.

theboogieman-> Ta och börja med lokalt gigabit.

Ett 3C996B-T-> http://www.3com.com/prod/se_SE_EMEA/detail.jsp?tab=features&s...

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som ska få 100 mbit, han bor i Karlstad ^^

Visa signatur

ny signatur kommer snart

Permalänk
Medlem

ja har suttit på 100 mbit lina å ja tankade i ganska hygglig hastighet ändå..c:a 13,5 mb/s..NO LIE..fråga inte hur de gick till men men..

Permalänk

Det är ju snuskigt vad vissa människor är bortskämda... Här där jag bor får man nöjja sig med vanligt modem....

Visa signatur

stor och snabb dator
http://www.antiklimax.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martinsson
Det är ju snuskigt vad vissa människor är bortskämda... Här där jag bor får man nöjja sig med vanligt modem....

:/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkillaN

10Mbps ((10*1024)/8) = ~1280KB/s = ~1.28MB/s
100Mbps ((100*1024)/8) = ~128000KB/s = ~12.8MB/s

så hur kan de blir 6MB/s ?

är jag bara trött eller hänger jag inte med här?!

Hur räknar du igentligen, 10*1024?

När man räknar i bitar är 1k = 1000 och 1M = 1000000, och när man räknar i bytes är 1k = 1024 och 1M = 1048576.

Det betyder:

100Mbps => (100*10^6)/(1024^2*8)=11,92MB/s

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Ethernet - istället för kass xDSL / cable teknik.
5 IP adresser - vem erbjuder det?
10mbit fullduplex - läs ovan
Månadsavg: 320kr - man får inte ens 0.5mbit ADSL för det
Startavg: 495kr - kan knappt ens täcka deras installations kostnad

Behöver BBB verkligen locka med 100mbit för att få in kunder?

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga att få B2 10MBit istället för 56k modem som jag sitter på ska bli förbannat skönt. De 320kr man betalar i månaden är klart värt det. Jag surfar för lite mer än 320kr i månaden just nu om man säger så ...

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Vem fan vill ha skräpBBB... mitt BoLina ÄGER BBB med 100Mbit...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

jag betalar 195 kr i månaden för 10 mbits brukar ladda ner filer från servrar i 1.2 MB/sec obs megabitEs/S snabbts va o billigt (ip-only) undrar vad det är för företag hehe

Visa signatur

I Dell 8200, p4 1.8, 1024rdr pc800, g3ti500, HD: WD120+IBM40, Philips DVD+RW, LG CD-R/RW(Internet: 10mbits/s)
II Thermaltake XaserIIA6000A Plus+window, p4 2.53, 512rdr pc1066, Gainward gf4Ti4600, WD120se.

Permalänk
Avstängd

Blir bara irretarad på folk som gnäller på att deras 10mbit inte räcker. Jag skulle döda för att få 100 mbit. Jag har chello plus, men det försvinner snart det med pga ekonomiska problem hos föräldrarna. Då har jag bara internet i skolan där maxhastigheten brukar ligga på 5 kb/s.

Visa signatur