Permalänk
Medlem

problem med bredband och router

Jag skulle idag ta och koppla min syrras nya laptop trådlöst + en dator via sladd mot en DIR-301 trådlös router. Hennes leverantör är Ownit.
Det magiska i detta problem är att om jag kör med endast sladd från laptop rakt i väggen så funkar inte internet. När jag knappar in IP, DNS, gateway siffrorna så funkar men inte stabilt alls. Den tappar IP tror jag och t.ex. kan jag inte laddaned msn åt henne. TPTEST avslutas inte helt med nya datorn men det gör det med gamla datorn.

Jag har testat att setta trådlösa routern i mellan men då är det exakt samma sak fast det trådlösa funkar inte alls med datorerna. DÄREMOT så funkar det hyffsat med min mobiltelefon som har wlan. Hur fan är detta möjligt och vad är problemet??

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Vila i frid

Det kallas för MAC-låsning. ISP'n binder MAC och IP tills DHCP-lånetiden tar slut och lämnar inte ut fler än en enda IP-adress på aktuell VLAN/CE (client endpoint).

Koppla in routern mellan vägg och dator. Ställ in routern att klona den MAC-adress som den dator har som sist hade en fungerande anslutning mot internet.

Permalänk
Medlem

Ok såhär ligger det till nu med felet. Alla andra datorer i hemmet kommer ut på nätet både via sladd och trådlöst. Men BARA man startar den nya bärbara datorn så slås internet ut för alla andra datorer. Den nya försöker hela tiden automatiskt koppla upp sig trådlöst mot routern när detta händer.
Vad är felet? Hur fixar jag det?

Visa signatur

Dell Inspiron 7577

gammalt: Antec P180, AM3 X6 1055T@3,3ghz, Scythe Mugen2, Asus M4A87TD EVO, Samsung 830 128gb SSD, 4x2gb Gskill Ripjaws PC-16000, GTX 670, OCZ 600watt.

Permalänk
Vila i frid

...och den "nya bärbara datorn" är vad för slags dator med vilket operativ? Kan just den nya datorn själv komma ut på nätet medans de andra blockeras?

Det finns ett par möjliga orsaker med den nya datorn som t.ex:
1) Den är virussmittad och lastar ned routern med för många samtidiga anslutningar.
2) Den har ett trasigt nätverkskort som t.ex. gör en "broadcast storm" och sänker därmed hela nätet.
3) Den agerar som DNS och/eller DHCP server av någon anledning.