Permalänk
Medlem

Registry problem fryser datorn?

Hej,

Under den senaste tiden har min Asus G2SG laptop börjat frysa ihop på udda tillfällen, oftare och oftare. Frysningen resulterar i att jag måste reboota datorn, då jag inte kan röra på musen eller använda ctrl-alt-delete..
Börjar med att lägga upp min spec;
Intel Core 2 Duo 2,5ghz
4gb RAM
Nvidia gforce 8700m GT
Windows 7 64bit

Hur som helst, problemet uppstår vid udda tillfällen, t.ex. när jag spelar upp musik i spotify, eller när jag spelat World of Warcraft en stund, lite när som. Idag hände dock det konstigaste, datorn frös ihop regelbundet när jag försökte prata med NPCs i spelet. Skitkonstigt.

Jag sökte runt lite och har nu fått uppfattningen av att det kan vara något problem med registry, men eftersom jag inte har en aning om sådant så är det svårt för mig att förstå samt lösa dessa problem. Det jag gjorde var att ladda hem ett program som hette Bytessence Registry Cleaner för att försöka upptäcka och rensa ut problemet. Detta program upptäckte uppemot 40 olika entries(om man säger så) och ca 20 av dem kunde den fixa, så det gjorde jag. Nu står jag kvar med något som heter "HKEY_LOCAL_MACHINE" Subkey "Software\Classes\Wow6432Node\CLSID\Massor av siffror och bokstäver.." Den är det ca 15 inlägg av med olika slut på. Kvar är också "HKEY_LOCAL_MACHINE" Subkey "Software\Classes\CLSID\massor av siffror och bokstäver", ca 15 inlägg av denna med.
Dessa två ligger under kategorin ActiveX / COM.

Jag har helt ärligt ingen aning om vad jag ska göra för att lösa problemet, just nu har jag testat dessa;
*Installera alla nya drivers
*Rensat ut hårddisken
*Rensat fläkten, ordentligt
*Virusscan

Tacksam för hjälpsamma svar.

Edit; Datorn låter jävligt konstigt när den fryser, typ hackljud :S

Permalänk
Skrivet av Guthan:

Hej,

Under den senaste tiden har min Asus G2SG laptop börjat frysa ihop på udda tillfällen, oftare och oftare. Frysningen resulterar i att jag måste reboota datorn, då jag inte kan röra på musen eller använda ctrl-alt-delete..
Börjar med att lägga upp min spec;
Intel Core 2 Duo 2,5ghz
4gb RAM
Nvidia gforce 8700m GT
Windows 7 64bit

Hur som helst, problemet uppstår vid udda tillfällen, t.ex. när jag spelar upp musik i spotify, eller när jag spelat World of Warcraft en stund, lite när som. Idag hände dock det konstigaste, datorn frös ihop regelbundet när jag försökte prata med NPCs i spelet. Skitkonstigt.

Jag sökte runt lite och har nu fått uppfattningen av att det kan vara något problem med registry, men eftersom jag inte har en aning om sådant så är det svårt för mig att förstå samt lösa dessa problem. Det jag gjorde var att ladda hem ett program som hette Bytessence Registry Cleaner för att försöka upptäcka och rensa ut problemet. Detta program upptäckte uppemot 40 olika entries(om man säger så) och ca 20 av dem kunde den fixa, så det gjorde jag. Nu står jag kvar med något som heter "HKEY_LOCAL_MACHINE" Subkey "Software\Classes\Wow6432Node\CLSID\Massor av siffror och bokstäver.." Den är det ca 15 inlägg av med olika slut på. Kvar är också "HKEY_LOCAL_MACHINE" Subkey "Software\Classes\CLSID\massor av siffror och bokstäver", ca 15 inlägg av denna med.
Dessa två ligger under kategorin ActiveX / COM.

Jag har helt ärligt ingen aning om vad jag ska göra för att lösa problemet, just nu har jag testat dessa;
*Installera alla nya drivers
*Rensat ut hårddisken
*Rensat fläkten, ordentligt
*Virusscan

Tacksam för hjälpsamma svar.

Edit; Datorn låter jävligt konstigt när den fryser, typ hackljud :S

Du använder garanterat datorn i sängen, i knät och på andra dammiga ytor.
Precis som alla andra ägare av bärbara.
Därför har du också samma problem som alla andra.
Damm och värme.

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa-Omega:

Du använder garanterat datorn i sängen, i knät och på andra dammiga ytor.
Precis som alla andra ägare av bärbara.
Därför har du också samma problem som alla andra.
Damm och värme.

Ungefär det mest okonstruktiva svaret någonsin, och ditt antagande är ännu mer idiotiskt. Men hur som helst, jag använder inte datorn i sängen, i knät eller på någon annan dammig yta. Den står på skrivbordet 24/7 ungefär. Var vänlig låt bli med antaganden som du inte har någon aning om. Datorn är förövrigt inte alls varm, och det skulle ändå inte förklara dom krasherna som jag får, man undrar om du ens tagit tid att läsa tråden, eller om du bara skriver så här till alla med laptop problem?

Permalänk
Medlem

Frysningar,låsningar är ofta minnesfel, dåligt skrivna drivrutiner, eller HD som håller på att ge upp.

Börja med ett memtest, finns när du bootar uppdatorn, eller om du bränt en repstart cd

Permalänk
Medlem

Ok, tackar, ska pröva det så snart som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Guthan:

Ungefär det mest okonstruktiva svaret någonsin, och ditt antagande är ännu mer idiotiskt. Men hur som helst, jag använder inte datorn i sängen, i knät eller på någon annan dammig yta. Den står på skrivbordet 24/7 ungefär. Var vänlig låt bli med antaganden som du inte har någon aning om. Datorn är förövrigt inte alls varm, och det skulle ändå inte förklara dom krasherna som jag får, man undrar om du ens tagit tid att läsa tråden, eller om du bara skriver så här till alla med laptop problem?

Hoppas din dator brinner upp i röven på dig när du är så där otrevlig din pajas!

Nej, jag skriver inte så här till alla med laptop-problem och jag har läst tråden.

Du är den första!

Du får väl se när du fått tillbaks den från rep, med en följesedel på bytt heatsink!!!
Och krav på betalning då garantin inte gäller när man har damm i datorn!!!

Visa signatur

Jag är Alfa och Omega!

Permalänk
Medlem

Nästan dummare inlägg än det första. Jag har inte damm i datorn, det är redan kollat. Tack för ingenting.

Permalänk

Hey Hey, trevligare ton folks , inget o hetsa upp sig över, bara onödigt, det är ett forum o folk söker hjälp mm.

En sak, back to the topic.

Har du formaterat maskinen, allt clean install, sedan allt nyaste nytt i drivrutinsväg,Testat det.

Registret kan tendera bli lite "kladdigt" rätt fort. (egen erfrehet)

Permalänk
Medlem

Hm faktiskt så har jag det för inte alls länge sedan, kanske ett par månader, bootade då till windows 7. Problemet hade hänt ex antal gånger innan det. Tyvärr så har jag ingen windows 7 skiva längre

Permalänk

Aoch,

Det skulle kunna vara nåt, formatera allt nyaste nytt & uppdaterat m senaste drivers, såklart nytt AVP & Brandvägg, hmmm, kan du låna en ny skiva?

När allt e klart, kör CPU Prime 95 (stressa din CPU), samt kör memtest sedan, allt för att belasta din maskin & se att den är stable

Lite mek jag vet, men utesluta saker.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte formatera datorn, då jag inte kan få tag i en sådan skiva på ett bra tag:/ Vad det gäller registry dock så körde jag en cleaner på det först, och gick in på WoW för att se om den crasha, det gjorde den, men då dök det inte upp något nytt problem i registry, så jag tvekar på att det är problemet. Jag körde hur som helst ett stresstest, och det klarade datorn finfint. Memtest däremot, det verkar skitkrångligt att göra. Jag har ingen cdbrännare, och känner ingen som har det heller, så kan inte göra de.

Any other tips?

Permalänk
Medlem

Körde windows memory diagnostic nu, den hittade inga fel alls:o

Permalänk

Testa med
MemTest: RAM reliability tester for Windows

Den går i Win, testa den & se.

Metest86 är kalas, men då behövs en cd läsare som du sa

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipset!
Körde den nu, inga problem alls. Mitt minne verkar kalas..
Frågan kvarstår då vad som är problemet...

Nu på den senaste tiden har datorn aldrig dött förutom vid två aktiviteter, vendors i WoW och Spotify, konstigt..

Permalänk
Medlem

Problemet är löst, tack för all hjälp.

Det visade sig att det var spotify som crashade datorn hela tiden, detta hände trots att spotify inte var igång överhuvudtaget, det räckte med att ha spotify installerat.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som dig.
Ska prova avinstallera Spotify när jag kommer hem men vat du vad i programmet som gjorde att den frös?