Systemavbrott - DCP-anrop och rutiner för avbrottstjänst

Permalänk

Systemavbrott - DCP-anrop och rutiner för avbrottstjänst

Jag har fått detta problemet på min Windows 7 burk. Denna processen drar upp till 20% CPU kraft. Någon som vet hur man åtgärdar detta och vad det kan bero på? Har läst på nätet att det kan bero på drivrutins krångel. Hur felsöker man datorns drivrutiner?

Hjälp är mycket uppskattat.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Skulle vara lite enklare om vi fick veta vad processen heter.

Annars kan du ju prova installera andra grafikkorts drivrutiner.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Skulle vara lite enklare om vi fick veta vad processen heter.

Annars kan du ju prova installera andra grafikkorts drivrutiner.

Processens namn: Systemavbrott
Processens beskrivning: DCP-anrop och rutiner för avbrottstjänst

Kan man göra en drivrutins felsökning? Om man kan berätta gärna för mig så jag kan testa och se om det är något sånt som krånglar.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Processens namn: Systemavbrott
Processens beskrivning: DCP-anrop och rutiner för avbrottstjänst

Kan man göra en drivrutins felsökning? Om man kan berätta gärna för mig så jag kan testa och se om det är något sånt som krånglar.

Byt grafikkorts drivrutin och se om samma sak händer då.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Byt grafikkorts drivrutin och se om samma sak händer då.

Tack för all hjälp Lullebulle. Uppdaterade mina drivrutiner från 10.8 till 10.9 men samma sak fortfarande. =( Börjar bli lite trött på detta nu. Jag behöver hjälp!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Ingen som har en aning om vad man kan göra? =(

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Kan du inte stänga av processen?

Permalänk
Skrivet av toffel22:

Kan du inte stänga av processen?

Nej det går inte. Har googlat på System Interrupt och det är ett vanligt problem. Är oftast drivrutins krångel. Problemet är dock att man ska hitta rätt drivrutin..... =/

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Testade ett program som hette Registry Booster 2010 den hittade 762 register fel om jag minns rätt. Men givetvis skulle man betala för att kunna rensa så det åkte ur datorn omedelbums.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Google > DPC Latency Checker
Ladda hem och kör, troligtvis är det en hårdvara i datorn som strular till. Gå in i enhetshanteraren och börja inaktivera instickskort och liknande för att hitta felet. Kan redan nu säga att det oftast är nätverkskort som är boven, börja där. Ljudkort kan också vara ett problem. Du kan också kolla under resursövervakaren om något program äter för mycket minne. (Start > sök/kör taskmgr > Prestanda > Resursövervakaren).

Lycka till!

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Skrivet av arganis:

Google > DPC Latency Checker
Ladda hem och kör, troligtvis är det en hårdvara i datorn som strular till. Gå in i enhetshanteraren och börja inaktivera instickskort och liknande för att hitta felet. Kan redan nu säga att det oftast är nätverkskort som är boven, börja där. Ljudkort kan också vara ett problem. Du kan också kolla under resursövervakaren om något program äter för mycket minne. (Start > sök/kör taskmgr > Prestanda > Resursövervakaren).

Lycka till!

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Speciellt härligt när man får hjälp från en Skåning Hoppas detta kan vara lösningen! Hur länge ska den analysera DPC latency? Min ligger på runt 600-700 i värdet är det normalt? Max värdet änsålänge är 717. Jag får åtminstonde inga röda staplar i detta programmet. Vad betyder det är detta okej värden?

Känns ändå mycket märkligt att processen Systemavbrott äter mellan 3-15% CPU kraft. Är det normalt? Det är visserligen bättre idag igår år samma process mellan 20-25% av CPU kraften. Irriterande problem detta. Än en gång tack alla som hjälpt till! =D

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Speciellt härligt när man får hjälp från en Skåning Hoppas detta kan vara lösningen! Hur länge ska den analysera DPC latency? Min ligger på runt 600-700 i värdet är det normalt? Max värdet änsålänge är 717. Jag får åtminstonde inga röda staplar i detta programmet. Vad betyder det är detta okej värden?

Känns ändå mycket märkligt att processen Systemavbrott äter mellan 3-15% CPU kraft. Är det normalt? Det är visserligen bättre idag igår år samma process mellan 20-25% av CPU kraften. Irriterande problem detta. Än en gång tack alla som hjälpt till! =D

Vad heter processen i aktivitetshanteraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tack så hemskt mycket för hjälpen! Speciellt härligt när man får hjälp från en Skåning Hoppas detta kan vara lösningen! Hur länge ska den analysera DPC latency? Min ligger på runt 600-700 i värdet är det normalt? Max värdet änsålänge är 717. Jag får åtminstonde inga röda staplar i detta programmet. Vad betyder det är detta okej värden?

Känns ändå mycket märkligt att processen Systemavbrott äter mellan 3-15% CPU kraft. Är det normalt? Det är visserligen bättre idag igår år samma process mellan 20-25% av CPU kraften. Irriterande problem detta. Än en gång tack alla som hjälpt till! =D

Du behöver inte alls köra det länge utan bara för att se vad värdena ligger på och med hjälp av enhetshanteraren och genom att inaktivera enheter hitta källan till problemet. Jag har runt 90-130 just nu med ett par program igång, inget krävande.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Skrivet av arganis:

Du behöver inte alls köra det länge utan bara för att se vad värdena ligger på och med hjälp av enhetshanteraren och genom att inaktivera enheter hitta källan till problemet. Jag har runt 90-130 just nu med ett par program igång, inget krävande.

Så det är nått fel med min burk? Måste rapportera en sak drog igång Empire Total War och kollade värdena då hade dom sjunkit till 50-100 vilket är riktigt bra antar jag? Och dessutom var Hardware Interrupts processen avstängd. Den drog 0.39% ibland men den var i princip stängd konstant. Sen när jag stänger ner spelet ökar värdena igen till mellan 600-700. Och till min blotta förskräckelse återkommer Hardware Interrupts igen. Men nu är den tillbaka värre äv vad den var innan! Den låg ganska konstant ett par minuter efter jag stängt spelet på 10-15% och nu drar den som vanligt mellan 3-15% är detta normalt för en burk att hålla på såhär?

Än en gång tack för hjälpen arganis!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Så det är nått fel med min burk? Måste rapportera en sak drog igång Empire Total War och kollade värdena då hade dom sjunkit till 50-100 vilket är riktigt bra antar jag? Och dessutom var Hardware Interrupts processen avstängd. Den drog 0.39% ibland men den var i princip stängd konstant. Sen när jag stänger ner spelet ökar värdena igen till mellan 600-700. Och till min blotta förskräckelse återkommer Hardware Interrupts igen. Men nu är den tillbaka värre äv vad den var innan! Den låg ganska konstant ett par minuter efter jag stängt spelet på 10-15% och nu drar den som vanligt mellan 3-15% är detta normalt för en burk att hålla på såhär?

Än en gång tack för hjälpen arganis!

Skulle inte säga att något är fel med burken utan att antingen drivrutinerna stör varandra eller att någon komponent inte vill fungera riktigt med systemet.
Det du skriver om spelet är mycket konstigt, någon annan kanske kan fylla i här?

För hög latency brukar resultera i att ljud och video hackar så allt under 500 är väl att föredra. Jag föreslår att du kollar igenom dina enheter (som jag skrev tidigare) för att hitta källan till problemet. Jag har tidigare haft liknande problem, ena gången ett nätverkskort andra ett ljudkort. Nätverkskortet var gammalt och fick slängas (använder inbyggda istället) och ljudkortet löste jag genom att disable:a det inbyggda i BIOS.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk

Har inaktiverat både nätverkskortet och ljudkortet utan resultat. Prövade en USB enhet men då flippade datorn i ett par sekunder. Värdena ligger fortfarande på 600-700..... Och processen Systemavbrott tuggar fortfarande CPU kraft. Ska man lämna in burken och få det fixat? Vad mer kan jag göra för att lösa detta? Jag har snart inga ideer kvar. =*(

EDIT: Satte igång och en nerladdning av Ubuntu 10.10 och då flög Systemavbrott processen upp i 15%.... Den ligger konstant och drar 15% alltså när man tankar hem. Kan det vara nätverkskortet som klyddar?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har inaktiverat både nätverkskortet och ljudkortet utan resultat. Prövade en USB enhet men då flippade datorn i ett par sekunder. Värdena ligger fortfarande på 600-700..... Och processen Systemavbrott tuggar fortfarande CPU kraft. Ska man lämna in burken och få det fixat? Vad mer kan jag göra för att lösa detta? Jag har snart inga ideer kvar. =*(

EDIT: Satte igång och en nerladdning av Ubuntu 10.10 och då flög Systemavbrott processen upp i 15%.... Den ligger konstant och drar 15% alltså när man tankar hem. Kan det vara nätverkskortet som klyddar?

Problemet i grunden är oftast drivrutinerna. Om du har haft problemet sen du installerade W7 skulle jag rekommendera att du uppdaterar drivrutiner direkt från tillverkaren och inte genom W7 samt BIOS ifall det finns betydligt nyare. Alienware hade problem med sina sina datorer under året och om jag inte missminner mig löste sig problemet med en BIOS-fix och uppdateringar av drivrutiner. Sen finns det massor av teorier runt om på nätet om att det är allt från dåliga drivrutiner från Realtek eller Creative, problem med Microsoft Security Essentials, värme etc.

Kan passa på att nämna att jag plötsligt har fått samma problem! Fast mitt problem ligger i att jag har för hög nätverksbelastning med nästan över 200k anslutningar per dag. En omstart bör nog fixa det!

Citat:

The problem is related to huge DPC Latency spikes ( Search Google for the DPC Latency checker) that occur after a few hours use, that coincide with the audio problems. If I disable the network adapter (NIC), latency immediately drops to green levels and sound is good. However, if I then re-enable the network adapter, DPC latency immediately spikes perpetually into the red and I hear the crackles and stutters. I've tried 5 different NICS and clearly some are worse than others, but they all eventually show DPC latency spikes and therefore affect the audio.

Citat:

Found out that the gradual rise in DPC latency is actually due to the "real time protection" scanning by Microsoft Security Essentials AntiMalware Program.

Citat:

Good luck getting this resolved. I gave up on my system after replacing every component including the motherboard and Power Supply. So I foolishly went out and bought a new computer. An HP HPE-150f running Windows 7 x64. Guess what? Exactly the same problem. The only common factor is Windows 7 x64. The only workaround is to reboot the computer several times a day.

Inte roligt detta

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Skrivet av arganis:

Problemet i grunden är oftast drivrutinerna. Om du har haft problemet sen du installerade W7 skulle jag rekommendera att du uppdaterar drivrutiner direkt från tillverkaren och inte genom W7 samt BIOS ifall det finns betydligt nyare. Alienware hade problem med sina sina datorer under året och om jag inte missminner mig löste sig problemet med en BIOS-fix och uppdateringar av drivrutiner. Sen finns det massor av teorier runt om på nätet om att det är allt från dåliga drivrutiner från Realtek eller Creative, problem med Microsoft Security Essentials, värme etc.

Kan passa på att nämna att jag plötsligt har fått samma problem! Fast mitt problem ligger i att jag har för hög nätverksbelastning med nästan över 200k anslutningar per dag. En omstart bör nog fixa det!

Inte roligt detta

Nej verkligen inte. Har väl med Windows 7 att göra. Jag tackar för all din hjälp det har varit värdefullt med en annan som kan hjälpa till att hitta en lösning. Och alla andra som hjälpt till också givetvis. Imorse när jag drog igång datorn låg den på 1% när den idlade jämfört med innan då den låg på 5-10% när den idlade. Jag vet inte om Systemavbrott processen har lugnat sig eller vad det är. Jag ska fortsätta att hålla utkik efter en permanent fix ( även om det verkar vara svårt att hitta ) vi får se om man kan hitta en lösning.

Än en gång tack för all hjälp alla!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I