Ace Ecco 220 - billigt mATX chassi

Permalänk
Medlem

Här kommer några bilder från mig...

Kompisens High tower, mitt gamla midi och nya Ace Ecco 220 (med gamla dvd´n och 8600GT)...

Slitit ur gamla dvd´n och grafikkortet...

Dvd och kablar och mer minne på plats...

Grafikkort och hårddisk på plats...

Bara sidoplåten kvar...

Är tvärnöjd med detta chassi och det passar utmärkt brevid tv-bänken (har datorn kopplad till min 40" hd-ready lcd-tv)...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Knappast du ser ju bara min, den är stor! garanterat större än Hyper'n det är bara att köra på!

edit: ser ju nu att på den recensionen du länkade så har dom ju satt in en Hyper i testsystemet!

Jag är tveksam. Din kylare verkar enligt vad jag kan se på bilderna vara mer bred än hög. I recensionen har de använd en hyper tx3 och den tror jag inte är lika hög som hyper 212(plus). Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se
Den skall visst vara höjd över moderkort skall tydligen vara 159 mm, så det kanske blir för tajt. Det går ju att mäta lite, men frågan är hur exakt det blir.
Kanske bättre att satsa på arctic cooling freezer 7?

Permalänk
Skrivet av Lejnoss:

Jag är tveksam. Din kylare verkar enligt vad jag kan se på bilderna vara mer bred än hög. I recensionen har de använd en hyper tx3 och den tror jag inte är lika hög som hyper 212(plus). Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se
Den skall visst vara höjd över moderkort skall tydligen vara 159 mm, så det kanske blir för tajt. Det går ju att mäta lite, men frågan är hur exakt det blir.
Kanske bättre att satsa på arctic cooling freezer 7?

Min Ninja 3 har cirka 1,2 mm till sidoplåten, 160 mm enligt specsen på Scythes hemsida! Så köp vad du vill (Ninjan är billigare än ACF7'an, och kyler bättre, men är så förbannat svår att få fast om du inte kapar upp en hål på moderkortsplåten, vilket jag gjorde, du kan få bilder på det iaf du vill! )

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Min Ninja 3 har cirka 1,2 mm till sidoplåten, 160 mm enligt specsen på Scythes hemsida! Så köp vad du vill (Ninjan är billigare än ACF7'an, och kyler bättre, men är så förbannat svår att få fast om du inte kapar upp en hål på moderkortsplåten, vilket jag gjorde, du kan få bilder på det iaf du vill! )

Okej sweet!
Jag kör nog helst något lättmonterat, så skippar nog Ninjan i sådant fall.

Permalänk
Skrivet av Lejnoss:

Okej sweet!
Jag kör nog helst något lättmonterat, så skippar nog Ninjan i sådant fall.

hehe

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Fick själv precis syn på detta chassi. Får ett Corsair CX400 400 W nätaggregat plats?
Och ni som har ett: hurdan är ljudnivån? Jag är väldigt känslig för oönskade bakgrundsljud,
så bör jag se mig om efter andra chassin?

Permalänk
Skrivet av Nortum:

Fick själv precis syn på detta chassi. Får ett Corsair CX400 400 W nätaggregat plats?
Och ni som har ett: hurdan är ljudnivån? Jag är väldigt känslig för oönskade bakgrundsljud,
så bör jag se mig om efter andra chassin?

Klart det får plats, jag har ett 500watts i min. Inga vibrationer eller liknande, se till att klippa loss fläktgallren i fronten, även där bak om du inte ska pilla runt med fingrarna där under drift. Annars beror det ju vilka komponenter du vill ha. Du kan ju köra passivt, då endast nätagget kommer att låta. annars finns det ljuddämpning!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Varför ska man klippa bort fläktgallret?
Och vad innebär det att köra passivt?

Och vilken är den rådande meningen om den medföljande fläkten?

Permalänk
Skrivet av Nortum:

Varför ska man klippa bort fläktgallret?
Och vad innebär det att köra passivt?

Och vilken är den rådande meningen om den medföljande fläkten?

Fläktgallrena skapar turbulens, som gör att det kan vina lite mer om fläktarna. Är väl inte så himla viktigt, men du kommer ju ändå ha fronten på, så varför inte?
Att köra passivt innebär att istället för att ha en liten kylfläns med en fläkt på installerar du en stor kylfläns som klarar av att hålla tempraturen i shack utan en fläkt. Med andra ord helt ljudlöst.
Den medföljande fläkten är inget att ha, köp en billig Scythe Slipstream istället!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk

För att liva upp tråden lite, hittade detta chassi på komplett! http://maxpoint.de/de/products/cases.php?pid=1_1_1&we_objectI...
Samma som Ecco 220 fast med dubbla HDD hållare, och 1 mer USB plats!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Såhär har jag fyllt mitt chassi!

Hyper 212 Plus passade precis, men det var inte med mycket marginal det! Bytte ut chassifläkten till en som jag knappt hör, och cpu-kylningen är helt ljudlös i mina öron. Grafikkortet (ett XFX 5750 Single slot) har jag strypt fläkten till 30% och det är nu skapligt tyst även det.Tyvärr gör inte Fractal Design de tystaste nätaggen, mitt 400w brummar på en hel del. Blir väl att leta efter något tystare om det inte går att få ordning på..

Permalänk
Skrivet av Lejnoss:

Såhär har jag fyllt mitt chassi!
http://img.ihack.se/images/1012891287344.png

Hyper 212 Plus passade precis, men det var inte med mycket marginal det! Bytte ut chassifläkten till en som jag knappt hör, och cpu-kylningen är helt ljudlös i mina öron. Grafikkortet (ett XFX 5750 Single slot) har jag strypt fläkten till 30% och det är nu skapligt tyst även det.Tyvärr gör inte Fractal Design de tystaste nätaggen, mitt 400w brummar på en hel del. Blir väl att leta efter något tystare om det inte går att få ordning på..

Kan ge dig tipset att ta bort fläktgallren, de skapar en del ljud!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk

Imorgon kmr det nya bilder, ny hdd och lackerat chassi! (y)

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Du råkar inte veta hur man sänker ljusstyrkan på den blåa dioden i fram? stör mig ngt enorm på hur stark den är.

Edit: En annan sak som jag stör mig lite halvt på är att det går inte att få in en 120mm fläkt i nedre fläktplatsen i fronten, sitter en plåt som höjer fläkten 1-2mm så hålen inte matchar, visst, det kanske skulle gå med distanser, men inte värt, ska köpa en 92mm och ha den nere istället

Visa signatur

|Ace Ecco 220| Corsair TX 650W | Asus P7P55-M, intel P55 MATX | INTEL Core i5-750 @ 3.4GHz| Corshair XMS3 2x2 GB DDR3 | XFX HD 6950 2GB | WD Caviar GreenPower 650gb |
Även den starkaste måste ta i när han skiter.

Permalänk
Skrivet av zentzz:

Du råkar inte veta hur man sänker ljusstyrkan på den blåa dioden i fram? stör mig ngt enorm på hur stark den är.

Edit: En annan sak som jag stör mig lite halvt på är att det går inte att få in en 120mm fläkt i nedre fläktplatsen i fronten, sitter en plåt som höjer fläkten 1-2mm så hålen inte matchar, visst, det kanske skulle gå med distanser, men inte värt, ska köpa en 92mm och ha den nere istället

Dra med en svart spritpenna över den, annars är det bara löda dit en resistor ir något.
Jag har dubbla fläktar där fram, funkar skitbra, vad har du för fläktar?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Oj, det var bra att man tittade förbi.

Byggt en dator med detta chassi till min bror som ska ge bort den i present.
Hade just tittat på Cooler Master Hyper 212 plus och hade just slopat tanken med att den inte skulle få plats och nu så ser man att det går just på håret
Tänkte att det kunde följa med när man köpte grafikkort till den datorn. Inte helt bestämt än dock.
AMD stock kylaren är verkligen ingen höjdare i ljudnivå.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Oj, det var bra att man tittade förbi.

Byggt en dator med detta chassi till min bror som ska ge bort den i present.
Hade just tittat på Cooler Master Hyper 212 plus och hade just slopat tanken med att den inte skulle få plats och nu så ser man att det går just på håret
Tänkte att det kunde följa med när man köpte grafikkort till den datorn. Inte helt bestämt än dock.
AMD stock kylaren är verkligen ingen höjdare i ljudnivå.

Annars är ju detta ett bra alternativ:
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 - Inet.se

Höjd över moderkort 127 mm, istället för 159mm som 212 har.

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk

kan dom inte göra chasit med agget i botten?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Är ju alltid ett alternativ.
Ska bara läsa lite mera om det. Men verkar i första blicken när det ser ut så att Hydra 212 plus får plats att det är det bättre alternativet av vad jag läst hittills.
Inget beställs mera fören nära 19 december så finns lite tid att titta runt.

Permalänk
Skrivet av Nighthog:

Är ju alltid ett alternativ.
Ska bara läsa lite mera om det. Men verkar i första blicken när det ser ut så att Hydra 212 plus får plats att det är det bättre alternativet av vad jag läst hittills.
Inget beställs mera fören nära 19 december så finns lite tid att titta runt.

Scythe Yasua?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Var ett tag sen som jag nämnde min ide om mitt projekt, det knåpas lite på det då och då. Är inget som jag bara snackat om utan det kommer att postas bilder här så småningom.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Var ett tag sen som jag nämnde min ide om mitt projekt, det knåpas lite på det då och då. Är inget som jag bara snackat om utan det kommer att postas bilder här så småningom.

Härligt! håll tråden vid liv!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Saknar kabel för den tredje front-USB

Jag har ett Ace Ecco 220 men fattar inte hur jag ska få alla 3 front USB att funka då det bara finns 2 interna USB kablar...

Vad har jag missat? Någon som fått det att fungera?

Permalänk
Skrivet av Wizz:

Jag har ett Ace Ecco 220 men fattar inte hur jag ska få alla 3 front USB att funka då det bara finns 2 interna USB kablar...

Vad har jag missat? Någon som fått det att fungera?

Den sista kabeln, som blir över, har 4 st pins. Om du kollar på en av USB kablarna kmr du se att de små kablarna har samma färg. Koppla in den kabeln på moderkortet som vanligt bara!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

Någon som har någon info om Ecco 250?

Permalänk

finns en nyhet om den, nån månad sen ca

hitade den också:
http://www.sweclockers.com/nyhet/13507-ace-of-sweden-ecco-250...

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Blev ett väldans stressande med min ombyggnation av mitt Ecco 220 chassi. Trodde att DH började på söndag men så var det inte, missade plåtslagarens öppet tid med 10 minuter så jag haed vå dygn mindre tid på mig att bygga klart chassit. Ville inte behöva åka iväg med mitt antec 1200 igen.

Jag gick upp 6.30 på torsdagen för att hämta plåten som skulle komma att utgöra chassits baksida hos plåtslagaren. Jag lade sedan all min tid åt att jobba med chassit (förutom en tripp till stan för att hämta en skärm) för att sedan vid midnatt åka till min kompis för att inte behöva gå upp så tidigt dagen efter då tåget skulle gå. Det är endast ett acceptabelt chassi i funktionsväg som det har fokuserats på.

Funderar på att kalla chassit för frankensteins dog

*Frankenstein är nog uppenbart.
*dog då hundar är kända för att ha ett felaktigt storleksperspektiv, "stor hund i litet fodral".

Det ska komma en bygglogg senare, har en del bilder tagna med syrrans kamera. Då det varit så bråttom så fick det tyvärr bli med en 3GS som de flesta bilder togs, ska ta nya bilder på slutprodukten efter att jag kommit hem.

Då det ska in ett ATX moderkort i detta mATX chassi så skulle chassits baksida bort. Jag fick en plåt av SVEA plåt i Tyresö (tack ), micke som jobbar där fick en bulle av mig som tack :). För att förenkla det hela så behöll jag baksidans "ram" och limmade/skruvade fast plåten på ramen.

Nu har jag ingen bild i mobilen på hur baksidan ser ut, det blev ett snabbt skuret hål för grafikkortet som med limpistol limmades fast (lim mellan VGA porten och plåten för att hålla upp grafikkortet. Insidan ser ut i stil med detta.

PSUn är ovanför processorn. Slangarna har en fin 90 graders vinkel för att sedan gå till radiatorn (1st gen h50) som skruvas fast utifrån på chassits sida. För att montera radiatorn så sluter man chassi sidan och behåller fronten öppen där man sticker in handen som håller i radiatorn när man drar skruvarna genom chassi sidan -> radiatorn. Sist trycker man fast fronten.

Mer bilder kommer!

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Skrivet av Antzo:

Mer bilder kommer!

Misshandel?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Misshandel?

misshandel av chassit? Snarare extreme makover ;). Det enda som håller sig någorlunda original är chassits botten, tak och plastfronten :).

Hade varit vaken i två dygn tills igår, sov 16h till idag. Håller på och packar upp allt nu, det får dröja lite till innan jag skruvar isär chassit för att ta bilder mm.

Kan i förväg säga att temperaturerna är de samma som när komponenterna satt i mitt antec 1200, trots att jag har använt mig av en billigare kylpasta.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb