Permalänk
Medlem

Passar på att lägga in en lumparfilm. Alltid roas nån av stridsvagnsskjutning och -åkning till tonerna av Frank Klepackis Hell March (3)!

-> http://www.youtube.com/watch?v=2HplHXmZ0eM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeMiKeY
Passar på att lägga in en lumparfilm. Alltid roas nån av stridsvagnsskjutning och -åkning till tonerna av Frank Klepackis Hell March (3)!

-> http://www.youtube.com/watch?v=2HplHXmZ0eM

http://img143.imageshack.us/img143/8769/59529228vz8.jpg

Jag har två frågor om stridsvagnarna ni åker; hur mycket bränsle drar dom per mil och vad kostar ett kanonskott (eller vad det nu kallas, "shells" på engelska)?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Jag har två frågor om stridsvagnarna ni åker; hur mycket bränsle drar dom per mil och vad kostar ett kanonskott (eller vad det nu kallas, "shells" på engelska)?

Bra fråga. Jag undrar om 122:orna kommer lika långt som 90 vagnarna. Vi kom upp till 32 mil på full tank )555 liter inklusive båda reserverna).

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axfred
Jag har två frågor om stridsvagnarna ni åker; hur mycket bränsle drar dom per mil och vad kostar ett kanonskott (eller vad det nu kallas, "shells" på engelska)?

Stridsvagnarna vi åkte, är det tyvärr lycktligtvis nu
Bränsleförbrukningen beror helt på terräng och körstil... Det brukar sägas att leoparden har en räckvidd på 300 km på sin 1160 liters tank vid "blandad körning". Dvs ca 40l/mil.

De 120mms övningsprojektiler vi skjutit ska ha kostat runt 15 000 kronor styck. Vi sköt runt 40 stycken per vagn under året, dvs totalt 160 st. Vet ej priset på en skarp.

Permalänk
Avstängd

Stridsvagn 122

Bränslekapacitet: 1160 liter
Bränsleförbrukning: 2,3 L/km (väg 50 km/h), 4,9 L/km (terräng 25 km/h), 12,5 L/tim (tomgång)

Fin förbrukning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeMiKeY
De 120mms övningsprojektiler vi skjutit ska ha kostat runt 15 000 kronor styck. Vi sköt runt 40 stycken per vagn under året, dvs totalt 160 st. Vet ej priset på en skarp.

Sjukt vilka pengar det är.

EDIT: Källa är alltid bra. http://www.soldf.com/strv122.html

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Sjukt vilka pengar det är.

Kan man lugnt säga
Tack för svar i alla fall, alltid roligt att få i sig lite mer kunskap

Permalänk
Medlem

När dom gammla robotbåtarna drog ingång så kostade det 40 000:- i olja,diesel & slitage. Sjukt.

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
När dom gammla robotbåtarna drog ingång så kostade det 40 000:- i olja,diesel & slitage. Sjukt.

Nja lite till överdrift. Kör man R142 på en GT i 12 knop så drar den bara 500 l/timme.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZeMiKeY
Passar på att lägga in en lumparfilm. Alltid roas nån av stridsvagnsskjutning och -åkning till tonerna av Frank Klepackis Hell March (3)!

-> http://www.youtube.com/watch?v=2HplHXmZ0eM

http://img143.imageshack.us/img143/8769/59529228vz8.jpg

Sedär en sann Dieselkosack :D,

Underbara tider: Tåme, bodens södra, BTA, TBTA, King of the hill,
"sluta fippla med grisklövarna"

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Nja lite till överdrift. Kör man R142 på en GT i 12 knop så drar den bara 500 l/timme.

Dom gamla befälens överdrift!

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Vi ses där nere.

haha det säger du, vad gör du där nere?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Då har man lämnat in en ansökan till spec-officer... Hoppas man kommer in.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Startar upp denna tråd igen.

Nu handlar det inte om just Lumpen -08 utan lumpen överhuvudtaget.

Va och mönstrade igår. Orkar inte dra hela historien, så jag går direkt på sak:
Jag är gräspollenallergiker vilket gjorde att jag direkt inte fick "dom tuffa" sektionerna inom lumpen. Det var väl ingen överraskning direkt då jag redan visste om att jag inte kunde bli något sådant pga allergin. Känns lite snopet att något sådant ska sätta stopp för det, men men...

Nåja, jag fick tre tjänster att "välja" bland:

Insatsgruppbefäl vid Amf 1 Hårsfjärden
Sjöbevakningsgruppbefäl vid Marin B Muskö
Ledningssystemplutonsbefäl vid MarinB Muskö

Om man nu bortser från vad dom säger (dom får det att låta som om allt är "roligt"), hur tråkiga är dom här tjänsterna egentligen? Hört att insatsgruppbefäl så sitter man bara i en kur och kollar på tv hela dagarna? Kan tänka mig att sjöbevakning och ledningssystemsplutonbefäl är ännu tråkigare?

Just nu känner jag mig tveksam om jag ens vill göra lumpen vid någon av de där... Hade gärna velat göra något lite mer fysiskt (då jag anser att det är det som Lumpen "är" / "ska vara" ). Han som presenterade förslagen för mig sa att det var allergin som satte stopp för tuffare tjänster

Anyway, någon som kan slänga in en kommentar?

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Startar upp denna tråd igen.

Nu handlar det inte om just Lumpen -08 utan lumpen överhuvudtaget.

Va och mönstrade igår. Orkar inte dra hela historien, så jag går direkt på sak:
Jag är gräspollenallergiker vilket gjorde att jag direkt inte fick "dom tuffa" sektionerna inom lumpen. Det var väl ingen överraskning direkt då jag redan visste om att jag inte kunde bli något sådant pga allergin. Känns lite snopet att något sådant ska sätta stopp för det, men men...

Nåja, jag fick tre tjänster att "välja" bland:

Insatsgruppbefäl vid Amf 1 Hårsfjärden
Sjöbevakningsgruppbefäl vid Marin B Muskö
Ledningssystemplutonsbefäl vid MarinB Muskö

Om man nu bortser från vad dom säger (dom får det att låta som om allt är "roligt"), hur tråkiga är dom här tjänsterna egentligen? Hört att insatsgruppbefäl så sitter man bara i en kur och kollar på tv hela dagarna? Kan tänka mig att sjöbevakning och ledningssystemsplutonbefäl är ännu tråkigare?

Just nu känner jag mig tveksam om jag ens vill göra lumpen vid någon av de där... Hade gärna velat göra något lite mer fysiskt (då jag anser att det är det som Lumpen "är" / "ska vara" ). Han som presenterade förslagen för mig sa att det var allergin som satte stopp för tuffare tjänster

Anyway, någon som kan slänga in en kommentar?

insatsgruppchef så får du sitta i kur/rondera med insatsstyrka en vecka, sedan en vecka ute i skogen o panga, sedan en vecka hemma
sjöbevakning, sitta i ett rum o kolla på en radar skärm samt kameraövervakning

den sista vet jag inget om:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
insatsgruppchef så får du sitta i kur/rondera med insatsstyrka en vecka, sedan en vecka ute i skogen o panga, sedan en vecka hemma
sjöbevakning, sitta i ett rum o kolla på en radar skärm samt kameraövervakning

den sista vet jag inget om:)

Insats verkar ju inte allt för trist då. Vill gärna slippa att sitta vid en radar dagarna in och ut dock

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Insats verkar ju inte allt för trist då. Vill gärna slippa att sitta vid en radar dagarna in och ut dock

Ptja, sen som PB så är det ju inte du som ska sitta och glo på en radar. Ditt jobb är ju att ha koll på dem som kollar på radarn och se till så att funkar runt om kring det. Går att läsa om tjänsterna på internet och på soldf forum.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Tar och slänger upp vår muckfilm också. Grenadjärkompaniet P4/Kvarn 2008.
Sveriges enda kompletta pansarskyttekompani det året.

http://www.youtube.com/watch?v=uykZeG2T7gg&fmt=6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noodles^
Tar och slänger upp vår muckfilm också. Grenadjärkompaniet P4/Kvarn 2008.
Sveriges enda kompletta pansarskyttekompani det året.

http://www.youtube.com/watch?v=uykZeG2T7gg&fmt=6

Ni var dom enda utan markanta besparingskrav på sig...
Mycket bra film, skulle inte vilja vara fienden som mötte den raden med stf90...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Sedär en sann Dieselkosack :D,

Underbara tider: Tåme, bodens södra, BTA, TBTA, King of the hill,
"sluta fippla med grisklövarna"

Ojävlar! Det där känner man ju igen alltför väl. Vilken årsgång är du?

Permalänk

jag har en bättre film från nbg när vi hade en sån där hitta på dag.
http://www.youtube.com/watch?v=uYQv03xM4zU&feature=related
betongen vi skjuter på är 12cm tjock.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
jag har en bättre film från nbg när vi hade en sån där hitta på dag.
http://www.youtube.com/watch?v=uYQv03xM4zU&feature=related
betongen vi skjuter på är 12cm tjock.

Köttig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Vet att detta är lite fel forum men har någon sökt NBG eller utlandstjänst denna gång?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Vet att detta är lite fel forum men har någon sökt NBG eller utlandstjänst denna gång?

Ligger på SOU, men har väl förhoppning på ngn vakans sen till nästa årsskifte.
Trevlig film BTW...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk

Någon som ska jobba som soldat nu när det går mot yrkesarme?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Ligger i NBG nu och kommer få erbjudande om anställning men frågan är om man skall ta det? Är lite sugen ifall dom löser lönerna, som det så ut sist så är det inte jätte lockande.