Permalänk

Drömdator som har det mesta

Jag har nu byggt ihop en hyfsat bra och framtidssäker dator genom att följa en massa trådar här.

Så här ser mitt färdiga resultat ut på den dator som jag tänkt beställa, hör gärna av er om det är något jag borde lägga till eller byta ut.

Operativsystem windows 7, optisk läsare och 24" monitor är redan köpt.

Felstavat
Permalänk

Vad ska du använda datorn till?
ett 850w nätagg är i överkant. den datorn drar max 300w. du klarar gtx 460 SLI med ett AX 750w utan problem.
Behöver du 12GB ram? ska du inte köra bildredigering i hög upplösning eller köra virtuella maskiner på datorn så behöver du inte mer än 6GB.
Annars ett mycket bra paket!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Vad ska du använda datorn till?
ett 850w nätagg är i överkant. den datorn drar max 300w. du klarar gtx 460 SLI med ett AX 750w utan problem.
Behöver du 12GB ram? ska du inte köra bildredigering i hög upplösning eller köra virtuella maskiner på datorn så behöver du inte mer än 6GB.
Annars ett mycket bra paket!

/S

Att jag valde så 12gb är mest för att framtidssäkra samt att jag redigerar en heldel film och vill minimera flaskhalsar så mycket jag kan. Att sänka nätagget till exempelvis 750w sänker jag priset med 1-200 hundra vilket känns marginellt. Tack för all hjälp, utan er hjälp hade jag inte lyckats bygga efter den fina specen

Permalänk
Medlem

Var är bilden?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Skrivet av Sewerin:

Var är bilden?

Vet inte vart den försvann, men här kommer den igen

Permalänk
Medlem

Kan inte se bilden, inte 8i din nya post heller :/

Permalänk
Skrivet av andresthlm:

Att jag valde så 12gb är mest för att framtidssäkra samt att jag redigerar en heldel film och vill minimera flaskhalsar så mycket jag kan. Att sänka nätagget till exempelvis 750w sänker jag priset med 1-200 hundra vilket känns marginellt. Tack för all hjälp, utan er hjälp hade jag inte lyckats bygga efter den fina specen

Okej. Då gjorde du ett bra val då 6 st stickor kan ge sämre överklockningsmöjligheter (Y)

testar om det funkar för mig att ladda upp bilden. Laddade upp bilden själv

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Okej. Då gjorde du ett bra val då 6 st stickor kan ge sämre överklockningsmöjligheter (Y)

http://www.ladda-upp.com/bilder-a/dator_att_kanske_k_C3_B6pa-...

testar om det funkar för mig att ladda upp bilden.

/S

Det var någe knas med den där sidan så jag testa att ladda upp bilden på ett annat ställe, hoppas det fungerar nu.

Permalänk
Skrivet av andresthlm:

Det var någe knas med den där sidan så jag testa att ladda upp bilden på ett annat ställe, hoppas det fungerar nu.

Det ser bra ut. satsa på det paketet!

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Det ser bra ut. satsa på det paketet!

/S

Tusen tack, har fått svar i en annan tråd att man tycker att jag borde gå ner till i5 och ett vassare grafikkort istället typ GTX 470. Samt att 12gb i ram är overkill, att jag klarar mig gott och väl med 6gb.

Kommentar på det?

Permalänk
Medlem

Tror nog det räcker med 6gb minne sen kan du ju köra GTX 460 i SLI om du vill ha bättre grafikkort

Permalänk
Skrivet av andresthlm:

Tusen tack, har fått svar i en annan tråd att man tycker att jag borde gå ner till i5 och ett vassare grafikkort istället typ GTX 470. Samt att 12gb i ram är overkill, att jag klarar mig gott och väl med 6gb.

Kommentar på det?

Mm personen har en poäng:) men hade jag köpt dator i dag hade jag ändå gått på en i7, speciellt om du ska köra videoredigering.
Men du kan byta ut minnena till Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se de presterar bättre än dom du valde, är visserligen bara 6GB men de är oxå mycket billigare.
Sen tycker jag att om du kör på de billigare minnena självklart ska köra på ett GTX 470!
jag kör med ett Zotac kort och originalkylningen väsnas och kortet är varmt... kanske ett Gigabyte GeForce GTX 470 SOC 1280MB inkl. Mafia2 - Inet.se skulle sitta fint. Blir dock lite varmare i lådan men då kan man köpa några fläktar till

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Skrivet av Saandberg:

Mm personen har en poäng:) men hade jag köpt dator i dag hade jag ändå gått på en i7, speciellt om du ska köra videoredigering.
Men du kan byta ut minnena till Corsair 6GB (3x2048MB) 1600MHz XMS3 - Inet.se de presterar bättre än dom du valde, är visserligen bara 6GB men de är oxå mycket billigare.
Sen tycker jag att om du kör på de billigare minnena självklart ska köra på ett GTX 470!
jag kör med ett Zotac kort och originalkylningen väsnas och kortet är varmt... kanske ett Gigabyte GeForce GTX 470 SOC 1280MB inkl. Mafia2 - Inet.se skulle sitta fint. Blir dock lite varmare i lådan men då kan man köpa några fläktar till

/S

Saandberg, menar du att jag kommer uppleva det snabbare med de billigare minnena(6gb) en dessa jag valt det är ju trots allt dubbelt mer ram minne för min videoredigering.

Permalänk

Uppdaterad varukorg, är detta OK? Tar gärna emot era kommentarer på detta paket innan beställningen.

Permalänk

Själv hade jag valt ett annat chassi men annars tycker jag det ser tipp topp ut!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk
Skrivet av andresthlm:

Uppdaterad varukorg, är detta OK? Tar gärna emot era kommentarer på detta paket innan beställningen.
http://forumbilder.se/images/a916201070818cb7c.jpg

Tycker det ser riktigt trevligt ut!

Dock skulle kanske fler fläktar inte skada. Kommer inte ihåg hur många R3 har från början och om dom
är av bra kvalité.

Detta är dock detaljer, i stort ser ditt paket riktigt mysigt ut!

Permalänk
Skrivet av chipsfingers:

Själv hade jag valt ett annat chassi men annars tycker jag det ser tipp topp ut!

Vilket?

Permalänk
Skrivet av andresthlm:

Saandberg, menar du att jag kommer uppleva det snabbare med de billigare minnena(6gb) en dessa jag valt det är ju trots allt dubbelt mer ram minne för min videoredigering.

Du lär märka skillnad så länge du inte använder mer än 6GB minne iom att de billigare minnena har en betydligt lägre lates. sen har du en SSD som systemdisk så du lär inte uppleva den enorma prestanda förlusten om du skulle behöva skriva över data till SSD disken i stället för till ramet om du mot förmodan skulle använda mer än 6GB:)
Känner du att du behöver mer minne så kan du ju köpa ett till paket med 6GB.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.