Permalänk
Medlem

Granne med Tourettes

Hej hopp!

Jag har köpt mig en lägenhet och har flyttat in i den. Trivs väl helt okej i själva lägenheten, men jag har ett jävligt störande problem. Grannen som verkar bo vägg i vägg med mig har någon form av tourettes... mitt i natten, på dagen eller tidigt på morgonen kan han stöta ur sig "ÖEEEEEEH!", "ÅÅÅÅååååh" och som hörom morgonen (kl 9) "HELVETE!!!!!!! HELVETE!!!!!!!! HELVETE!!!!!!!!"...

Då är ju frågan vad fan i helvete jag borde göra... Som bostadsrättsägare verkar man ju inte ha någon makt alls över sitt boende och det som stör om man inte går till tingsrätten... tips och tricks? tankar och känslor?

Permalänk
Medlem

Alla som svär har inte tourettes, sannolikheten är större att din granne är ett rövhål som tex försover sig eller klantar till sig titt som tätt och därför skriker ut saker.

Prova att snacka med grannen först.

Permalänk
Medlem

Var glad att han inte dör ännu mer i cs.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Var en äkta blond, blåögd arier och skriv en arg lapp!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Hej hopp!

Jag har köpt mig en lägenhet och har flyttat in i den. Trivs väl helt okej i själva lägenheten, men jag har ett jävligt störande problem. Grannen som verkar bo vägg i vägg med mig har någon form av tourettes... mitt i natten, på dagen eller tidigt på morgonen kan han stöta ur sig "ÖEEEEEEH!", "ÅÅÅÅååååh" och som hörom morgonen (kl 9) "HELVETE!!!!!!! HELVETE!!!!!!!! HELVETE!!!!!!!!"...

Då är ju frågan vad fan i helvete jag borde göra... Som bostadsrättsägare verkar man ju inte ha någon makt alls över sitt boende och det som stör om man inte går till tingsrätten... tips och tricks? tankar och känslor?

Konstigt att min förra granne har blivit din nya granne, tycker jag.

Till slut skrek jag tillbaks att han skulle hålla käft när han höll på att skrika mitt i natten, efter det så blev det faktiskt tyst.

Helt rättslös är du ju cok ändå inte som bostadsrättsinnehavare. Börja med att prata med klappträt, därefter pratar du med föreningens styrelse. Det senare brukar kunna ge resultat.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Han kanske har morgongymnastik, sedan gick något åt helvete

Permalänk
Avstängd

Ofta är den smidigaste lösningen att prata med berörda parter.:) Kollade på några avsnitt av grannfejden och alla myndigheter sa genomgående att det bästa är att snacka med sin motpart då inblandning från myndigheterna oftast:

a) gör saker värre
b) oftast får ett "klent"/obefintligt resultat
c) det kan bli bättre för en tid men ofta så blir det istället värre (då den anmälda parten känner sig förorättad av en anmälan till X myndighet).

Tror det är lättast att snacka med personen då har han/hon chansen att bemöta argumenten och slipper känna sig överkörd av en "plötslig:O" anmälan.:)(Y)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Det är nog Crookboyy du är granne med.

YouTube - Terrorsjukness

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagts. Skrik "håll käften" och hoppas på det bästa?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Antningen plingar du på och frågar snällt om han/hon kan sluta gapa och skrika på natten gör h*n inte det så börjar du skrika tillbaka. Banka i väggarna kan du ju också göra.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Som tidigare sagts. Skrik "håll käften" och hoppas på det bästa?

Skrivet av jonazz:

gör h*n inte det så börjar du skrika tillbaka. Banka i väggarna kan du ju också göra.

Och sen kanske den personen gör en tråd här på SweC om att han/hennes granne precis har fått Tourettes.

Nä. Det bästa är nog att fråga runt om flera uppmärksammat samma sak och sedan ta kontakt med styrelsen.

Permalänk

Bjud han på fika och säg att det är så synd att det är så lyhört i huset.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Låter som en typiskt otursförföljd Don Juan som på fyllan lyckas dra hem shemale efter shemale. Trösta honom men en klapp, en kram, en kyss.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackeShan:

Det är nog Crookboyy du är granne med.

YouTube - Terrorsjukness

YouTube - svårt att somna.... känns ju ganska likt TS granne

Permalänk
Medlem

Hahaha, vilka bra svar

Det är inte ett normalt "fan vad arg jag blir!", utan det är maniskt. Autistiskt faktiskt...

Just nu håller jag på och försöker skriva ner när jag hör honom Tänkte ta det med styrelsen och fråga om de hört nån annan som klagat.

Känns inte som att ett samtal med honom skulle hjälpa om han nu lider av tourettes eller nåt liknande... kanske är så att han låter när medicinerna slutar verka? Vad vet jag... kan inte tillräckligt om det där känner jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Känns inte som att ett samtal med honom skulle hjälpa om han nu lider av tourettes eller nåt liknande... kanske är så att han låter när medicinerna slutar verka? Vad vet jag... kan inte tillräckligt om det där känner jag.

Om du pratar med honom så får du ju säkert reda på om han har tourettes eller inte.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Om du pratar med honom så får du ju säkert reda på om han har tourettes eller inte.

+1, Detta låter som en väldigt bra idé måste jag säga (:

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Om du pratar med honom så får du ju säkert reda på om han har tourettes eller inte.

Haha! "Ursäkta mig men" "HELVETE" "jo.. jag har" "HELVETE!!!!" "... lagt märke till att du" "HELVETE!!!!!!!!!" "har en släng av tourettes..." "HELVETE!!!!" "skulle du kunna" "HELVETE!!!!" "tänka dig att sluta ha det?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Haha! "Ursäkta mig men" "HELVETE" "jo.. jag har" "HELVETE!!!!" "... lagt märke till att du" "HELVETE!!!!!!!!!" "har en släng av tourettes..." "HELVETE!!!!" "skulle du kunna" "HELVETE!!!!" "tänka dig att sluta ha det?"

Eller så har han kanske INTE tourettes och han kan då lugna ner sig efter en tillsägelse?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Haha! "Ursäkta mig men" "HELVETE" "jo.. jag har" "HELVETE!!!!" "... lagt märke till att du" "HELVETE!!!!!!!!!" "har en släng av tourettes..." "HELVETE!!!!" "skulle du kunna" "HELVETE!!!!" "tänka dig att sluta ha det?"

Styrelsen gör inte ett piss innan du har pratat med personen i fråga själv. Jag vet för jag sitter med i styrelsen i en bostadsrättsförening och det ser vad jag vet likadant ut i de flesta bostadsrättsföreningar.

Det första du ska göra är att gå och prata med din granne. Hjälper inte detta första och mycket enkla sätt att kommunicera med din granne så får du senare gå till styrelsen och då även dokumentera tidpunkter och datum när hans utbrott sker.

Det är ju trots allt inte så många som har tourettes. Sen är det inte det enklaste för en styrelse att kasta ut en boende heller.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Eller så har han kanske INTE tourettes och han kan då lugna ner sig efter en tillsägelse?

Man utstöter inte den typen av ljud om man inte har någon form av autism åtminstone, alternativt är så stendum så att man i vilket fall som helst kan klassas som förståndshandikappad

Skrivet av jonazz:

Styrelsen gör inte ett piss innan du har pratat med personen i fråga själv. Jag vet för jag sitter med i styrelsen i en bostadsrättsförening och det ser vad jag vet likadant ut i de flesta bostadsrättsföreningar.

Det första du ska göra är att gå och prata med din granne. Hjälper inte detta första och mycket enkla sätt att kommunicera med din granne så får du senare gå till styrelsen och då även dokumentera tidpunkter och datum när hans utbrott sker.

Det är ju trots allt inte så många som har tourettes. Sen är det inte det enklaste för en styrelse att kasta ut en boende heller.

Håller på och dokumenterar, börjar redan bli en hel del

Nej jag vet. Nästan så jag saknar hyresrätter och deras störningsjourer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Man utstöter inte den typen av ljud om man inte har någon form av autism åtminstone, alternativt är så stendum så att man i vilket fall som helst kan klassas som förståndshandikappad

Jag kan skrika väldigt mycket när jag sitter och spelar spel eller det bara går allmänt dåligt. Ta ett snack med honom eller skriv åtminstone en lapp.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ring till honom om du nu är så rädd för honom och fråga om det är han som väsnas och fråga om han kan dämpa sig lite på kvällar/nätter.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Jag kan skrika väldigt mycket när jag sitter och spelar spel eller det bara går allmänt dåligt. Ta ett snack med honom eller skriv åtminstone en lapp.

Tror inte du förstår skillnaden ärligt talat. Normalt när man är förbannad så ropar man inte i exakt samma tonläge om och om igen. Man gör inte heller stönande ljud som låter exakt likadant. Det är en ganska distinkt skillnad.

Skrivet av jonazz:

Ring till honom om du nu är så rädd för honom och fråga om det är han som väsnas och fråga om han kan dämpa sig lite på kvällar/nätter.

Rädd? Ser bara inte hur jag ska kunna åstadkomma genom tal vad mediciner inte klarar av. För det rör sig inte om någon som bara är förbannad eller otrevlig. Du är välkommen att komma och lyssna, eller för den delen kanske jobba en vända med förståndshandikappade, så kanske du inser att det inte är bara en "störig granne". Ett sånt fall är mycket enklare. Så om du nu kan justera din attityd till det bättre så vore det trevligare för alla inblandade parter.

Permalänk
Medlem

Det kanske är en bandspelare för att skrämma bort tjuvar?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Men klockan 9 på morgonen är ju inte tidigt på morgonen, det är ju på förmiddagen?

Har själv en granne som alltid spelar samma skiva (och då menar jag alltid samma skiva utan undantag) om och om igen på hög ljudvolym kvällar och på nätter. Ibland spelar han typ 05.30 på morgonen. Ringer man på blir man utskälld för att störa honom med höga fläktljud. Det är en gammal gubbe som har tinnitus men han fattar det inte själv och tror att jag "låter som en industrilokal" och därför hämnas med att "störa tillbaka". Har insett att det är psykiskt och det finns inget annat att göra än att vänta på att gubben ska självdö. Tack och lov är han väl 85 år eller nåt så han ska väl inte kunna bo kvar där mer än 10 år till tycker man... Inget hjälper, polisen kommunen eller vad tusan som helst.

Mitt råd är flytta därifrån om du kan, eller lär dig leva med det. Men visst du kan ju försöka ringa på, men psykiskt sjuka blir sällan friska bara för att man säger till dem och det är inte lätt att tvinga iväg dem mot sin vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det kanske är en bandspelare för att skrämma bort tjuvar?

Tack för dagens garv

Skrivet av ronnylov:

Men klockan 9 på morgonen är ju inte tidigt på morgonen, det är ju på förmiddagen?

Har själv en granne som alltid spelar samma skiva (och då menar jag alltid samma skiva utan undantag) om och om igen på hög ljudvolym kvällar och på nätter. Ibland spelar han typ 05.30 på morgonen. Ringer man på blir man utskälld för att störa honom med höga fläktljud. Det är en gammal gubbe som har tinnitus men han fattar det inte själv och tror att jag "låter som en industrilokal" och därför hämnas med att "störa tillbaka". Har insett att det är psykiskt och det finns inget annat att göra än att vänta på att gubben ska självdö. Tack och lov är han väl 85 år eller nåt så han ska väl inte kunna bo kvar där mer än 10 år till tycker man... Inget hjälper, polisen kommunen eller vad tusan som helst.

Mitt råd är flytta därifrån om du kan, eller lär dig leva med det. Men visst du kan ju försöka ringa på, men psykiskt sjuka blir sällan friska bara för att man säger till dem och det är inte lätt att tvinga iväg dem mot sin vilja.

Nej det är ju tyvärr så... frågan är om man ska acceptera det...

Nu har jag iaf fångat det på inspelning, informerat styrelsen om mitt problem och tänker se om jag kan prata med honom imorgon. Är det ett psykiskt problem, ja då blir det ju lite olustigt. Är det inte det... då får vi hoppas att han slutar när jag ber snällt... har ingen lust att föra nån form av jihad

EDIT: Just det ja, 9 på morgonen var ett exempel. Här kommer några bättre:

2010-09-29 09.00 - 09.30

2010-09-30 06.40? - ? (Gick till jobbet 07.35)

2010-10-01 20:37 - 20:50 00:24 - 00:30 00:52 00:54 00:55 01:02 05:25 05:31 05:32 05:33

2010-10-03 23:30

2010-10-04 03:20 04:30

2010-10-05 21:12 (HEEELV-ete, lite sångstämma) - 21:22

Permalänk
Medlem

Kan du inte dela med dig så vi får lyssna ?

Permalänk
Avstängd

Hur gick det?:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av HazZarD:

Kan du inte dela med dig så vi får lyssna ?

Skrivet av MacEnkronan:

Hur gick det?:)^^

Man blir ju lite intresserad faktiskt..