Hur ser din dröm-mobil ut?

Permalänk
Medlem

Hur ser din dröm-mobil ut?

Hej!

Jag funderar på att göra mitt EX-jobb (produktdesign BA-nivå) inom just mobiltelefoner.

Det hade därför varit mycket kul att höra vad ni teknikintresserade (och kunniga) har att säga inom detta område..

Hur ser er dröm-mobil ut? Vad tycker ni saknas i dagens modeller?, Realistiska som orealistiska förslag.. låt höra!?

Är framtiden (nutiden) vigd helt åt touchskärmar eller finns det fortfarande begär efter mobiler med knappar?

Tacksam för svar!

/Victor

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tämligen tråkigt förslag, men en av de egenskaperna jag saknar mest är bättre batteritid. Allting utvecklas i rasande fart, utom batteritekniken...

Permalänk

Väldigt stötålig, billig, bra kamera och att den har upphöjda knappar, att det går att ringa och sms'a är det enda jag bryr mig om utöver det.

Permalänk

Sköljsäker.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Skottsäker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Sköljsäker.

vattentät? Tänk dig att prata med någon på 100 meters djup

Permalänk
Medlem

Värmekamera skulle va skit kul, flera gånger bättre batteritid, HDMI (som finns), vattentät på flera meters djup. Formatet är väldigt viktig.
Använda som portabel konsol och kunna koppla in skärm/TV och handkontroll och spela i klass med PS2, gamecube, dreamcast.

Knappar har en tendens att glappa, knaka och gå sönder, ju mindre rörliga delar dessto bättre.
Med touchscreen får man dessutom mer plats för större skärm.

Permalänk
Skrivet av xawiahn:

vattentät? Tänk dig att prata med någon på 100 meters djup

Tänk dig att få en signal på det djupet

Permalänk
Medlem

1. bra batteritid
2. godkänd prestanda
3. vattentålig och stöttålig
4. touchskärm lätt att ändra ingen knappsats/knappsats/tangentbord/en annan tangentbordlayot
5. säkerhet, en telefon som är obruklig vid stöld utan ex. den rätta ägarens fingeravtryck

Permalänk
Medlem

Två ord: Ubiquitous Computing.

Jag vill inte ens behöva tänka på att ha en mobil, eller dator, eller mp3spelare varje dag. Allt ska vara tillgänglig var jag än befinner mig. Med ett ord/gestalt/tanke så ska en GUI ploppa fram.

Scenes from a 3-D, augmented reality metropolis

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Storlek, i princip alla "bra" telefoner är åt h...vete för stora, eller snarare tar för mycket plats i fickan. Du behöver bara listar ut ett sätt att behålla skärmstorleken men krympa telefonen

Återkoppling är generellt för dålig från touch skärmar, för svårt att veta om man faktiskt tryckte på knappen eller inte. Det är smidigt med en touch när man behöver det men det är överlägset med en knappsats när man ska knacka in ett telefonnummer. Sen är det besvärligt att greppa en telefon som ena sidan bara är en stor touchskärm utan att råka trycka på en "knapp" på skärmen.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Inaktiv

Typ en X10 mini, med unibody-skal, utbytbar skärm ifall den skulle bli repig, 100 gånger bättre batteritid och högupplöst retina skärm...

Permalänk
Medlem

Desire är redan en dröm <3. Det enda jag möjligtvis saknar är bättre batteritid, ett fysiskt tangentbord och 3D-skärm. Och så kanske lite större skärm också :).

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

*GPS som standard
* Stöldsäker som standard (se HTC Sense tex)
*stort minne
*Hög överföringshastighet till dator. (musik/film/dokument)
*stöd för flertalet musik format.
*olåst
*gedigen konstruktion & praktiskt taget repsäker touch skärm.
*tangentbord man kan ta fram.
* Grym ljudkvalitet
* FUNGERAR ATT RINGA MED. De flesta mobiler i dagsläget går inte att ringa med utan att det bryter eller att micen lägger av.
*IP tele kompatibelt.
*Möjlighet att synca med separata emailaddr.
*mobilsurf.
* billig, jo här kanske man får offra lite men du skrev orealistiska likaså..

Mvh

Permalänk
Skrivet av xawiahn:

vattentät? Tänk dig att prata med någon på 100 meters djup

För att höra "blubb blubb blubb?"

Anyways, som många säger, batteri tid.
Tänk dig att kunna ha en mobil att surfa på och lyssna på musik hela dagarna o man behöver ladda den typ 1 gång i veckan. För.
Det som skulle vara nice är tangentbord, utsjkutbart såklart, touch är alldeles för o-utvecklat känns det som än sålänge.
Och kanske bra täckning över allt, fast det har inget med själva mobilen att göra I guess.
Men mer stilrent utseende mässigt, som HTC kör på. I like.
Men lätt vatten-tät och tålig, så man kan smsa och byta musik o surfa även om det spö-regnar.
Stöt tålig är jag också för, men känns som skal är ett bättre alternativ då folk kan tycka olika på utseendet, vissa kanske behöver ett tjockt skal om de är hantverkare eller sådant, medans om du sitter på ett kontor och inte har så mkt risk för att tappa skiten eller repa den eller liknande så kanske man bara vill ha ett skärm-skydd.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

En telefon med hdmi som kan extraknäcka som mediastation till en 1080p HDTV i native upplösning skulle inte vara fel.

Permalänk
Medlem

Kom på en jättebra idé nyss, (en jättestor skärm som en mobil) men kom nyss på att det skulle resultera i stort sätt av en ipad. . .

Permalänk
Medlem

Många intressanta svar här ju:)

Fyll gärna på med mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Tänk dig att få en signal på det djupet

+1

Permalänk
Medlem

Min (nästan) perfekta telefon finns redan, och det är iPhone. Enda negativa är batteritiden.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

skulle vilja ha en en desire z liknande telefon. fast bättre batteritid. gillar iden att blanda tangentbord med touch skärm

Permalänk

Inbyggd projektor(kommer snart) med 720p upplösning och ca 30" kanske

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk

En modulär telefon, alltså att du köper en telefon, med olika "portar"/expansionslots" Sen köper du den kamera du vill ha till, den skärm, minne hårdvara, you name it... Det ska vara en byggsats, så att man kan ha just den mobil man vill

Det innebär också att om du vill, kan du sätta på ett fett jäkla kärnkraftverk för att ta hand om elen ( i teorin, för steril vill man inte bli)

Permalänk
Medlem

Lite idéer att arbeta vidare på

Träningstelefon: En telefon som tar över alla funktioner som träningsklockor kan... GPS, Pulsmätning, Stegräknare/Stegfrekvens... Men självklart kan göra dom bättre eftersom telefoner har mer beräkningskraft och möjligheter att visa information. Självklart även kadensmätare och eventuellt effekt mätare som tillbehör för de som cyklar. Kanske via en öppen standard så telefon med mjukvara och mätare kan säljas och byttas ut var för sig? Telefonen skulle även kunna räkna hur många steg du tar på en dag... och hur mycket onyttigt du har "råd" att äta

Värdestation: Ha lufttryck och luftfuktighetsmätare och liknade i telefonen. Information som den delar med sig av samt gps position. Och som använd på något sätt beräkna vädret. Lite som foldingprojektet men för väder.

Nyckettelefon: En telefon som kan användas som passerkort... trådlöst så klart

Pengartelefon: Att man med hjälp av sin telefon betalar i kassan på ICA... godkänner beloppet på sin telefon... med din pinkod eller något.

Vill du ha fler idéer?

För övrigt tycker jag inte telefonen ska vara så stor... Har en X10 mini vilket känns ganska lagom. Någon enstaka riktig knapp räcker... för att spara batteritid och inte ha skärmen aktiv samt för ljudnivån och liknande.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

En mobil som har friheten så man kan byta os på och byta hårdvara med en anslutning (nått i stil med usb) så man kan koppla in utrustning till den, sånt som man kan ansluta till en dator tex nätverkskort, tangentbord, usb minnen osv den anslutningen ska även vara en öppen standard (Y)

Visa signatur

AMD Phenom2 X6 1055T l Asus Crosshair IV Formula l XFX Radeon HD6870 l Corsair 2x 2GB 1600MHz XMS3 l Samsung SH-S223C l Seagate 2x 320GB, Samsung HD204UI 2x RAID 1 HDD's l Corsair HX 850W l Cooler Master HAF 922

Permalänk
Skrivet av Vasadu:

Lite idéer att arbeta vidare på

Träningstelefon: En telefon som tar över alla funktioner som träningsklockor kan... GPS, Pulsmätning, Stegräknare/Stegfrekvens... Men självklart kan göra dom bättre eftersom telefoner har mer beräkningskraft och möjligheter att visa information. Självklart även kadensmätare och eventuellt effekt mätare som tillbehör för de som cyklar. Kanske via en öppen standard så telefon med mjukvara och mätare kan säljas och byttas ut var för sig? Telefonen skulle även kunna räkna hur många steg du tar på en dag... och hur mycket onyttigt du har "råd" att äta

Värdestation: Ha lufttryck och luftfuktighetsmätare och liknade i telefonen. Information som den delar med sig av samt gps position. Och som använd på något sätt beräkna vädret. Lite som foldingprojektet men för väder.

Nyckettelefon: En telefon som kan användas som passerkort... trådlöst så klart

Pengartelefon: Att man med hjälp av sin telefon betalar i kassan på ICA... godkänner beloppet på sin telefon... med din pinkod eller något.

Vill du ha fler idéer?

För övrigt tycker jag inte telefonen ska vara så stor... Har en X10 mini vilket känns ganska lagom. Någon enstaka riktig knapp räcker... för att spara batteritid och inte ha skärmen aktiv samt för ljudnivån och liknande.

Detta gör du med mjukvara.

Permalänk
Medlem

RFID - Wikipedia

Vill bara kunna ha en telefon i fickorna. Betala i affärer och låsa upp dörrar med mobilen o yeah! Kunna säga "so long" till nycklar och plånbok. Dock krävs det mer från affärer än från mobiltelefonen när det gäller detta. Och nycklar, kommer ta ett tag innan dom är helt borta, men förhoppningsvis inom min livstid så

Och ja.. kanske inte den stora drömmen för dem som tappar bort sin mobil 24/7, men för oss andra!

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Batteritid och som tidigare nämnt värmekamera vore skitcoolt.

Visa signatur

Main dator| Define R3|i7 930|Asus P6X58D-E|1TB Western Digital Caviar Black SATA III|Corsair TX 950W|Creative Sound Blaster Audigy SE|Samsung SH-S223C|GTX 480|Corsair 6 gb ram 1600 Mhz|Windows 7 64 bit| Dell Ultrasharp U2311h|Logitech G700|Logitech G110
Ljud|Denon Avr-1311|Elac FS 57.2|Elac CC 51.2|Dynavoice dynamite S-61|Proson rumble R-8|AKG K 242 HD|AKG K550

Permalänk
Medlem

5tums skärm, Något bra grafikchip som klarar av quake 3, 1,6 med okej fps, touch skärm, BRA HÖGTALARE( har aldrig upplevt en telefon med bra ljud från högtalarna), stöt tålig, reptålig skärm, ljud uttag som inte glappar och fungerande telefon funktion(man ska kunna ringa och det ska låta bra alltså inget burkigt ljud och folk ska höra vad man säger.

Visa signatur

Q9550 @ 2.83 | MSI P45 | Kingston 4GB @ 800mhz | XFX ati 5850 black edition | thermaltake toughpower 750W | samsung spinpoint 500GB | cooler master centrino 534 | samsung syncmaster 225BW | steelseries ikari | logitech G15 | Icemat Siberia, Steelseries 7H

Permalänk
Medlem

Skulle va coolt att kunna skifta OS med en knapptryckning utan att stänga av telefonen från Android, Windows 7, Symbian tex.