Förslag och Råd på en Dator för över 20.000:-

Permalänk

Förslag och Råd på en Dator för över 20.000:-

Hej, nu har jag äntligen bestämt mig för att faktiskt köpa mig en ”'duglig” station.
Jag är student och arbetar genom det med projekt innehållande 3D, Bild och Ljud.
Men den här datorn ska i huvudsak användas för spel.

Om jag sedan, förutom bilden nedan, säger att jag kommer att vattenkyla hela systemet,
använda (minst) två grafikkort, bara kommer att vilja köpa en hårdisk (SSD) och tänker överklocka
det som överklockas kan.

Så undrar jag följande:
1, Vad är er tanke om komponenterna på bilden?

2, Vad skulle ni göra för val med grafikkort om ni fick välja nvidia kort och med tanke på
vattenkylningen och överklockning.

3, Skärmval:
a, Om det ska stödja nvidia 3d vision.
b, Om jag inte tänker använda 3d vision.
c, Om jag vill ha fler en två skärmar, med och utan tanke på 3d vision

Alla tankar och idéer uppskattas, bara komma med frågor om ni vill veta något.
Är skapligt trött så ursäkta mig för ev. stavfel osv.

Permalänk

skulle köra ett annat chassi, Fractal R3 tex

Permalänk
Antielefant
Skrivet av INSANEZIBBIT:

skulle köra ett annat chassi, Fractal R3 tex

Varför åh varför köpa ett budgetchassi till en dator modell svindyr?

Skrivet av Mr_no_one:

Hej, nu har jag äntligen bestämt mig för att faktiskt köpa mig en ”'duglig” station.
Jag är student och arbetar genom det med projekt innehållande 3D, Bild och Ljud.
Men den här datorn ska i huvudsak användas för spel.

Om jag sedan, förutom bilden nedan, säger att jag kommer att vattenkyla hela systemet,
använda (minst) två grafikkort, bara kommer att vilja köpa en hårdisk (SSD) och tänker överklocka
det som överklockas kan.

Så undrar jag följande:
1, Vad är er tanke om komponenterna på bilden?

Fel nätagg för den datorn. Corsair HX 1kW är inte värt närmare 2k, då ska du antingen upp i kvalitetsklass typ Antec, Zalman eller BeQuiet eller ner i pris till typ 1500:-. Dock är 1kW overkill något fruktansvärt.

Men - vattenkyla dubbla Fermi och processor? Inte jätteenkelt, och väldigt dyrt. Vi pratar om ganska många watt värme som ska kylas, typ 600W under hårt spelande. Krävs väldigt mycket radiator och ens vattenblocken till 470 är rätt dyra från början.

Citat:

2, Vad skulle ni göra för val med grafikkort om ni fick välja nvidia kort och med tanke på
vattenkylningen och överklockning.

470 med standardkylning, eftersom det krävs referens-PCB. 480 är enligt min åsikt för varma och 460 följer sällan referensdesign.

Citat:

3, Skärmval:
a, Om det ska stödja nvidia 3d vision.
b, Om jag inte tänker använda 3d vision.
c, Om jag vill ha fler en två skärmar, med och utan tanke på 3d vision

a, Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz - Inet.se
b, BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - Inet.se
c, 3x BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - Inet.se eller 3x https://www.inet.se/artikel/2203728/acer-tft-23-6-gd245hq-120...

SurroundView

3DVision

3DVision Surround

I praktiken nästan en kopia på mitt eget system men med lite andra detaljer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Det är inte okomplicerat att trycka ín så mycket vattenkylning ens i ett Obsidian 800, men vist det är inte omöjligt. Det är bara att glömma ett mindre chassi, skulle titta på ett Silverstone TJ7, där får man in ~6-7 fläkrar radiator med lite god vilja i botten, eller ett "special" chassi för vattenkylning från mountain mods eller danger den. Beroende på hur mycket du vill såga i chassit för att få inte radiatorerna.

Se till att du får grafikkort med referensdesign, eller dubbelkolla att det finns vattenblick innan du köper dem för det finns inget som säger att det går att få tag i vattenblock om du köper fel grafikkort. Sparkel GTX 470 ser inte ut att ha referenskylare vilket antagligen betyder att det inte har en refenrens PCB och då går det inte att få tag i vattenblock till den, med reservation för att det faktisk är referens PCB på kortet.

En AMD Phenom 2 X6 pallar inte riktigt att driva i alla fall dubbla GTX480 så skulle satsa på en i7:a, Toms hardware test kör en pc med en 1060T BE och GTX480 i sli och CPU:n flaskar sönder grafikkorten i de program de testar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Jag är jättetacksam för ditt svar Zcenicx.

1kW är kanske väldigt overkill, hade dock tanken på att sätta i några diskar jag har och även kanske ett extra kort eller två.
Sedan undrar jag varför du väljer en AMD P2 istället för en i7, vad är tanken bakom det?

Hur vill jag kyla CPU'n om jag ska klocka den, kmr jag vilja vattenkyla den eller är det inte värt prestanda/pris?

Permalänk

Ahh titta en lideri har sagt några ord han också, det tackar vi (jag) för.

Jag är inte någon höjdare på hårdvara måste jag ju säga, så vilka 470 kort kommer jag kunna vattenkyla?

Vilken låda vore bäst att använda, Zcenicx förslag på Antec Performance One P183, Obsidian800D eller har du en egen kandidat?

Hur kraftfullt nätaggregat bör jag köpa, om vi utgår från det vi tidigare sagt.

Tänkte ha lite kontakt med coolingstuff.se över skype för att kolla hur man ska lösa vattenkylningen, har nånn haft kontakt med dem tidigare eller kan ni rekomendera någonting annat?

Permalänk
Medlem

Vattenkyler själv i en P182 inget jag rekommenderar, det får inte att få in rimligt med radiator i lådan utan att kära sönder hela taket och då får man ändå bara in en "tun" radiator.

Har en Lian-li 343 stående i källaren men orkar inte riktigt riva ner min nuvarande datorn för att trycka in den i nya lådan, observera att 343 är gigantisk, i princip två midi tower i bredd.

Till exempel Home | EkWaterBlocks har en konfigurator där man kan knappa in vilket grafikkort man har funderar på så ser man om något av deras block passar. Ek brukar vara ganska bra på att göra vattenblock till lite olika varianter av samma modell grafikkort, har inte EK ett som passar är chansen att någon annan har det rätt liten.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Okej tack.
Om vi struntar i vattenkylningen, hur tycker du att datorn ser ut?
Ska jag kanske byta Obsidian800D mot Antec Performance One P183?

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Mr_no_one:

Jag är jättetacksam för ditt svar Zcenicx.

1kW är kanske väldigt overkill, hade dock tanken på att sätta i några diskar jag har och även kanske ett extra kort eller två.
Sedan undrar jag varför du väljer en AMD P2 istället för en i7, vad är tanken bakom det?

Själv driver jag en 1090T plus dubbla 460or plus ett 260 på ett 800W Fractal-agg, och har dessutom 8 interna hårddiskar vilket är max du får plats med. Till det har jag även fyra externa diskar (dock monterade inuti datorn i 5,25"-platserna) och extern DVD, men det räknas inte.

650W räcker egentligen för att driva datorn jag byggde ovan, men 750W ger marginal och även tillräckligt med PCI-E kontakter. Du bör inte stöta på bekymmer.

Citat:

Hur vill jag kyla CPU'n om jag ska klocka den, kmr jag vilja vattenkyla den eller är det inte värt prestanda/pris?

Det är sällan värt det jämfört med bra luftkylning, typ stor Noctua. Du behöver fortfarande lika mycket fläktar, enda skillnaden är att du värmer vatten istället för koppar och kyler vid processorn istället för på annat håll.

En nackdel med vattenkylning brukar däremot vara att luftflödet över moderkortet sjunker, speciellt över moderkortets MOSFETS (stora kylflänsen nära I/O-portarna) vilka kan bli väldigt varma när man klockar - och den stora nackdelen med luftkylning har i stort eliminerats sedan tower-kylarna blev vanliga.

Skrivet av Mr_no_one:

Jag är inte någon höjdare på hårdvara måste jag ju säga, så vilka 470 kort kommer jag kunna vattenkyla?

Alla som följer referensdesign. Vilket Sparkle-korten gör.

Citat:

Vilken låda vore bäst att använda, Zcenicx förslag på Antec Performance One P183, Obsidian800D eller har du en egen kandidat?

Skrivet av Mr_no_one:

Okej tack.
Om vi struntar i vattenkylningen, hur tycker du att datorn ser ut?
Ska jag kanske byta Obsidian800D mot Antec Performance One P183?

Vattenkyl inte ett P183 - min rekommendation bortsåg från vatten helt. Ens 800D är litet för så mycket vatten - får inte plats med så stora radiatorer utan att såga i det.

Utan vatten är P183 däremot ett väldigt bra och tyst chassi.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ditt svar på min fråga om det ens var värt med vattenkylning sa mig att P183 kmr bli mitt val.

Ni har mitt tack.

Jag gör så att jag bara köper ett 470 nu och köper ett till om jag anser att det behövs.
Mitt val av skärm blir en Acer 245HQ, då kan jag senare köpa ett par till senare om jag känner för det.
Då jag endå väljer den skärmen så tar jag också ett par Nvidia 3D Vision Glasögon.

Ska vi kolla hur det hela blev då:

Låt nu höra vad ni tycker.

Permalänk
Antielefant

Ser inte fel ut (även om jag inte gillar i7 i speldatorer) men jag hade valt Asus Sabertooth istället, alternativt P6T Deluxe V2 för att få space mellan korten vid eventuell SLI.

Finns även Asrock X58 Extreme III - Inet.se vilket har samma fördel med utrymme mellan korten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Blir det verkligen så trångt på ett RampageIII att det blir värt att köpa ett P6T Deluxe V2 istället?

Permalänk
Antielefant

Grafikkorten sitter dikt mot varandra, ja.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Kollade runt lite, kommer köpa ett P6T Deluxe V2 istället.

Jag tackar för all hjälp jag har fått, vem vet vad jag hade satt ihop utan den.