Permalänk
Medlem

Processorn visar över 100 c!

En kompis dator har haft en tendens att bara stänga av sig så fort han gör någon typ av ansträngande aktivitet, typ YouTube.

Första spontantanken var att något inte kyldes ordentligt.
Så när jag gick in i bios för att kontrollera temperaturer visar cpun en temp på ca 100 grader efter ett par minuters användande, tror jag hittat boven
Men när jag plockar av kylaren bara nån minut efter jag stängt av datorn och känner på processorn är den knappt ljummen.
Så är det nån temp sensor som har gått åt helvete eller är det något annat?
Det är en q9650, ingen oc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frgo10:

En kompis dator har haft en tendens att bara stänga av sig så fort han gör någon typ av ansträngande aktivitet, typ YouTube.

Första spontantanken var att något inte kyldes ordentligt.
Så när jag gick in i bios för att kontrollera temperaturer visar cpun en temp på ca 100 grader efter ett par minuters användande, tror jag hittat boven
Men när jag plockar av kylaren bara nån minut efter jag stängt av datorn och känner på processorn är den knappt ljummen.
Så är det nån temp sensor som har gått åt helvete eller är det något annat?
Det är en q9650, ingen oc.

Låter som nån behöver uppdatera bios och kanske byta kylpasta.

Visa signatur
Permalänk

Ja förmodligen är det en sensor men vad har det med att datorn stänger av sig att göra?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk

Vid en viss gräns stänger den väl av sig för att inte låta komponenterna skadas?

Permalänk

Om en sensor visar fel så tror ju systemet att det är fel också. Visar den 100grder så tror systemet det och stänger då av sig för att inte skadas. Uppdatera BIOS är nog det lättaste att börja med.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Nu känns livet skoj, när jag reste upp datorn efter att monterat in kylaren igen och försöker starta så klagar 4890't genom att tända tre röda leds och att inte ge nån bildsignal, man blir ju bara lack.

PSUn har drivit systemet i väl över ett år hittils, så inte det.
De börjar lysa precis när jag trycker på knappen, alltså ingen överhettning.
Provade att dra ut båda pci anslutningarna, fortfarande samma (då ska båda i mitten lysa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frgo10:

Nu känns livet skoj, när jag reste upp datorn efter att monterat in kylaren igen och försöker starta så klagar 4890't genom att tända tre röda leds och att inte ge nån bildsignal, man blir ju bara lack.

PSUn har drivit systemet i väl över ett år hittils, så inte det.
De börjar lysa precis när jag trycker på knappen, alltså ingen överhettning.
Provade att dra ut båda pci anslutningarna, fortfarande samma (då ska båda i mitten lysa)

Ta i och ur kortet ur PCE-E slotten

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Provade och misslyckades

Innan var den kopplad till en HDMI port till TVn.
Provade att koppla om den till DVI på vanliga skärmen, resulterade i att fläkten gick upp i 100% vid start men fortfarande ingen bild :/

Permalänk
Skrivet av Frgo10:

Provade och misslyckades

Innan var den kopplad till en HDMI port till TVn.
Provade att koppla om den till DVI på vanliga skärmen, resulterade i att fläkten gick upp i 100% vid start men fortfarande ingen bild :/

Vad händer nu då? Samma som innan? Du har inte råkat dra ut någon av strömförsörjningen till moderkortet eller dyl?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Skrivet av Frgo10:

Provade och misslyckades

Innan var den kopplad till en HDMI port till TVn.
Provade att koppla om den till DVI på vanliga skärmen, resulterade i att fläkten gick upp i 100% vid start men fortfarande ingen bild :/

Tog inte i tillräckligt när jag kopplade in PCIe kontakterna på mitt 5850 så fläkten gick i 100% å ingen bild.
Dubbelkolla alla anslutningar.

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

En sata kontakt var i vägen för att trycka i kortet hela vägen, flyttade den vilket drog ner fläkthastigheten igen, men de tre leds lyser fortfarande. Och har fortfarande ingen bild, har provat att koppla ur chassi fläktar och dvd skrivare så det bara är essentiella delar som kör, fortfarande ingenting.

Nästa experiment blir att sätta in mitt kort i hans dator och vise versa.

Permalänk
Medlem

Löst, cpun hade hamnat snett i sockeln >.>

Permalänk
Skrivet av Frgo10:

Löst, cpun hade hamnat snett i sockeln >.>

Får jag bara fråga´, hur i hela friden hamlar den snett?! Den har ju pinnar att gå ner i osv?!

Visa signatur

CITERA!!!!!