Jo, jag spelar med relativt mycket mutas, vilket forcerar i princip forcerar marine/thor/tank för pushes till mestadels. Antar att vi inte kan föra det här vidare med vad som verkar vara två speltstilar.
Jag använder själv mutalisker i större komfrontationer med lings/banelings/roach* (*lategame), marines kan i tekniskt sett inte starta targetfira mina mutas utan att bli helt skrewed av banlings, Thors som du borde veta är inga problem för mutas.
Thors countrar mutas oavsett magic box. Och med marine support så får mutas storstryk då de måste flyga över thors/marine-gruppen för att undvika splashen och då dödar stim marines mutas lätt.
Absolut är banelings ett jättebra alternativ mot marines men scoot'n'shoot-marines med stim kan undvika banelingballs väldigt lätt med tank och thorsupport. Ställer man dessutom upp en wall med marauders som blockar så blir det ännu svårare för banelings. Så visst det är ett microgame men om man inte lyckas döda nästan alla marines med sina banelings så får mutas det väldigt svårt då marines med stim verkligen dödar alla mutas. Mutas är bra för att döda tanks osv men har man marines och thors så är mutas ganska värdelösa (med tanke på deras kostnad) i head-to-head-fighter.
@ Planetaryfortress, Ja fullt uppgraderade fortresses dödar man inte med ickeuppgraderade lings, darför jag påpekade att uppgraderingarna spelar en stor roll, ingen ideé att komma med löjliga skräck exempel. Måste också påpeka +1 mutas i större nummer (12-15) oneshottar i princip turrets och gör väldigt mycekt skada mot fortresses plus SCVs.
Kan inte du posta ett exempel där du med ling/mutas lyckas döda ett planetary fortress med scvs som lagar? Och 10 damage per muta på ett planetary skadar inte särskilt mycket, man behöver över 30 mutas för att ens skada det alls om det lagas av SCVs. Och så mycket tid har man ändå inte. Är du helt seriös med att påstå att roach/BL är sämre än mutaling på att döda PF?
@ Creep, jag sa aldrig att han i princip kommer siega upp på din creep, det jag menade var att man kan retirera relativt lätt ifrån terranen om inte creepen är för långt ifrån.
Tänk dig att du anfaller terranens natural på xel'naga caverns, om du ska retirera, hur långt måste du då sprida creepen för att få nytta av den när du ska dra tillbaka dina trupper? Om man har lyckats sprida creep till halva banan så ska man vara glad men det är ju knappast så att terranen jagar en ända till halva slagfältet? Det är ju strax utanför terranens natural man ska ha creep isf?
@ Drones, om du nu har perfekt drone timing, hur har du då problem med att du inte kan få ut arbetare?
För att om terranen är bra och pressar en hela tiden så kan man inte bygga drones hela tiden då man måste vara beredd på ett anfall. Jag bygger drones när jag kan, men om jag hela tiden måste försvara mig så har jag aldrig tid till att bygga drones och då hjälper inte bra drone-timings.
Känns som att diskussionen har förflyttats ganska rejält, och känns lönlöst att diskutera med någon som tror att mutaling är bättre än roach/BL mot PF osv. Gl med gamandet, börja helst inte klaga på mina inlägg om du inte kan supporta det du säger så lägger vi ned diskussionen?