Permalänk
Medlem

Är det ens möjligt??

En kompis till mig som ska flytta till hus och vars flickväns syster bor i huset i jämte ca 7 m mellan husen hade en tanke om att den ena skaffar snabbast tänkbara bredband och sen delar ut till den andra via router är det ens möjligt med tanke på att 2 st ytterväggar och minst 7 meter ska klaras av. Först och främst måste det väl vara en väldigt dyr router och sen måste väl man ha en likvärdigt dyr access punkt. Men jag antar oavsett signalstyrka så måste väl ms bli ett problem??

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

köra på kabel?

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk

Det finns ingen möjlighet att bara dra en kabel då? då du skriver att personen flyttar till hus så verkar det dumt att gå direkt på trådlöst.

Permalänk
Medlem

Jag sa kabel till han med för att jag inte trodde att det skulle vara möjligt att få bra styrka på den längden och inte heller vidare ekonomiskt. Finns det nätverkskabel ämnad för mer utomhusbruk då än vanlig standard? Sa till han att häfta upp den längs med husväggen sen sätta en sån där öglekrok på varje hus spänna vajer emellan dom och sen dra kabeln där och sätta den med små spännband.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag sa kabel till han med för att jag inte trodde att det skulle vara möjligt att få bra styrka på den längden och inte heller vidare ekonomiskt. Finns det nätverkskabel ämnad för mer utomhusbruk då än vanlig standard? Sa till han att häfta upp den längs med husväggen sen sätta en sån där öglekrok på varje hus spänna vajer emellan dom och sen dra kabeln där och sätta den med små spännband.

jag bor i ett separat hus och har en vanlig cat5 upphängd längs med väggen, i vått, torrt och väldigt kallt. Aldrig haft problem med den.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Är väl bara att gräva ned kabeln under marken om den sitter i en PVC-slang: Om plast- o. gummislangar och vvs som pvc-slang 40 25m lns. eller lägga den ute i trädgården..

Billigt och enkelt.

Permalänk
Medlem

Okej men då ska jag hälsa flummtott att han förmodligen utan problem kan hänga upp en vanlig kabel. Fattar dock inte varför man ska spara in och köra på samma bredband även om man bor så nära. Bättre att ha sin egen lina anser jag iaf ..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Har inte någon av er en router ni kan testa med?
Jag kommer åt mitt wlan bra mycket längre än 7m från huset, och då står routern i andra änden av det (säg ytterliggare 10m) och passerar 2 innerväggar och en yttervägg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

en vanlig tp-kabel bara liggandes på marken överlever utan problem ett år. Det allra bästa vore nog att gräva ner den, men det kan vara jobbigt och ställa till problem, så näst bästa är en lufthängd.

För att testa, lägg den rakt på marken bara.

nackdelen med trådlöst är att det blir dyrare, mer krångel och hög ping för personen som bor i huset bredvid.

Permalänk
Medlem

Det fungerar nog med trådlöst, men med kabel får du ju i princip 100 Mbit utan att anstränga dig och 1Gbit med lite engagemang. Har själv kört med en TP kable hängande mellan huset och "gäststugan" i flera år utan problem. Drog fast den i elkablen mellan husen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Det finns tåligare kablar för utomhusbruk. Kabel är alltid bäst så länge möjligheten finns =).

Visa signatur

|| MSI GE60 0ND, Core i5 3230m, 8GB RAM, GTX 660m ||
|| Samsung Galaxy Tab 7.7 ||
|| Läst: CCNA 1,2,3,4 CCNP Routing, Switching ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört trådlöst.
Skulle köpt D-Link Dir-635 om det är under 100Mbit lina det gäller och Dir-655 om det är mer än 100Mbit det gäller varför just dessa jo de har 3st externa antenner som kan bytas ut mot kraftfullare.

Sen köp till 3st 16dbi antenner så bör du klara av avståndet 7meter + väggarna. Sen ha en accesspunkt inne hos dem som förstärker väl inne hos dem.

Skulle tippa på en totalkostnad på 1500-2000:-

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Men men men.. nu är jag ingen elektriker eller något åt det håller, men låter inte en upphängd lina av ledande metall, kopplad till jord, väldigt mycket som en åskledare typ?

Permalänk
Medlem

Skaffa två trådlösa routers/accesspunkter och två antenner avsedda för utomhusbruk. Montera antennerna lite skyddat på husgaveln och dra bara ut antennsladden så kommer du att få en bra och stabil överföring mellan husen utan risk för blixtproblem. Routern och accesspunkten behöver inte vara speciellt dyra om du har bra antenner eller fri sikt mellan dem och om du kan placera routern/ap:n nära väggarna där du ska ha dina antenner.

Det bästa är nog att knata ner till någon butik med halvkunnig personal och beskriva vad du vill åstadkomma. Kjell och company brukar faktiskt fungera ovanligt bra om man har lite tur med personalen och de finns ju lite här och var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Okej men då ska jag hälsa flummtott att han förmodligen utan problem kan hänga upp en vanlig kabel. Fattar dock inte varför man ska spara in och köra på samma bredband även om man bor så nära. Bättre att ha sin egen lina anser jag iaf ..

Inget fel med att spara in pengar.