2 st datorskärmar + 1 hdtv till datorn samtidigt?

Permalänk
Medlem

2 st datorskärmar + 1 hdtv till datorn samtidigt?

Tjena, har några frågor till er hjälpsamma forumtroll som jag hoppas ni kan besvara

Har sen en tid tillbaka kört med 2 st datorskärmar (1 dvi till vga och 1 dvi till dvi). Nu har jag fått en 40" hd-tv som jag för tillfället har inkopplad från dvi till vga in i tvn. Max upplösning på tvn nu som jag får ut är 1600x1200 och jag skulle vilja göra så att jag kan kan få ut 1920x1080 men jag är lite osäker på om det går. Har 2 st radeon hd4850 crossfire (alltså har jag 4 st dvi-utgångar). När jag först körde båda datorskärmarna och stoppade in tvn i det första uttaget i det andra grafikkortet hände inget, så jag kör nu bara med en skärm och tvn. Det följde med en dvi-hdmi adapter till grafikkortet men vill inte köpa en hdmi kabel bara för att testa.

Då till mina frågor:

1. Kommer jag att kunna få ut 1920x1080 på tvn med mitt/mina grafikkort om jag köper en hdmikabel?

2. Kan jag köra alla 3 skärmar samtidigt? Isf hur? Nåt speciellt program/drivrutin/inställning etc jag behöver?

Hoppas jag gav tillräckligt med info, fråga om det är nåt mer ni behöver veta för att hjälpa till.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

1. Du kör utökat skrivbord till tvn? vga ska klara full hd
2. För att kunna ha mer än 2 skärmar måste korten jobba självständigt. Du kan inte avaktivera crossfire? Eller måste man ta bort bryggan med?

Permalänk
Medlem

yes, kör utökat skrivbord

man kan inaktivera det med ati catalyst control så jag ska testa det!

Permalänk
Medlem

Läs TV manualen för att se hur man ska koppla för att få bästa upplösning. Vissa äldre platta TV apparater är bara vissa HDMI portar för dator eller funkar inte alls utan ska bara använda VGA. Var inte lat utan läs TV manualen så ser du deras finna tabell över upplösningar, inställningar, uppdaterings frekvens och råd.

DVI -> HDMI adapter + HDMI -> HDMI kabel behöver du för att få ljud via HDMI till TV

Glöm inte välja att ljud i Start / kontroll panel / ljud inställningarna att ljudet ska gå via HDMI att TV måste starta före dator för annars går ljudet via datorns högtalare.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av panpo98:

DVI -> HDMI adapter + HDMI -> HDMI kabel behöver du för att få ljud via HDMI till TV

Är det någon skillnad på detta och att köra [DVI] -> [kabel DVI-HDMI] ->[TV]?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte få 1080p på min tv genom vga, funkar bara med hdmi. Fattar inte riktigt varför men så gör den iaf.