Permalänk
Medlem

USB portar helt döda!!

Hej

Jag försöker hjälpa min polare att fixa hans dator, men jag blir helt tokig...

Det är en några år gammal Dell.

Med Intel pentium D prcessor och 7800 GTX 256MB, kanske 2 gig ram eller något på 4 stickor.

Nu helt plötsligt har alla usb portar slutat svara. de reagerar varken i vid uppstart eller i windows, kan inte komma in i bios eller något annat uppstartningskommando.

den har inte PS2 portar "suck" så vad ska jag göra? vad kan vara fel?

Alla usb portar är testade med nytt tangentbord mus osv. och produkterna frå ström men det verkar inte gå någon kommunikation mellan datorn och enheten.

Någon som stött på något liknande förut? i så fall skriv gärna hur du löste problemet.

Jag har resettat CMOS och tagit ur biosbatteriet. Har dock itne bytt det!

Tack på förhand

MVH

Mattias Hård

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Så du kan inte ens komma in i bios?
Kunde du komma in i bios innan du nollställde det men efter att det slutat funka i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Så du kan inte ens komma in i bios?
Kunde du komma in i bios innan du nollställde det men efter att det slutat funka i Windows?

Nej jag kommer inte in i bios och jag kunde inte göra det förut häller, den tar inga knapptryckningar what so ever.

Det började inte i windows eller så det bara var så en dag när han satte igång datorn så var alla portar döda.
Dock kommer det ström till det som är kopplat via usb, men är man i windows så kommer det ingen indikation på att man kopplat in ny hårdvara eller så.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Tjaa!
Hade faktiskt samma problem häromdan, jag kunde inte få nånting att funka i usb-portarna.
Men det enda jag gjorde för att fixa det var att dra ur all ström från datorn i typ 10 minuter och sen när jag starta upp den igen så funkade det.

Hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem

Dra ur strömkabeln ska man också göra när man nollställer bios tex genom att ta ut batteriet. Hur lång tid bruka variera. För vissa räcker nån minut när man nollställer. Tex så känner jag mina prylar så jag vet exakt hur många sekunder jag behöver vänta.

Permalänk
Medlem

prova att skaffa pci usbportar?

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Hej tack för alla svar,

Dator har varit utan el i 2 dagar nu och det funkar fortfarande inte tyvärr:-(

Jag tog ur biosbatteriet i ca 1 minut, sedan prova jag igen, ingen skillnad.

tog ur batteriet igen i 1 minut samtidigt som jag flyttade CMOS switchen, vippen eller vad den nu kallas.

fortfarande ingen skillnad:-(

har faktiskt införskaffat mig ett pci kort med usb anslutningar på. ska prova det om en liten stund. men det känns så j'vla konstigt bara att alla usb portar bara ger upp när allt annat funkar!!!! nätverk å så. det går ju på samma kontrollerkort eller har jag helt fel? sydbryggan? chipsetet lixom.

EDIT!!!!!!!:

Det fungerade inte med ett nytt USB kontrollerkort heller!!!

Jag blir galen, va tusan kan det vara för fel!

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

Någon som har några andra ideer? eller är det bara att skrota skiten tro?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro, Intel i5 2500k @ 4200Mhz, 8GB Corsair 1600MHz, Sapphire 6970 @ 920x1400, Windows 8 x64