"No hardware renderer found..." Inga spel funkar!!?

Permalänk
Medlem

"No hardware renderer found..." Inga spel funkar!!?

Bakgrund: Har haft lite problem med ett buggar/pixelfel hos ett 7900 GTX (se nedan). Tänkte att senaste drivisarna (260.89_desktop_winxp_32bit_international_whql) skulle hjälpa lite kanske, installerade för ett par dar sen, allt ok, körde lite NFS2 Underground, funka bra.

Sen igår tänkte vi köra lite Garrys Mod; rensade lite lokalt innehåll i Steam och laddade ner till detta. Men då går inte Steamspelen igång. Testar Warhammer, får felmeddelande typ "No hardware renderer found... check directX and drivers" - rätt directX, (9.0c), rätt drivisar - tar rollback på de nyaste men fortfarande funkar inget spel. Testar skriva "-dxlevel 80", testar -autoconfig i Steam - funkar ej.

Jag tror då att grafikkortet ballat ur helt - avinstallerar detta korrekt och installerar ett ATI-kort. Samma problem fortfarande! Inga spel som använder 3D tycks funka, även icke-Steam. Ramlar tillbaks till Steam-fönstret oavsett vilket spel jag testar.

Testar att nyinstallera Far Cry - en svart ruta syns snabbt på skrivbordet, litet färgblink - sen tillbaks till skrivbordet. Går ej igång.

Hittar inga konflikter, har ej överklockat, ej rört datorn, allt ser bra ut - men inga spel går igång. Grafikkorten syns, problemfria i enhetshanterare och systemöversiktsprogram och Catalyst center osv.

2Dspel som Zombies vs flowers funkar. (dock med lite flimmerstörningar när man har 3D hardware support checkat..?)

Vad göra, jag är helt lost! Sökt på nätet, men... snälla hjälp, alla tankar uppskattas! Mjukvarufel? hårdvarufel?

System:

Operating System
MS Windows XP Home 32-bit SP2
CPU
AMD Athlon 64 X2 5000+ 58 °C
Windsor 90nm Technology
RAM
2.0GB Dual-Channel DDR2 @ 325MHz 5-5-5-15
Motherboard
ASUSTek Computer INC. NODUS3 (Socket AM2 )
Graphics
HP LP2465 @ 1920x1200
512MB Radeon X1650 Series (Sapphire/PCPartner)
512MB Radeon X1650 Series Secondary (Sapphire/PCPartner)
Hard Drives
250GB Hitachi HDT722525DLA380 (IDE) 45 °C
250GB Hitachi HDT722525DLA380 (IDE) 46 °C
Optical Drives
LITE-ON DVDRW SHM-165H6S
IDE-DVD DROM6216
EVW EV8LMFC SCSI CdRom Device
EVW EV8LMFC SCSI CdRom Device
Audio
Creative X-Fi Audio Processor (WDM)

Permalänk

Luktar mjukvara långa vägar.

Prova windows systemåterställning. Om inte det fungerar, dags att börja återinstallera steam, drirutiner.

Om inte fungerar så reperation/ominstallation av windows.

Ett test. Koppla bort system hårdisken och gör en windows installation med drivrutiner på den andra.

OBS Utan formatering! Testa installera ett spel och kör.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Ok! Har precis kört FurMark och det går att köra benchmark och Stability test (man ser pälsdonut osv).

Tack för stöd i en svår stund

Permalänk
Medlem

"Failed to find a supported hardware rendering device..." står det mer exakt, samt att man ska kolla systemkraven, directX samt drivrutiner. Allt det ska vara bra så jag försöker med systemåterställning (vad nu det innebär...)

Kom gärna med mer tips...!

Permalänk

Systemåterställning: start-alla program-tillbehör-system verktyg-återställ datorn....

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Testade med HP's inbyggda systemåterställning, valde den icke-destruktiva (Windows-återställning) men den verkade inte återställa nåt alls...? Fortfarande ATI-drivisar installerade (ej tillbaks till nvidia), samma fel som förut.

Drar mig för destruktiv återställning pga backupbehov, men ska testa det du skrev om det går att undvika att för mycket raderas. Återkommer...!

Permalänk
Hedersmedlem

Vad var det för ett ATI-kort? Kanske det inte funkade fullt ut? Bägge grafikkorten kan ju ha problem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)