Mapp på hdd mystiskt försvunnen

Permalänk

Mapp på hdd mystiskt försvunnen

Hejsan!

Jo det har skett en grej på min secondära hårddisk som jag inte riktigt kan förstå. Ena kvällen så satt jag vid datorn och spelade (starcraft 2), sen gick jag och lade mig och lämnade datorn på som varje natt. Sen rörde jag den inte mer förrns dagen efter då jag kom hem ifrån jobbet, och då råkade jag märka att på D: hårddisken så var min "Games"-mapp helt plötsligt borta. Altså bokstavligen talat helt borta.
I den mappen hade jag altså ett 10-tal relativt stora spel, bl.a Starcraft 2 och wow m.m.
Jag letade i alla tänkbara möjliga mappar runt om ifall jag hade råkat flytta på den, jag sökte både efter spelen och mappen men hittade inget på hela datorn. Ingen lycka i papperskorgen heller. Den var med andra ord borta helt enkelt.
Min tanke var då att hårddisken skulle ha gått sönder och ett flertal data på den skulle saknas, men såvitt jag har märkt ännu så är det inget annat som försvunnit, bara Games-mappen.
Min fråga är då altså, finns det någon som helst logisk förklaring till varför det skulle ha kunnat hända? Mer än att hårddisken bara fick något plötsligt ryck, typ.
Jag kan också nämna att det är en Western Digital Caviar Green 750gb, och jag köpte den tillsammans med resten av datorn runt julen förra året, har inte haft något som helst krångel med den innan.

Tacksam för svar och idéer!

PS. Jag har ingen katt

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Corsair Cooling Hydro H60 - Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE - Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB Windforce - Corsair AX 750W 80+ GOLD - Corsair SSD Force 3 Series 240GB - 2x 2TB Western Digital Caviar Green - BenQ TFT 24" EW2420 - Fractal Design Arc Svart - M-Audio Audiophile 2496 - KRK Rokit 6 x2

Permalänk
Medlem

Du tog bort den i sömnen tyvärr.

Nädu de där lät inge kul tyvärr kan jag ej hjälpa dig

Permalänk

Min första tanke är att någon jävlats med dig. Allternativt att du gått i sömnen.
Att en mapp med allt innehåll bara skulle försvinna låter väldigt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabisHarall:

PS. Jag har ingen katt

Har du någon annan hemma som inte gillar att du spelar spel vid datorn, typ dammråttor?

Låter iallafall skumt, har ej varit med om det. Kanske testa att installera något program som kan återställa deletade filer och se om den kan hitta dem?

Permalänk
Medlem

Den kanske har blivit dold?

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Permalänk
Medlem

Låter verkligen skumt, men tanken gick genast till denna film YouTube - Girlfriend Deletes WOW Characters

Permalänk
Medlem

kan du se om det har frigjorts någon plats på hårddisken?

Permalänk
Avstängd

Som någon nämnde tidigare, den kanske är dold, aktivera Visa dolda mappar och filer.

Permalänk
Medlem

har du en flickvän?
Btw kolla papperskorgen

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk

Okej vi kan även utesluta att mappen är dold, då jag såg att ett visst utrymme hade frigjorts på hårddisken, vilket jag kanske borde nämnt i första inlägget. Och spelen startade inte, alla genvägar var korrupta.
Flickvän har jag, och jag har redan skyllt allt på henne Men i ärlighetens namn så tror jag inte att hon skulle ta bort den även om hon visste hur man gjorde, då min datorspels-hobby passar ganska bra ihop med hennes häst-hobby.
Dammråttor har vi också! Som sagt så kollade jag även i papperskorgen.
Vanligtvis så brukar jag inte gå i sömnen, vad jag vet så har det nog aldrig ens hänt, men det är väl en förklaring som är lika bra som någon annan egentligen då jag inte kan komma på något annat som vore mer sannolikt heller
Hur som helst så har jag redan installerat om både sc2 och wow, så problemet är egentligen löst, jag är mest bara nyfiken på ifall Någon kan komma på Någonting vettigt till förklaring, för jag kan det då inte

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Corsair Cooling Hydro H60 - Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE - Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB Windforce - Corsair AX 750W 80+ GOLD - Corsair SSD Force 3 Series 240GB - 2x 2TB Western Digital Caviar Green - BenQ TFT 24" EW2420 - Fractal Design Arc Svart - M-Audio Audiophile 2496 - KRK Rokit 6 x2

Permalänk
Medlem

Vänta lite.
När du skriver D: försvunnit är väll en hel hårddisk eller partition som försvunnit?
Lite förvirrande när du blandar ihop mappar, hårddiskar och partitioner.

Hur ser det ut i diskhanteraren?
Är det någon som inte har en enhetsbokstav eller andra fel?

Start / Höger klicka på "dator" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken / Partitionen ser du i 2-3 olika rutor/bilder. Beroende på var/vilken du höger klickar på får du upp till 2-3 olika menyer med olika val.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Vänta lite.
När du skriver D: försvunnit är väll en hel hårddisk eller partition som försvunnit?
Lite förvirrande när du blandar ihop mappar, hårddiskar och partitioner.

Som titeln säger så är det en mapp som försvunnit, endast en mapp på en hårddisk, och ingenting annat. Hade hela hdd'n vart borta så hade jag ju direkt dragit slutsatsen att den var pajj, och antagligen inte suttit och letat efter den i papperskorgen eller någon annan stans

Visa signatur

Asus P8Z68-V Pro - Intel Core i7 2600K 3,4GHz - Corsair Cooling Hydro H60 - Corsair 8GB CL8 1600Mhz VENGEANCE - Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB Windforce - Corsair AX 750W 80+ GOLD - Corsair SSD Force 3 Series 240GB - 2x 2TB Western Digital Caviar Green - BenQ TFT 24" EW2420 - Fractal Design Arc Svart - M-Audio Audiophile 2496 - KRK Rokit 6 x2

Permalänk
Medlem

Antingen har du kommåt delete eller så har flickvännen det, men efter som ni säger att ingen av er gjort det så kan tom mbr skadats eller liknande.

Så ladda hem något recovery program och försök återskapa det som raderats.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850